Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad köpte du för LEGO idag?

Startat av sweMezza, 08 juni 2010 kl. 23:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Illuwatar

Hittade en påse gammalt Lego på en loppis i Hudiksvall. Köpte det framförallt för att flera kugghjul av den gamla färgglada sorten följde med. Samt några av dessa grå bitar med hål i som andreaseldh lyckats få tag på. Vore kul att få med dessa gamla drev i en GBC framöver... 30 spänn var det värt i alla fall.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Peter S

Citat från: Illuwatar skrivet 13 juli 2017 kl. 22:17
Hittade en påse gammalt Lego på en loppis i Hudiksvall. Köpte det framförallt för att flera kugghjul av den gamla färgglada sorten följde med. Samt några av dessa grå bitar med hål i som andreaseldh lyckats få tag på. Vore kul att få med dessa gamla drev i en GBC framöver... 30 spänn var det värt i alla fall.
Små sår och gammalt LEGO ska man inte förakta! Grattis!

swestar

Set , betalade 30 spänn för det på ICA Maxi. :D
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

andreaseldh

47457 i olika antal av färgerna Flat Dark Gold och Pearl Gold från samma butik för att lära mig se skillnad på färgerna. Och för att komma upp i minimibeloppet, 3069b i en tredje gyllene färg: Metallic Gold.

Peter S

Citat från: andreaseldh skrivet 19 juli 2017 kl. 23:01
47457 i olika antal av färgerna Flat Dark Gold och Pearl Gold från samma butik för att lära mig se skillnad på färgerna. Och för att komma upp i minimibeloppet, 3069b i en tredje gyllene färg: Metallic Gold.
Det är ju modigt av dem att våga kalla en av dem för flat dark gold, när den färgen inte finns registrerat för den biten i något set. Däremot kan pearl gold skifta en hel del i färgton. Har flera olika bitar som knappt låter sig blandas utan att det ser konstigt ut. Jag är inte säker på att säljaren är en auktoritet.
Men man ska också komma ihåg att BL är fan-baserad, vilket gör att det finns mänsklig faktor involverad i alla bedömningsmoment. Särskilt silver och guld är svåra att bedöma. Pearl light gray och flat silver är svåra att skilja åt, t.ex.

Eigenbrötler

10st 4004 till  :o ::) ;D

Följande färger:

White
Light Yellow
Yellowish Green
Lime
Green
Light Aqua
Bright Light Blue
Dark Purple
Dark Pink
Bright Pink


Jag har sedan tidigare:

Light Bluish Gray
Black
Red
Orange
Yellow
Sand Green
Blue
Medium Azure


Nu tror jag att samlingen är komplett?
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

andreaseldh

Citat från: Peter S skrivet 24 juli 2017 kl. 01:20
Det är ju modigt av dem att våga kalla en av dem för flat dark gold, när den färgen inte finns registrerat för den biten i något set. Däremot kan pearl gold skifta en hel del i färgton. Har flera olika bitar som knappt låter sig blandas utan att det ser konstigt ut. Jag är inte säker på att säljaren är en auktoritet.

Någon auktoritet är inte nödvändigt, det räcker att säljaren har två olika nyanser. Risken finns ju förstås att det bara rör sig om färgskiftningar inom samma nyans. Men om man bara har en nyans är det ju svårt att veta vilken av de två som det är. Jag fick t.ex. två bitar som påstods vara Light Blue och Dark Gray, men vid jämförelse med mina 3001 visade sig vara de modernare nyanserna Bright Light Blue och Light Bluish Gray. Inte lätt att veta när man bara har "nåt ljusblått" och "nått mörkgrått" framför sig.

Skafte

Jag hittade tre för halva priset på Ica Maxi. Under 30 öre/biten.  :)

ColA

Citat från: Skafte skrivet 25 juli 2017 kl. 11:41
Jag hittade tre för halva priset på Ica Maxi. Under 30 öre/biten.  :)

Kul att Gotland fått Ica maxi :)

Kwagge

Idag kom det hem 1700st 3795.. nu ska vi bygga Moduverse...

Boathill

Citat från: Kwagge skrivet 04 augusti 2017 kl. 21:01
Idag kom det hem 1700st 3795.. nu ska vi bygga Moduverse...

Skarvar du bara 3795 till ramen?

Kwagge

#6326
Citat från: Boathill skrivet 04 augusti 2017 kl. 21:24
Citat från: Kwagge skrivet 04 augusti 2017 kl. 21:01
Idag kom det hem 1700st 3795.. nu ska vi bygga Moduverse...

Skarvar du bara 3795 till ramen?

Jag använder även 2x2, 2x3, 2x4 o 3x3 plate i små mängder. Men det blir "luckor" som jag inte bryr mig om..

Inte den bästa bilden som jag tog när det var lite mörkt...

https://flic.kr/p/Xay3Lq




andreaseldh


Kwagge


ColA

Idag köpte jag 3 för 379:- st på webbhallen. Kändes som ett kap!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.