Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Mikael77

Jag och sonen byggde klart som tomten kom med, fast jag fick
väl mest övervaka om det blir fel (han kan själv heter det!) Mycket rolig set både att
bygga och leka med.

Sisilisko

Tomten var bussig i år och kom med så mycket lego 5 lagom stora set att vi inte packat upp allt ännu. Vi har sparat två set till vecka 2 då stora killen ska opereras och troligen behöver lite upplyftande presenter då.

Min 4-åring gillar mest att jag bygger bilar åt honom. Så polisbil, svävare, jeep är vad vi åstadkommit.
Sedan den 24 december har det blivit ungefär en bil om dagen.
Det jag har upptäckt är att jag lärt mig mycket on byggen av att bygga efter beskrivningarna. Nu är det mycket enklare att slå sig fri och lattja!

Jag berättade om swebrick för en av barnens kompisars pappa. Ljuset tändes i hans ögon.

Brickchaser

Blev just klar med årets julpyssel, Town Hall.
Kul med set som tar ett tag att bygga, denna hade ju också några intressanta lösningar.

Hassel

Byggde klart Medieval Market Village. Mycket trevligt sett som passar utmärkt tillsammans med husen från Diagon Alley på hyllan ovanför skivbordet. =)

Pekblom

I dag blev 9450 Epic Dragon Battle klart. Betyget blir sådär. Snyggt ja . Roliga bitar JA. Men inte lekbart. Draken ramlar sönder så fort man rör den, ormen välter när katten stampar i golvet och fängelset känns bar onödigt ur leksynpunkt.
Men det var kul att bygga och ser snyggt ut i glasskåpet just nu. Men huvudena böt sonen vips ut till 93070pb03 93071pb01 93070pb01 och 93070pb02 för de var snyggare tyckte även jag, men det är en smak sak.

Gideon

Byggde upp ett Kingdoms Joust till och byggde ihop med mitt första för att se om det var någon sanning i "Combine 2 Kingdoms Joust sets for a scene fit for King!" som det står i beskrivningen. Fick dock bli lite försiktigt moddande och några externa bitar för att jag skulle bli nöjd. Tyckte tornen blev riktigt skapliga, men toppen på dem blev lite konstig så jag flyttade in spetsarna 1 stud. Det var också svårt att undvika att de glipade på sidorna, så jag fuskade lite och flyttade en 1x4-tile till att täcka båda delarna och "kapade upp" den andra tilen genom att byta ut till 2 st 1x2. De extra riddarna fick bli väpnare åt de första (en av dem fick också ett hår som inte var från något av seten), och prinsessan och prinsen fick en egen läktare.
Gillar den gedigna brick-byggda looken som tornen har, ska nog ta lite inspiration från detta till min CB-borg som dessa bitar såklart ska ingå i. Kliar dock lite i fingrarna att bygga upp de andra två som jag råkat köpa på mig för att få en riktigt rejäl borggård med 8 mursektioner, men de seten har jag lovat frun att sälja ;)

Pekblom

Citat från: Gideon skrivet 04 januari 2013 kl. 00:13
Byggde upp ett Kingdoms Joust till och byggde ihop med mitt första........
är det fel på min dator? kan inte se dina bilder..

Pekblom

I dag byggde jag . Alltid kul att bygga något lite kostigt. Men det kommer nog snart att moddas för att sedan och hamna bland bitar. En knepig grej var att klistra dekalerna på en konkav yta. Baksidan på en 87559 är kntrollpanelen. Undrar hur barnen i målgruppen fixar det?

Gideon

Citat från: Pekblom skrivet 04 januari 2013 kl. 00:23
är det fel på min dator? kan inte se dina bilder..
Vet ej, jag kan se dem fortfarande i alla fall. Ser ut att vara en handfull visningar per bild också, men det behöver ju inte betyda att bilderna faktiskt syntes?

bjomark77

Jag ser bilderna, i båda storlekarna.

mrNoodles

Igår byggde jag och barnen (mest jag.. :)) Galaxy Explorer

Hittade en av 2bitar med "LL928" på omgående.. den andra letas det vidare efter.  :P

mrNoodles

Imorse hann jag och barnen få ihop
Bör nog varit bland de första egna Legoset jag fick. :)

Skafte

Jag byggde idag klart UCS B-wing Starfighter.

Lite annorlunda än tidigare UCS-modeller, väldigt kompakt bygge (tung!) och flera intressanta byggtekniker. Maffig modell färdigbyggd också.

Lite förvånande att det på en del ställen inte byggdes överlappande som Lego själva försöker indoktrinera oss att göra, men det håller ju ihop när det är klart i alla fall. Vissa partier var rätt ostadiga under konstruktionen, och man måste verkligen vara uppmärksam på vilken sida man skall sätta fast större "subenheter" så att det inte blir fel.

Som vanligt en del repetitivt bygge, utnyttjade dock det till lite kvalitetstid med fyraåringen, som fick bygga likadant som jag. Väldigt stolt över att ha varit med och byggt ett av pappas stora "rymdhepp"!

Betyg 4 av 5 skaftar.

Hassel


Tekei


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.