Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2016

Startat av lindyhep, 11 oktober 2015 kl. 15:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Jag har länge längtat efter en Travis-brick 4733 med hörnfunktion, alltså bara studs på två inte motsatta sidor. En sådan hade kunnat vara del av lösningen på det här, men det är det ju inte.

Larry Lars

Citat från: AndersI skrivet 12 oktober 2015 kl. 17:58
Men är det inte väldig oväntat med en bit som är fem plates hög, dvs. mer än en brick men inte två hela? Finns det några prejudikat?

Det finns ju flera bitar som är två plates höga. Och skall man se till nyare bitar för SNOT så går tankarna till denna två-plattors med studs i "nederkant": 99206.

Jag skulle därför säga att fem plates för en SNOT-bit inte är omöjligt, utan dessutom verkligen på tiden. ;)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

marpe

Jag har nog inte förstått beviset för att en ny bit krävs.
Har fastnat i det här för länge nu utan att komma till insikt. Kan någon förklara varför alla försök med befintliga snotbitar kommer att misslyckas?

Här är ett av mina misslyckade försök.

2015-10-13_01-56-23 by by_marpe, on Flickr

Larry Lars

Citat från: marpe skrivet 13 oktober 2015 kl. 14:13
Jag har nog inte förstått beviset för att en ny bit krävs.
Har fastnat i det här för länge nu utan att komma till insikt. Kan någon förklara varför alla försök med befintliga snotbitar kommer att misslyckas?

Partierna med grå guldtacksbitar går säkert att lösa i och med att vi inte ser insidan. Det som talar för nya bitar är väl att det dessutom finns andra bilder som ser ut att visa mer smäckra lösningar.


Citat från: o0ger skrivet 12 oktober 2015 kl. 10:12

Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

marpe

Jag ser ingen nödvändig koppling mellan hörnet vid dörren (h) och guldtackepelarhörnet (g) Istället ser jag flera separata fall som visserligen kan lösas med en ny bit, men krävs det?

Ingen ny bit krävs till (h) eller (g).
En ny bit krävs till (h) men inte (g)
En ny bit krävs till (g) men inte (h)
Två nya bitar krävs för att lösa (g) & (h)

Det är förstås mer kittlande med en ny bit, men kan man utesluta att det går att lösa med befintliga bitar?

o0ger

Citat från: marpe skrivet 13 oktober 2015 kl. 14:31
Jag ser ingen nödvändig koppling mellan hörnet vid dörren (h) och guldtackepelarhörnet (g) Istället ser jag flera separata fall som visserligen kan lösas med en ny bit, men krävs det?

Ingen ny bit krävs till (h) eller (g).
En ny bit krävs till (h) men inte (g)
En ny bit krävs till (g) men inte (h)
Två nya bitar krävs för att lösa (g) & (h)

Det är förstås mer kittlande med en ny bit, men kan man utesluta att det går att lösa med befintliga bitar?

Som sagt, vi har inga bevis. Bara indikationer på en ny bit. Biten vid dörren är förmodligen ingen ny bit. Det var bara min hjärna som såg mönster där det inte fanns. Det är förmodligen en 87087 plus en 43888. Här är dock de indikationer som finns (orka läsa varje punkt):

- Återigen, ta och titta på den högupplösta versionen av den här bilden (jag länkar nu till den 55MB stora högupplösta bilden: https://www.flickr.com/photos/brothers-brick/21475021744/sizes/o/) Titta inte bara på hörnet, utan de andra pelarna på bilden. Ser du nåt intressant? :) Jag har på bilden nedan markerat den del du ska titta på:



Ser du hur den biten som tackorna sitter på är 5 plates hög och en brick djup? Ser du hur det sitter en 99207 ovanpå den översta biten? (egentligen behövs inte mer indikationer än just den här bilden)

"Men det kanske är en SNOT-lösning" tänker du? "Det kanske bara är vanliga 2x2-bricks? som sitter en halv-plate in i väggen?" Ja, det kan det vara, men varför har isåfall Jamie valt tre st 2x2-bricks istället för en 2x6-brick? :) va?

- Ingen har de senaste dagarna lyckats bygga hörnpelaren på ett bra sätt. Vi är Sveriges bästa legobyggare  8) (ganska svag indikation)

- På bilden nedan ser man en skarv. Vilket betyder att det är en st 1x2-bit och en 1x1-bit.



- På bilden nedan ser man 1x2-biten i lavender (ja, det går att bygga denna lösning med endast en 11211 i botten, men det hade knappast gått förbi LEGOs design-jury):



VSB - Eller vad tror du Marpe? :) (Nu hoppas jag på att designervideon kommer snart. Där Jamie stolt kommer visa upp de två nya SNOT-bitarna)

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

marpe

Citat från: o0ger skrivet 13 oktober 2015 kl. 20:30
(orka läsa varje punkt):
Öh. Har ägnat mer än tre timmar åt problemet. Detaljstuderat och byggt med 99781, 99780 och den bit jag lade upp en bild på.  Så det handlar inte om lathet utan att jag inte hittar det som avgör att det krävs en ny bit, bara indikationer.

Och visst hoppas jag också på en ny bit, men allra mest på mer kunskap.  :)

o0ger

#37
Citat från: marpe skrivet 13 oktober 2015 kl. 20:47
Öh. Har ägnat mer än tre timmar åt problemet. Detaljstuderat och byggt med 99781, 99780 och den bit jag lade upp en bild på.  Så det handlar inte om lathet utan att jag inte hittar det som avgör att det krävs en ny bit, bara indikationer.
Sorry, jag menade inte att antyda att du skulle vara lat, jag menade bara att det visst blev en ganska ansenlig mängd text  :-[
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

marpe

@oOger. Gött mos.  :)

Nu återvänder vi till mysteriet med byggtekniken och efterlängtade bitar.

Odidoma

"Handtaget" till yxan ser ut som en ny bit och ev "handtaget" till spikklubban.

o0ger

Citat från: Odidoma skrivet 20 oktober 2015 kl. 22:09
"Handtaget" till yxan ser ut som en ny bit och ev "handtaget" till spikklubban.

De set-bilder som finns tyder inte på det

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Odidoma

Typiskt, väldig skillnad får man säga.

mordatre

Spikklubban är nog bara en 3L bar med en technic half pin, alternativt flickfiremissil och en 1x1 brick with studs on four sides.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Roger Brickjet

#43
Citat från: o0ger skrivet 20 oktober 2015 kl. 22:51
Citat från: Odidoma skrivet 20 oktober 2015 kl. 22:09
"Handtaget" till yxan ser ut som en ny bit och ev "handtaget" till spikklubban.

De set-bilder som finns tyder inte på det


Där ser det ju ut att vara ny shooter och ny ammo också. ...utöver allt det andra nya :)

Tillägg: figuren till höger verkar ha en torso utan armar, eller?

Magnus den store

Citat från: Roger Brickjet skrivet 21 oktober 2015 kl. 11:38
Tillägg: figuren till höger verkar ha en torso utan armar, eller?

Antingen det eller i stil med Dogpound.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.