Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Silence101

SLUTA!!
Jag får byta tangentbord nu. Dreglade sönder det.  :P  ;D
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Surf Green

Citat från: dalle skrivet 11 november 2015 kl. 22:01
Har blivit ägare av en trevlig samling från 70-talet.
Ikväll har jag från den byggt classic space i fint skick.

Får gratulera till mkt trevligt lego!

Surf Green

#1337
Citat från: Silence101 skrivet 12 november 2015 kl. 14:29
SLUTA!!
Jag får byta tangentbord nu. Dreglade sönder det.  :P  ;D

Sorry! :) Kan trösta dig med att det var dyrt!

Joacim

Citat från: Silence101 skrivet 12 november 2015 kl. 14:29
SLUTA!!
Jag får byta tangentbord nu. Dreglade sönder det.  :P  ;D

Tur att du bara har tangentbord, jag använde bärbar dator :P observera använde... Haha

andreaseldh

Jag brukar alltid lägga upp Avundsjuk med Nanne i sådana här sammanhang, men jag tycker jag har gjort det tillräckligt. Känslan är dock fortfarande exakt densamma, var köper man en haklapp med uppsamlingsränna i vuxenstorlek?

Tufs


vart det i går efter ett besök på Lego Store i Mall of Scandinavia.

Nyllet

Hej Swebrick!
Något inlägg på forumet skall väl bli det första.  :)
Precis som Marcus_H gjorde för några veckor sedan, så byggde jag ihop en gammal klassiker häromdagen, 1913 Cadillac.
Fast jag hade originalbitarna till vindrutan kvar ;) Jag lyckades dock inte länka till BL eftersom det finns två set som heter 390 ...

Passar på att langa in en fråga till forumet:
Vad betyder D'et på kartongen? Hade LEGO någon form av klassificering på de äldre modellerna, typ svårighetsgrad el. dyl.?

byStfn

Vid midnatt i natt byggdes Grand Emporium färdigt. Har lyckats hålla mig att bygga det sedan jag fick det i födelsedagspresent av en alldeles för snäll flickvän i somras. Maffigt bygge men rekommenderar att ta paus mellan våningarna som annars blir rätt repetitiva.

andreaseldh

Citat från: Nyllet skrivet 16 november 2015 kl. 11:57
Hej Swebrick!
Något inlägg på forumet skall väl bli det första.  :)
Precis som Marcus_H gjorde för några veckor sedan, så byggde jag ihop en gammal klassiker häromdagen, 1913 Cadillac.
Fast jag hade originalbitarna till vindrutan kvar ;) Jag lyckades dock inte länka till BL eftersom det finns två set som heter 390 ...

Passar på att langa in en fråga till forumet:
Vad betyder D'et på kartongen? Hade LEGO någon form av klassificering på de äldre modellerna, typ svårighetsgrad el. dyl.?

Välkommen!

Ja, D är anger svårighetsgraden: Såhär står den i katalogen från 1974:
A: För flickor och pojkar från 1 1/2 år. Här återfinns endast det årets fem Duplo-askar.
B: För flickor och pojkar från 3 år. Sju grund-askar och tre askar med maxifigurer.
C: För flickor och pojkar som har lite erfarenhet av LEGO. Intressant formulering som får olika betydelser beroende på hur man betonar. De stora flertalet av askarna.
D: För flickor och pojkar som är vana LEGO-byggare. I denna katalog finns bara fem askar i denna kategori.

Och när det gäller att länka till ett set som inte har ett unikt nummer, känner jag inte till någon annan metod än att länka direkt till sidan http://alpha.bricklink.com/pages/clone/catalogitem.page?S=390-2#T=S&O={}
Det kan även göras snyggare 390-2 men jag vet inte hur man får till den svävande bilden.

Illuwatar

Blev klar med mitt Ninjago-tempel () i går kväll. Blev ett par kvällars lungt byggande. En av de trevligare seten på länge, stor variation, trevliga tekniker, fina bitar och ett vackert resultat. Och de små fönstren i templet har tryck - det är _inte_ klisterlappar (vilket någon här påstod, vilket gjorde mig lite besviken). Men som vanligt får man bara halva tornet - ser man bygget från sidan ser det halvfärdigt ut. Så det blir nog att köpa ett till set (bara det inte går ur tiden för snabbt) och göra en riktig mod av det hela. Har idéer om att göra något mer seriöst av det, som en moduverse-modul modell större för vårt City-CB...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Ozp

Citat från: Illuwatar skrivet 17 november 2015 kl. 08:24Har idéer om att göra något mer seriöst av det, som en moduverse-modul modell större för vårt City-CB...

+1

Nyllet

Citat från: andreaseldh skrivet 16 november 2015 kl. 23:45

Välkommen!

Ja, D är anger svårighetsgraden: Såhär står den i katalogen från 1974:
A: För flickor och pojkar från 1 1/2 år. Här återfinns endast det årets fem Duplo-askar.
B: För flickor och pojkar från 3 år. Sju grund-askar och tre askar med maxifigurer.
C: För flickor och pojkar som har lite erfarenhet av LEGO. Intressant formulering som får olika betydelser beroende på hur man betonar. De stora flertalet av askarna.
D: För flickor och pojkar som är vana LEGO-byggare. I denna katalog finns bara fem askar i denna kategori.

Och när det gäller att länka till ett set som inte har ett unikt nummer, känner jag inte till någon annan metod än att länka direkt till sidan http://alpha.bricklink.com/pages/clone/catalogitem.page?S=390-2#T=S&O={}
Det kan även göras snyggare 390-2 men jag vet inte hur man får till den svävande bilden.

Tack Andreas för välkomnandet och det utförliga svaret.
Vilken tur att det var ett D-bygge jag gav mig på då. Lite pinigt annars. :)

Aurum

Idag fick jag ihop min . Kunde inte låta bli att ställa ihop en allt för välbekant scen. Minifiguren verkar inte vara ledsen trots kallt arbete.

Stigge72

I samband med att jag fick tillbaka lite saker jag lånade ut till Uppsala-folket när de skulle ha utställning så fick jag några prepack-påsar. När jag tittade lite på de, så tyckte jag att en av dem såg ut att kunna vara en hel bil... det visade sig vara , ingen DSS dock, men den klarar man sig bra utan... ;)

Tufs

har alltid varit en favorit. Nu vart jag sugen på att bygga den.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.