Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Strömbegränsning?

Startat av andreaseldh, 31 december 2019 kl. 11:23

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Finns det någon strömbegränsning i batteriboxen eller är det bara att koppla på så många motorer som man vill och byta batterier ofta?

Selander

Kolla in Philos hemsida, där finns det mesta...
Om jag förstått rätt är gränsen 750mA.
Se skärmdump nedan från nämnda hemsida.

mortil

begränsningen går ta bort :P  Sitter ett litet motstånd i boxen på utgående :P  eller termiskt relä eller vad det kallas.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

andreaseldh

#3
Citat från: Selander skrivet 31 december 2019 kl. 12:32
Kolla in Philos hemsida, där finns det mesta...
Om jag förstått rätt är gränsen 750mA.
Se skärmdump nedan från nämnda hemsida.

Ja det är ju en jättebra sida. Jag trodde de var nålad men nu kan jag inte hitta den?

Tillägg: Hittade själv!
http://www.philohome.com/pf/pf.htm

andreaseldh

Tolkar jag diagrammet rätt att fyra motorer är ingen idé att ens försöka, tre kanske kan gå, men helst inte fler än två?

andreaseldh

Tack janhansson och pehter aka ibbe för hjälp i en annan tråd!

Citat från: andreaseldh skrivet 05 april 2022 kl. 19:52
Men även med åtta XL-motorer direktkopplade till två batteriboxar, hade jag bara att välja mellan tillräckligt-stark-men-för-långsam och för-svag-helt-enkelt.

Citat från: janhansson skrivet 05 april 2022 kl. 21:48
Batteriboxarnas strömtillförsel blir väl rätt kraftigt begränsande i den setupen?
Enligt LEGO:
Each battery box can power 2 XL-Motors or 4 M-Motors at the same time.

Citat från: andreaseldh skrivet 05 april 2022 kl. 22:59
Vad tror du om att använda en transformator 2868b och två st omkopplare bb0339c02?

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 06 april 2022 kl. 09:47
Verkar som du kommer ha liknande begränsning, om jag kommer ihåg rätt så klarar transformatorn max runt 1,5A ut och XL har en förbrukning på 0,55A enligt mätningar av Philo

Nu har jag provat med 6 motorer direktkopplade parvis till 3 batteriboxar och resultatet är mycket lovande! Fler batteriboxar och IR-mottagare 58123c01 är på väg.

Philo pratar på sin sida om strömbegränsning i IR-mottagaren. Eller är det bara att en liten (och försumbar) del av batterieffekten går åt till elektroniken? Någon som vet? Jag använder hellre fjärrkontroll än sammankopplade batteriboxar.

AndersI

Strömbegränsningen slår ifrån motorn när den drar för mycket ström - en XL som nästan stannar av belastningen drar dubbelt så mycket som strömbegränsningen tillåter, så den lär stanna ganska fort. Två XL som stallar drar mer än batteriboxen ska tillåta (enligt Philos siffror).

Gjorde inte DaRePo en del undersökningar för sina extrema tåg?

Selander

#7
DaRePo kan hålla ett föredrag om strömförsörjning till sin tågbana....i korthet han en icke-lego monstertransformator kopplad till ett modifierat Lego 9v tåg hastighetreglage. Reglaget har fått delvis ny elektronik för att kunna hantera mycket högre ampere, och därtill rejäla kylflänsar pga den saftigt högre värme utvecklingen.

Men det där är väl ointressant om Andreas vill ha en fjärrkontrollerad PF lösning? I det fallet är min åsikt att du gjort rätt som använder de större batteriboxarna med AA batterier. Dock skulle jag ha använt PF IR receiver typ V2 58123bc01 eftersom dessa har betydligt högre strömkapacitet (ampere) och det kan du behöva när du kör multipla motorer.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.