Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO Ideas 21332 Globen

Startat av andreaseldh, 18 januari 2022 kl. 12:02

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Äntligen!


Jorden är inte platt!

CitatThe 2585-piece set beautifully shows a realistic, customizable vintage brick-built earth globe, with printed names of the continents and oceans that glow in the dark so you can display and see the world at every moment. In addition, once built the set spins, a first for a LEGO globe at this scale. 

Inspired by the tales of Jules Verne, Guillaume talked about how he approached the design, "When approaching the design, I asked myself 'what could be creative, educational and touch most of the world?' And the answer was just 'the world itself'". 

Federico Begher, LEGO Group Head of Global Marketing for Adults added: "What is so wonderful about this set is that, with a little imagination, it allows fans to discover the world through LEGO bricks. The globe is a symbol of dreams and aspirations of travel to come for all who are seeking a bit of adventure or for those looking to learn about our world.  When reviewing Guillaume's' set we could see the passion he had for travel and adventure, but also for inspiring building fans everywhere.  Our designers also relished the challenge of making this set spin."   

The LEGO Ideas 21332 The Globe set is available to purchase from 1st February 2022 via LEGO Stores and www.lego.com/globe, at the recommended retail price of US $199.99 – CA $269.99 – DE €199.99 – UK £174.99 – FR €199.99 – DK 1599DKK (*EURO pricing varies by country. For regional prices please visit shop.LEGO.com).

https://ideas.lego.com/blogs/a4ae09b6-0d4c-4307-9da8-3ee9f3d368d6/post/25dd5f0f-71a8-4e7d-9ebb-93506675b408
https://www.lego.com/sv-se/product/the-globe-21332

Hur brukar releasedatum fungera, midnatt lokal tid eller midnatt UTC?

BrickMe


andreaseldh

Citat från: BrickMe skrivet 18 januari 2022 kl. 17:24
Kommer det en platt version oxå, månne?

Så sent som igår funderade jag på att bygga om Platta Månen till Afrika-Europa-Asien-Australien (och lägga till Nya Zeeland på Amerika-sidan) och jämna till ytterkanten med wedge-bitar. Vi får se när februari kommer om jag väljer att modda denna istället?

CopMike


andreaseldh

Byggtips!

Steg 160: Lämna 1/4 knopps lucka när du trycker in axlarna.

andreaseldh

Jag passade även på att bygga stativet lite stadigare. Eller blir bitarna snedbelastade då?

MrUzagi

Jag fick precis meddelande från Postnord att en glob är på väg till mig. Det ska bli spännande att se den på riktigt, och även vilka förbättringar/förändringar man kan hitta på. Kanske en star destroyer istället för segelbåten? :)

andli

Jag tror till slut det hände, jag fick en bracket 1x2 - 2x2 istället för en plate 2x3 DBG... armen är rätt enformig att bygga, men väldigt kompakt och robust, borde kanske lära mig något :)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Godtfred

Köpte det här för ett framtida projekt där en del av en jordglob är en viktig komponent. Gillar inte att bygga set men som tur är finns det andra som gillar det i familjen, så nu är det klart. Tråkiga färger tycker jag. Varför är havet i Dark Blue?

eon

Citat från: andreaseldh skrivet 18 januari 2022 kl. 12:02
Jorden är inte platt!


Jorden är inte platt skrev du, men denna jord är i alla fall uppbyggd av plattor.  ;D

andli

Jag kan nog tycka att dark blue / green / dark tan funkar som en bra mix av färger, men fy satan va reparativt bygge, det är 16 + 16 klyftor som ska byggas, i varje påse har de 2 av var variant... så man kan inte bara lägga upp alla 16 och bygga de parallelt, utan man får göra två i taget om och om igen...

Men jag gillar resultatet, men stommen är seg att bygga... bara 12 klyftor kvar nu...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

CopMike

Citat från: andli skrivet 26 april 2022 kl. 22:07
Jag kan nog tycka att dark blue / green / dark tan funkar som en bra mix av färger, men fy satan va reparativt bygge, det är 16 + 16 klyftor som ska byggas, i varje påse har de 2 av var variant... så man kan inte bara lägga upp alla 16 och bygga de parallelt, utan man får göra två i taget om och om igen...

Men jag gillar resultatet, men stommen är seg att bygga... bara 12 klyftor kvar nu...
Går det inte att öppna påsarna, sortera och sedan bara köttbygga ;)?

andli

Så kan man ju såklart göra, fast först måste man ju då läsa instruktionsboken och inse att alla är lika... man kan ju bli lurad att tro att det finns variationer när de delat upp det!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

lindyhep

Fast efter några stycken borde man ju kanske kunna tänka att det kan vara en vits att kolla framåt i boken för att se om man med resten kan göra precis som CopM föreslår ;)

andli

Jag gjorde så på de sista 6 klyftorna :)

Men nu tycker jag inte den långa axeln underifrån går tillräckligt långt in, det kan ju inte vara meningen att det ska synas en bit av grå axel i underkant...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.