Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2023

Startat av Corpset, 03 december 2022 kl. 17:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Larry Lars

#105
Citat från: Larry Lars skrivet 28 september 2023 kl. 14:20

När New Elementary listar nya bitar för September så har de denna som en "Recolour", vilket känns mysko om man kikar på 3567 hos Bricklink.

Har den förekommit tidigare med tryck?


Artikel hos New Elementary


Citat från: CopMike skrivet 28 september 2023 kl. 15:243567pb001
Sök partnumret och lägg till * så får du allt!
Tack!

Känns som att det temat ständigt skickar oss "curve balls" på nybits-fronten. ;)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

o0ger

Jag lade märke till en grej på bilderna från det nya tåg-setet. (se bifogad bild)

Bilden visar hur det ser ut när man lyfter bort taket och ena raden av fönster. Fönsterraden är ju SNOTad. Men varför är det då en massa 2 pluppar långa hål? Min gissning är att det är där fönsterraden sitter fast.

Detta skulle i så fall tyda på att det kommer en ny SNOT-bit. Min gissning är en 1x2-variant av 41682.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Larry Lars

Citat från: o0ger skrivet 12 oktober 2023 kl. 09:39Jag lade märke till en grej på bilderna från det nya tåg-setet. (se bifogad bild)

Bilden visar hur det ser ut när man lyfter bort taket och ena raden av fönster. Fönsterraden är ju SNOTad. Men varför är det då en massa 2 pluppar långa hål? Min gissning är att det är där fönsterraden sitter fast.

Detta skulle i så fall tyda på att det kommer en ny SNOT-bit. Min gissning är en 1x2-variant av 41682.
Bra jobbat med skarp blick och god slutledningsförmåga!

Det låter både rimligt och välkommet. Det lite klumpiga utförandet hos 41682 har nog lett till att många inte förstått hur användbar Själva SNOT-funktionen är. ;)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

o0ger

Citat från: Larry Lars skrivet 12 oktober 2023 kl. 10:49Bra jobbat med skarp blick och god slutledningsförmåga!

Det låter både rimligt och välkommet. Det lite klumpiga utförandet hos 41682 har nog lett till att många inte förstått hur användbar Själva SNOT-funktionen är. ;)
Tack! :) Jag håller med. Jag använder ofta 41682 i mina byggen, men man måste nog vänja sig vid den lite.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Så här förutspår jag att den nya biten ser ut! Kommer i november.  ;D

new_bracket.png
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Eriol

Citat från: o0ger skrivet 12 oktober 2023 kl. 09:39Jag lade märke till en grej på bilderna från det nya tåg-setet. (se bifogad bild)

Bilden visar hur det ser ut när man lyfter bort taket och ena raden av fönster. Fönsterraden är ju SNOTad. Men varför är det då en massa 2 pluppar långa hål? Min gissning är att det är där fönsterraden sitter fast.

Detta skulle i så fall tyda på att det kommer en ny SNOT-bit. Min gissning är en 1x2-variant av 41682.

Tyckte också det såg väldigt o:Lego ut att snotta ett så långt parti utan fästpunkter, men kunde inte komma på någon rimlig lösning på hur dom gjort för att få det igenom kvalitetskontrollen.

robinnilsson403

Spontant då gissar jag på att den uppstickande är 2 studs!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Larry Lars

Citat från: robinnilsson403 skrivet 13 oktober 2023 kl. 10:31Spontant då gissar jag på att den uppstickande är 2 studs!
Jag tror att du får rätt. 1 stud vore ju det mer användbara, men så som den används här borde de välja en stabilare koppling när de har möjlighet.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Selander

Citat från: o0ger skrivet 12 oktober 2023 kl. 19:18Så här förutspår jag att den nya biten ser ut! Kommer i november.  ;D

new_bracket.png
Nästan helt rätt. 2 studs hög...snyggt att kunna förutse så exakt  8)

o0ger

#114
Citat från: Selander skrivet 16 november 2023 kl. 17:55Nästan helt rätt. 2 studs hög...snyggt att kunna förutse så exakt  8)
Tack! Det retar mig lite att den är 2 studs hög för jag tycker att 1 stud hade varit mer användbar
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Stigge72

Citat från: o0ger skrivet 16 november 2023 kl. 18:57Tack! Det retar mig lite att den är 2 studs hög för jag tycker att 1 stud hade varit mer användbar
Brackets har ju kommit med både en och två studs på tvärsen, så med lite tur så kommer det en variant med en stud också, vad det lider.

BrickMe

#116
Jag trodde först att det var stickers på tiles i orient expressen. Men visst är det en ny tile 1x2? Eller är det bara ett tryck? det är inte direkt högupplösta bilder att titta på. Det vore så klart spännande om det verkligen är en ny tile med tanke på de nya avrundade tiles som släppts de senaste åren.

Godtfred


BrickMe

Citat från: Godtfred skrivet 02 december 2023 kl. 09:36Du menar 3396?
Medan jag funderade vidare så kom jag på att jag skulle titta om bygginstruktionen fanns tillgänglig och där fick jag svaret ;D

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.