Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] [WIP] Maskeraden

Startat av Joyride, 04 december 2023 kl. 08:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Joyride

Rensade 1x1-lådan på runda plates och lade första lagret på dansgolvet.

Golvet blir Sand blue tiles med svarta skarvar. Kunde inte motstå att lägga ut några längs med väggen men kan inte gå för långt innan jag har fixat svarta tiles att "foga" med. Svårt att korrigera vinklarna när alla ligger på plats.
Instagram: joyride_bricks

janhansson

Håller de sandblå fast de svarta tilesen?

Joyride

Citat från: janhansson skrivet 20 januari 2024 kl. 23:04Håller de sandblå fast de svarta tilesen?


De svarta åker ner på högkant i mellanrummen @janhansson . De kläms fast rätt ok men skulle ju inte klara att man vänder bygget uppochned. Stoppade ner en 1x6 och en 1x8 så du ser hur jag menar. Sedan blir det svarta 1x1 tiles i de korta mellanrummen på tvären. Knappast vare sig bit- eller kostnadseffektivt men det blir ett mönster som bryter av.

Instagram: joyride_bricks

andreaseldh

Citat från: Joyride skrivet 20 januari 2024 kl. 23:35Knappast vare sig bit- eller kostnadseffektivt men det blir ett mönster som bryter av.

Och framför allt underbart onödigt komplicerat!

Nytt internt uttryck: UOK?

janhansson

Citat från: Joyride skrivet 20 januari 2024 kl. 23:35De svarta åker ner på högkant i mellanrummen @janhansson . De kläms fast rätt ok men skulle ju inte klara att man vänder bygget uppochned. Stoppade ner en 1x6 och en 1x8 så du ser hur jag menar. Sedan blir det svarta 1x1 tiles i de korta mellanrummen på tvären. Knappast vare sig bit- eller kostnadseffektivt men det blir ett mönster som bryter av.

Tack, då vet jag. Jag funderade på om  det fanns en teknik här som jag inte förstod. Och jag håller med om ett det är ett trevligt golvmönster! :D

Joyride

Citat från: andreaseldh skrivet 20 januari 2024 kl. 23:43Och framför allt underbart onödigt komplicerat!

Nytt internt uttryck: UOK?

Haha, ja där har vi det! Det ska bli mitt motto framöver 😄
Instagram: joyride_bricks

Joyride

Svårt att få ett en bra bild när det är mycket färger och detaljer samtidigt som det är dåligt ljus 😄
Men, jag vill ha ett nedsänkt dansgolv och få baren i mittendelen att bli en centerpiece så jag har börjar höja upp golvet. Det kommer krävas en snygg övergång till den lägre höjden igen vid entrén, filurar på hur jag ska få till det lite snyggt.

Instagram: joyride_bricks

Joyride

Klar med UOK-projektet enligt ovan!
Typ 1100 bitar för att täcka en yta av 520 studs. Värt det? I mina ögon - hell yes! Kul att pröva en ny teknik och bryta lite linjer.
Instagram: joyride_bricks

Joyride

Vid sidan av dansgolvet ska det bli en liten loungehörna. Har provat mig fram till enkla fåtöljkonstruktioner och fastnat för en som blir lätt att montera mot en stud i golvet. Kanske är dom lite små gentemot en maskeradklädd minifig men jag tror det funkar.

Har testat med light bluish grey men svart blir nog bäst gentemot de andra färgerna och neutralt mot minifigurerna. 

Missade några delar vid senaste BL-beställningen så trappan är fortfarande färggreeblad. Ska till lite bord och lampor också.
Instagram: joyride_bricks

Bokeslundsparken

Citat från: Joyride skrivet 03 februari 2024 kl. 01:05Klar med UOK-projektet enligt ovan!
Typ 1100 bitar för att täcka en yta av 520 studs. Värt det? I mina ögon - hell yes! Kul att pröva en ny teknik och bryta lite linjer.

Helt klart värt det! Snyggt och effektfullt!

andreaseldh

#40
Underbart vackert, du är verkligen Swebricks UOK-mästare! Fåtöljerna är ju nästan löjligt enkla i jämförelse ;) Är ryggstödet fäst med 60470 mot 48336?

Joyride

Citat från: andreaseldh skrivet 03 februari 2024 kl. 19:47Underbart vackert, du är verkligen Swebricks UOK-mästare! Fåtöljerna är ju nästan löjligt enkla i jämförelse ;) Är ryggstödet fäst med 60470 mot 48336?


Tack @andreaseldh 😄
Ja de är väldigt basic, konstruerade precis som du skrev. Får se om jag ska fila på dem men eftersom det kommer vara några i lokalen så kan de inte ta för mycket utrymme. 🤔
Instagram: joyride_bricks

Joyride

Lämnar vänsterkanten för att ta tag i mitten och högermodulen. De hänger mer ihop och jag fill få ett fint flöde över hela bygget innan jag gör helt färdigt vid dansgolvet.

Utmaningarna här är främst två, få till en fin trappa från entrén och fixa en bar i vinkel i mitten.

Instagram: joyride_bricks

Joyride

Bilderna kom inte med
Instagram: joyride_bricks

Joyride

Testar lite golvplattor inspirerat av Marvel-temat "venomized" - vill bryta upp den röda mattan med svart under den centrerade baren. Det här är bara ett test men det kan bli bra.
Instagram: joyride_bricks

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.