Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Minifigur-Quiz

Startat av Herr Syri, 19 december 2023 kl. 09:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Herr Syri

Hej! 
Har du koll på din minifigur-historia? Vi har uppdaterat vår quiz. Har haft med oss en quiz under året på mässor och festivaler. Nu är den uppdaterad och vi vill gärna att ni hjälper till att testa den. 

Vi har lagt upp en ny fråga varje dag hela december och tänker göra detta fram till jul. Wolcker har nästan haft rätt på allihop. Vågar ni utmana honom? :) 


https://www.instagram.com/legofigswap?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA%3D%3D&utm_source=qr

Här är några exempel. :) 

- 2012 kom första mini-doll figuren. Vilket tema var det? Sen dess har mini-doll figuren släppts i flera olika teman. Vilka?

- När föddes den första minifigur-bebisen? Och i vilket tema? 

- Vilken/vilka minifigurer var först med print på benen? Först med att inte bara ha enfärgat. Pluspoäng för år och tema.  

Postar alla här sen på julafton. :) 

God Jul på er! 
Legofigswap på Instagram
Figswap på bricklink

Wolcker

Ja kom och utmana mig eller er själva. Detta har varit superroligt, extra roligt att man har haft ganska många rätt men mest att man får frågor som, oj hmmm, ja det borde vara detta svaret. Inga tråkiga sportbollsfrågor, bara lego frågor!
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

byStfn

Hade jag hängt med så hade jag kunnat ge en bra match! Speciellt på bäbis-frågan :D

Herr Syri

Citat från: byStfn skrivet 19 december 2023 kl. 11:06Hade jag hängt med så hade jag kunnat ge en bra match! Speciellt på bäbis-frågan :D
Det är aldrig för sent att hänga på. Du får låta bli att läsa svaren bara. ;) 
Legofigswap på Instagram
Figswap på bricklink

Wolcker

Citat från: byStfn skrivet 19 december 2023 kl. 11:06Hade jag hängt med så hade jag kunnat ge en bra match! Speciellt på bäbis-frågan :D

Tror du skulle soppa mattan med mig tror jag.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

danielbrrssn

Vad rolig idé!

Härligt med quiz. 

Wolcker

20231220_161020.jpg

Ett lego skepp kommer lastat :)

@Herr Syri
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Herr Syri

Citat från: Wolcker skrivet 20 december 2023 kl. 20:5120231220_161020.jpg

Ett lego skepp kommer lastat :)

@Herr Syri
Klart att pojken ska ha en Jack Stone till jul som tack för aktivt quizande. ;) 
Legofigswap på Instagram
Figswap på bricklink

Herr Syri

God jul på er! 

Här kommer samtliga frågor som lovat. Vi fick att bli sjuka i julklapp. Därav lite fördröjning. 
Frågor
  • 2003 kom första ansikten med naturliga hudfärger istället för gula. Vilken/vilka minifigurer var detta? Och vilket set? 
  • 2012 kom första mini-doll figuren. Vilket tema var det? Mini-doll figuren har sen släppts till många olika teman. Vilka? 
  • När släpptes de första moderna minifigurerna? I vilka teman? 
  • När föddes den första minifigur-bebisen? Och i vilket tema? 
  • Vilken minifigur var först med dubbla ansikten? Pluspoäng för år och set. 
  • När kom temat pirates? Och vad var nytt med figurerna som kom då? 
  • Vilken figur var först med att släppas med moulded head? Första figur med annat ansikte än det runda. Och vilket år? 
  • Vilken figur var först med print på benen? Först med att inte bara ha enfärgade ben. Pluspoäng för år och tema. 
  • När kom första minifiguren i rullstol? Och i vilket tema? Hur många rullstolar har släppts? 
  • När kom CMF, collectible minifigures, samlarfigurerna? Hur många olika serier finns det nu? Även dessa med speciella teman inräknat. 
  • Vilken figur var först med att bära klänning? Pluspoäng för år och tema. 
  • 2002 kom första minifiguren med korta ben. Vem var det? Och vilket tema? 
  • Vilket tema har flest minifigurer? Vilka är topp tre i antal? .. och vilket set har flest minifigurer? 
  • Vilken var första minifiguren som inte skulle föreställa en människa? Vilket år och tema? 
  • Vilken minifigur var den första baserad på spelfilm? 
  • Vad kallas minifiguren som ser ut som en liten mini doll figur? Och när kom dessa? 
  • Det har kommit många bra Lego teman. Dreamzzz, Stuntz, Creator, Dots, UFO, Bionicle, Elves, Technic, Nonjago och friends. .. men i vilken ordning kom dessa? 
  • Vad var Willa the Witch först med? Och vilket år kom hem? 
  • När kom första Lego capen? Och vilken legofigur var först med att bära cape? Vem var först med cape i tyg? 
  • När kom första stora minifiguren, big figen? Och till vilket tema? 
  • På 70-talet kom första minifiguren. Kan ni sätta rätt årtionde på följande teman? Belville, Dino Island, Fabuland, Fantasy Era, Hidden Side, legends of Chima, the Lego movie 2, Monster Fighters, M-Tron, Ninja, Pirates och Teenage Mutant Ninja Turtles. 
  • Vem/vilka var de första riktiga personerna att porträtteras i ett set? 
  • Vilken minifigur är mest sällsynt? Och vilken är mest vanlig? 
  • När kom första tomten som minifigur? 
Legofigswap på Instagram
Figswap på bricklink

Wolcker

det var mågna roliga frågor =)
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Herr Syri

Citat från: Wolcker skrivet 05 januari 2024 kl. 22:21det var mågna roliga frågor =)
Tack! .. och eller hur?! Ska försöka ha någon ny till dig under kommande mässor. ;) 
Legofigswap på Instagram
Figswap på bricklink

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.