Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bricklink - Samlingstråd för Bra/Dåliga butiker.

Startat av Ras 74, 22 januari 2011 kl. 22:43

Föregående ämne - Nästa ämne

boba johan

Citat från: mordatre skrivet 14 december 2013 kl. 20:44
Citat från: Sockerbit skrivet 14 december 2013 kl. 15:23
Hej! Kan rekommendera den finska butiken Lapasen Palikka. Jag har handlat där fem gånger i höst och det har aldrig tagit mer än tre dagar från lagd order till att bitarna har kommit. Mycket bra paketerat också.

Den får fem bitar i betyg av mig!

Har handlat där 2 gånger i höst och kan också rekommendera den butiken.
Kan inte mer än instämma. Lyckas nästan alltid ha alla bitar jag är intresserad av

Record

Citat från: Eigenbrötler skrivet 05 januari 2014 kl. 14:35
Citat från: Record skrivet 05 januari 2014 kl. 14:24
Citat från: Eigenbrötler skrivet 05 januari 2014 kl. 14:12
Citat från: Record skrivet 05 januari 2014 kl. 14:09
Citat från: Eigenbrötler skrivet 05 januari 2014 kl. 13:40
Citat från: Sockerbit skrivet 14 december 2013 kl. 15:23
Hej! Kan rekommendera den finska butiken Lapasen Palikka. Jag har handlat där fem gånger i höst och det har aldrig tagit mer än tre dagar från lagd order till att bitarna har kommit. Mycket bra paketerat också.

Den får fem bitar i betyg av mig!


Det står att han accepterar bank transfer från säljare utanför finland, hur funkar en sådan betalning? precis som alla andra banköverföringar inom sverige?

Vet inte exakt med bank tranfer, men du kan ju välja IBAN betalning, det funkar klockrent och i hela europa, har själv gjort en massa betalningar med det och det har aldrig krånglat, vad har du för internetbank?


SwedBank

Okej borde inte vara några problem, blir det första gången du köper utomlands?


Jo om jag beställer så blir det ju det, han hade ju VÄLDIGT mycket bitar så det var en hel del intressant, men jag ska grubbla lite på saken :D

Jag vill inte pusha till att gå lös på BL, men jag kan säga så mycket som att det öppnar sig en ny värld i lego om man tar steget ut på kontinenten, jag var en slow starter med att handla utomlands, men sen jag började har jag både använt IBAN, och även paypal, vilket är suveränt. Och känns det osäkert första gången så berätta det bara för säljaren, dom flesta är jätte hjälpsamma, och väldigt rutinerade så det skall inte vara några problem. Lycka till.
Friskt satsat, hälften vunnet..

Record

Citat från: mordatre skrivet 14 december 2013 kl. 20:44
Citat från: Sockerbit skrivet 14 december 2013 kl. 15:23
Hej! Kan rekommendera den finska butiken Lapasen Palikka. Jag har handlat där fem gånger i höst och det har aldrig tagit mer än tre dagar från lagd order till att bitarna har kommit. Mycket bra paketerat också.

Den får fem bitar i betyg av mig!

Har handlat där 2 gånger i höst och kan också rekommendera den butiken.

Nu kan jag också intyga att det är en bra butik, snabb leverans, bra bitar+packat.
Friskt satsat, hälften vunnet..

Record

Måste bara berätta om en affär med ganska långt men lyckligt slut.

Kom mig för med att jag skulle inhandla en Davy Jones i delar.
Började kolla runt på BL, och flaskhalsen var huvudet 3626bpb632 visade det sig, fanns bara 2 st på hela bl. den ena kostade ca 30 kr (England) den andra nästan 100, den billigare skickade inte till sverige men jag chansade och skickade ett mail, och han var ville gärna skicka till mig, så jag plockade ihop resten av gubben i hans butik, och betalade.
Sen tog det 2 veckor, inget hände så jag skickade till honom, han kollade upp det, och posten i England sa att det kunde ta upp till 4 veckor :-\, efter 3 veckor kontaktade han mig igen, och vill betala tillbaka pengarna, jag sa vi väntar 1 vecka till får vi se, det gick 4 veckor, inget hade hänt, tisdag vecka 5 så betalade han tillbaka pengarna, så jag fick meddelande på mailen i telen om att pengar hade skickats till mig.
Men tro det eller ej, när jag kommer hem samma eftermiddag så ligger paketet i lådan.
Det visade sig att kaptenen på den flygande holländaren inte låter sig skickas hur som helst mot sin vilja :-\ utan han tog sig en tur till Australien innan han hittade hem till mig, han kanske kände på sig att han skulle bli kavr här i Dalarna ett tag, så han passade på att se sig om en sista gång ;D

Kul när det går bra, och det löser sig. Butiken heter förresten KPBricks.
Friskt satsat, hälften vunnet..

ByggareDan

#109
Har handlat av ABricker 2ggr (ligger nu i Polen, låg förra gången i England) tycker att det funkat bra och snabb leverans, beställde i söndags, betalade i måndags morse och paketet kom idag (onsdag)

Sen är det svårt att veta om en butik är seriös/bra förrens det blivit något problem och man märker hur dom löser det.


/ByggareDan

swestar

Någon som handlat av Engel Bricks? Omdöme?
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Anders67

Jag vill ge eloge till följande 4 butiker som alla levererar snabbt och med bra kvalité!
La 4 separata ordrar i söndags kväll, idag torsdag har jag fått hem samtliga 4 leveranserna, 2 i går och 2 idag! Så .... The Oscars gors to....
The Asylum
Eigenbrötlers
GislanderTrading
JAE Bricks

Eigenbrötler

Citat från: Anders67 skrivet 06 mars 2014 kl. 20:52
Jag vill ge eloge till följande 4 butiker som alla levererar snabbt och med bra kvalité!
La 4 separata ordrar i söndags kväll, idag torsdag har jag fått hem samtliga 4 leveranserna, 2 i går och 2 idag! Så .... The Oscars gors to....
The Asylum
Eigenbrötlers
GislanderTrading
JAE Bricks

Ojsan! Tack för det!

Jag bor ju tyvärr på glesbygden så all postgång tar ju en dag extra.

Panikordrar skulle kunna lösas med att jag tar med paketet till jobbet och springer iväg på lunchen och får iväg det samma dag.

Allt går att lösa :)
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Magnus den store

#113
Jag drar mig för att lämna ett neutralt eller negativt omdöme då det finns en risk att det slår tillbaka. Tyvärr så finns det en del som har svårt att ta negativ kritik även om den är befogad. Vad jag gör i stället är att ge beröm på det som är positivt. Har fyra kriterier: faktureringstid, leveranstid, bitkvalitet och packning.

-Faktura vill jag ha inom 24h.
-Paketet vill jag ha inom en vecka efter erhållen betalning.
-Bitarna ska vara hela och ha kvar eventuella tryck. Ställer högre krav på nya bitar än äldre.
-Bitarna ska vara sorterade i zip-påse eller liknande och ha ett skyddande emballage.

Idag har jag lämnat mitt kortaste betyg på BL: "Fast delivery. Thanks!". Mestadels begagnade bitar som luktade värre och var skitigare än något annat Lego som någonsin korsat min väg. Har börjat med att skölja av bitarna i såpvatten. Efter 10 minuter var vattnet så mörkt att jag fick byta såpvatten. Jag förväntar mig att begagnade bitar är smutsiga men detta var i överkant. Vidare var en torso nästan helt utan tryck och ett par bitar trasiga. Värdet är dock så litet att det inte är värt besväret.

Packningen var inte heller något att hänga i granen. Tunn låda som var rågad! Den var med andra ord överfull. Mesta av bitarna låg osorterat i en stor zip-påse.


Glömde något. En länk till mina lämnade omdömen.
http://www.bricklink.com/feedback.asp?p=ByggareKama
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

mssm

#114
Undvik
http://www.bricklink.com/store.asp?p=EyeForBricks från Nederländerna.

Stort utbud av bitar, blandat skick.

Men, nu till problemet. Kunde inte urskilja olika sorters dörrar, skickade fel sort och två vänsterhängda. Ursäktade sig med att min order packades av en nyanställd.
Bad honom skicka delarna igen vilket han svarade på inom fem minuter.
Nu börjar det roliga. Inget kuvert kommer. Han fortsätter att hävda att de är skickade. I feedbacken finns även samma ursäkt, att återsändning aldrig kommer fram.
Valde att ge neutral feedback och får ett konstigt svar tillbaks, att en bit saknades när det var två, att jag ville ha delen inom två dagar..

Undvik, inte av bitkvalitet utan för bristande kundservice.

Limpfittz

jimmyspekerod på bricklink är en bedragare. Har skickat flera mail till honom efter han skickat en order, för att det saknades delar, men han vägrar att svara varken över mail eller på bricklink trots att hans logg visade att han var online så sent som i går. Det har gått en månad nu och inget svar. Har anmält det till Bricklink.


Håll er borta från:

jimmyspekerod
http://www.bricklink.com/store.asp?p=jimmyspekerod

Hans affär heter technic fan

-Time you enjoy wasting is not wasted time-
Instagram: instagram.com/kattstrumpa
Flickr: flic.kr/ps/2Gp9Ck
Reddit: reddit.com/user/Kattstrumpa/submitted/

shiftaltcmd

Trist.

Har handlat där ett par gånger utan problem. Men det är ju först när det strular som man verkligen vet om det är en bra eller dålig butik.

Citat från: Limpfittz skrivet 30 april 2014 kl. 10:50
jimmyspekerod på bricklink är en bedragare. Har skickat flera mail till honom efter han skickat en order, för att det saknades delar, men han vägrar att svara varken över mail eller på bricklink trots att hans logg visade att han var online så sent som i går. Det har gått en månad nu och inget svar. Har anmält det till Bricklink.


Håll er borta från:

jimmyspekerod
http://www.bricklink.com/store.asp?p=jimmyspekerod

Hans affär heter technic fan

mechamike

#117
Har handlat därifrån en gång ..Gick bra då. Han är medlem i föreningen och hyffsat aktiv på Swebrick
Pröva att PM:a honom..

Kan vara så att det faktiskt är nått strul som gör att han inte svarar dig
Kan vara så att hans mailprogram dumpar dina mail som junk (har hänt mig) eller nått som hänt utanför Bricklink som gör att han inte svarar. 

Hade liknade strul med en annan säljare, såg att hen var online men han svarde inte på mina mail..
(eller nån annans mail) visade sig att hennes pappa hade dött så hon kikade bara in från telefonen och hade inte kunnat ta tag i något..


.

?

Record

Det var verkligen tråkigt att höra, själv har jag handlat av honom 7 gånger, och aldrig haft några problem.

Nu vet jag inte, men jag tror han kan jobba borta, och det kan ju finnas själ till att han inte svarat, sjukdom, skada mm.
Hoppas det går att lösa, synd om han skulle välja att skita i dina mail, då han vet att det inte kommer se bra ut här och på andra ställen.
Hoppas annars att han läser dessa inlägg, och kan ge en rimlig förklaring till dig.
Friskt satsat, hälften vunnet..

Anders67

Har oxå handlat från honom ett par gånger och inte haft några problem, hoppas det löser sig!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.