Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Citat från: Majkel skrivet 28 november 2013 kl. 14:17
Under någon månads tid har jag byggt den motoriserade grävmaskinen . ..... Hur 32187  fungerar förstår jag inte alls. Men vilket bygge! Kompakt och med många funktioner, den var rolig att bygga och ännu roligare som färdigbyggd.

Den är en distans som skapar möjligheten att sätta utgående drev från en växellåda på olika nivåer så dom inte låser mot varandra, gjorde det möjligt med en backväxel i superbilarna bla.
Missade tyvärr den modellen, skulle gärna ha den (och ) men är tyvärr lite dyra när man vill köpa på sig en massa annat samtidigt  :P
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Myko

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 28 november 2013 kl. 15:25
Den är en distans som skapar möjligheten att sätta utgående drev från en växellåda på olika nivåer så dom inte låser mot varandra

Det roliga med technic för mig är att jag förstår ännu mindre när jag väl fått nånting förklarat.

Länken

#527
Byggde , roligt bygge, framför allt för mig som sällan bygger med System bitar. Blev förvånad över mängden luft som fanns undertill i bilen. Känns som att en enklare fjädring och styrning borde vara möjligt att klämma in, eller en motor, men inget batteri får plats.

Citat från: Myko skrivet 28 november 2013 kl. 15:50
Citat från: pehter aka ibbe skrivet 28 november 2013 kl. 15:25
Den är en distans som skapar möjligheten att sätta utgående drev från en växellåda på olika nivåer så dom inte låser mot varandra

Det roliga med technic för mig är att jag förstår ännu mindre när jag väl fått nånting förklarat.


En bild säger mer än tusen ord...  ;)

Gearbox-4-outputs-Example2 by laenken, on Flickr

I en växellåda så kan 32187 fungera som en distans. Biten bör inte användas om den inte behövs, då den bildar glapp. Exemplet ovan visar hur den kan användas som distans i en växellåda för 4 olika växlar.

De gröna axeln är input, de andra är olika outputs. De mörkgrå kugghjulen har runda hål i sig, så de kan snurra oberoende utav axeln de sitter på men snurrar med, men har motsvarande koppling som 32187 och 6539 . 32187 förlänger helt enkelt 6539.


AndersI

Den är väl inte bara distans? Det är ju splinesen på den biten som står för ihopkoppling av olika rotationer - genom att skjuta in den röda biten (eller förlängningen) i ett mörkgrått hjul får en grön axel samma rotation som det mörkgrå hjulet. Skjut den röda åt andra hållet, och en annan uväxling är ihopkopplad. Med den röda biten i mittenläget är inget mörkgrått hjul inkopplat - friläge.

erik_b

Var på Ullared idag och handlade på mig en del, så kvällen har lagts på att bygga ihop min nya , och en liten .

BeardedNerd

Jag byggde Winter Village Bakery, som jag har haft stående i garderoben sedan i somras. Ett kul litet set! Men det kommer att krävas en del jobb för att medeltida ner det sen, för att ha tillsammans med MMV.

andli

Lucka 2 i city kalendern :) (kvar i påsen ja...)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Godtfred

Lucka 2 i SW kalendern... Första bygget av officiell modell på flera år för min del.

sjerdna

Hade syskonpojkarna på besök förra helgen så nu står hela Winter Village uppställd (, , , , ).
Kan nog bli en höst/vinter tradition vad det lider...

#Andreas

KizzE

Då frugan bett mig att ta det lugnt med mitt LOTR projekt tills efter jul så fick man ju dra en rövare när man kom hem med ett .

Min "bortförklaring" var att grabben (3år) hade ringt från dagis o bett mig köpa med ett hem så vi kunde bygga :)

Anders67

Har ännu inte byggt, men man är ju lite glad att de 4 nya Hobbit setten anlände med posten idag, en för tidig födelsedagpresent till mig själv och nu kliar det i fingrarna....kanske det är OK att bygga ett set ikväll ialla fall!

shutter

Lite inspiration på kanten av dotorskärmen blev det i kväll. Några figurer som känns igen kanske?

BeardedNerd

Haha, jag hade tänkt göra något sånt, men jag tror jag ska ta och limma en rad 2x8-plates längs hela monitorn, så har jag alltid nånstans att ställa grejer stabilt.

Studley Heinsbergen

Alla är sjuka och ömkliga här hemma, så det har stannats inne och byggts lego åt och med äldste sonen. Några av min lillbrorsas gamla set, som jag inte har haft någon relation till - , och . 6540 och 6552 var ganska menlösa, även om 6552 är väldigt mysigt. 6346 däremot var en kul överraskning - genomarbetat och påhittigt.

Joge

Idag byggde jag ett mycket litet, men nog så viktigt set i dessa tider, http://www.bricklink.com/browseList.asp?q=853353&itemType=G&catID=Christmas Scene Magnet.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.