Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad gjorde du för ditt LEGO idag?

Startat av Cyklisten, 19 november 2014 kl. 18:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Unity78

Hittade tråden idag ochjag får berätta vad jag gjorde under helgen.
Förra helgen passade jag på att köpa  lite Lego på MOS under min vistelse i Stockholm.  I lördags var det dags för att sortera och inventera det som jag hade köpt.  Alltid kul att kunna räkna på hur mycket man tjänar på att köpa där.

Eftersom jag var redan igång, bestämde jag mig för att jobba vidare på två GBC modeller som jag började bygga förra året. (Akiyuki's Ball Factory och Fork to Fork.  Listan som man hittar på Planet GBC var inte fullständig så jag har fått sitta och inventera all delar som jag saknar i takt med att jag bygger.  Fick göra en beställning utomlands eftersom det fanns inte ett enda Bricklink säljare i Sverige som hade det som jag saknade.

Fick lemlasta några gamla bygge för att kunna bygga så mycket det gick och nu är det bara att vänta på en leverans från en gedige säljare som har redan postat det som jag beställde igår kväll.  :D

darthemil83

Jag plockade isär detta Modulex torn idag . Det var påtagligt drygt. Köpte det i en butik nära där jag bor i Göteborg. Tyvärr är flera av de vita solblekta. Men övriga i mycket gott skick.

Illuwatar

Kanske värt att testa retrobright på de vita bitarna? Verkar fungera bra på gamla gulnade datorer...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

janhansson

Håller på med att fusk-parta ut lite olika set, för att spara plats och (lättare) komma åt lite delar jag behöver
5 Stuntracer 42095, ett tiotal blandade Vidyo Beatboxes och 2 3-in1 Piratskepp 31109 är mer eller mindre klara (en massa småpåsar som tar tid bara).
Sedan ska jag försöka hitta ett gäng störrre Vidyo-set som jag har någonstans längre in i samlingen. Några Hidden side ska nog fixas också.

malmen

Jag köpte på mig alla Vidiyo Beatbox set för ett tag sedan och fick sedan för mig att de skulle upp på väggen, så jag fick snickrat ihop en liten ram/låda åt dem.

Wolcker

Inte just idag, men i helgen och i veckan har jag äntligen fixat fotostudion för framtida fotograferingar. =)
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Skafte

#471
Äntligen kom 3005, Brick 1x1 i Medium Green från en dansk BL-säljare (som först skickade en Aqua). Satte fast den bland sina kompisar (pga hjärna bytte den först plats med Lime), och jag gick till BLs lista (Known Colors) för att se att det nu var komplett. Då har den nyss kommit i Bright Green också. Suck.

AndersI

Det har blivit dags att renovera hobbyrummet, heltäckningsmattan från 1971 knastrar, och vävtapeterna (eller är det sjögräs?) ska vi inte tala om. Det innebär att allt LEGO (och lite annat) måste omlokaliseras i huset. Det var mer än jag trodde, så jag måste nog försöka sälja av sånt som jag aldrig använder...

Så här ser det ut just nu i det tillfälliga LEGO-rummet (nymålat efter borttagning av jutevävstapet, också från 1971):

janhansson

Jag blev just klar med att sortera bitarna från 3 st borgar , vilket jag började på igår.
Jag gjorde en "sorteringslåda" genom att skära bort sidan på en av lådorna.
Nu ryms alla bitarna i bara en låda (exklusive tegelstensromanerna till byggbeskrivningar).
Tänk om LEGO kunde krympa sina lådor litegrann... (fast som det är nu så har man ju en extra fördel av att öppna lådan hmmmm....)

En trevlig sak med 31120 är att det borde vara rätt enkelt att ta bitarna och bygga något eget av, utan att nödvändigtvis behöva komplettera med andra bitar.

janhansson

Jag har skrivit ihop ett program som gör en lista över allt jag köpt på Bricklink.
Eftersom Bricklink städar bort alla orders som är äldre än ett halvår har jag redan från början sparat ner HTML-filen för varje order. Efter ett tag blev det svårt att hitta i det, så då skrev jag ett program som skapade ett enkelt index. Nu har jag tagit ett steg längre och fulkodat ihop något som slår ihop allt till en enda lista.

Resultatet är en tabell med en bild (funkar oftast iaf), "bricklinkifierat" part/setnummer, antal nya exemplar, antal använda exemplar, och en lista med länkar till alla ordrar som innehåller delen.
Programmet vet inte om någon del saknats hos säljaren, men jag får en uppfattning om vad jag har iaf :)

MrUzagi

Citat från: janhansson skrivet 22 april 2022 kl. 07:06
Jag har skrivit ihop ett program som gör en lista över allt jag köpt på Bricklink.
Eftersom Bricklink städar bort alla orders som är äldre än ett halvår har jag redan från början sparat ner HTML-filen för varje order. Efter ett tag blev det svårt att hitta i det, så då skrev jag ett program som skapade ett enkelt index. Nu har jag tagit ett steg längre och fulkodat ihop något som slår ihop allt till en enda lista.

Resultatet är en tabell med en bild (funkar oftast iaf), "bricklinkifierat" part/setnummer, antal nya exemplar, antal använda exemplar, och en lista med länkar till alla ordrar som innehåller delen.
Programmet vet inte om någon del saknats hos säljaren, men jag får en uppfattning om vad jag har iaf :)
Jag har funderat på att göra något liknande. Till skillnad från dig så sparade jag inte ner ordrarna från början, så jag saknar några.
Vad använde du för att programmera med?

janhansson

Citat från: MrUzagi skrivet 22 april 2022 kl. 11:45
Jag har funderat på att göra något liknande. Till skillnad från dig så sparade jag inte ner ordrarna från början, så jag saknar några.
Vad använde du för att programmera med?

Mitt program är skrivet i Java.

Skafte

Byter ut gulnade bitar i domkyrkan inför Hallwylska-utställningen...

CopMike

Citat från: janhansson skrivet 22 april 2022 kl. 07:06
Jag har skrivit ihop ett program som gör en lista över allt jag köpt på Bricklink.
Eftersom Bricklink städar bort alla orders som är äldre än ett halvår har jag redan från början sparat ner HTML-filen för varje order. Efter ett tag blev det svårt att hitta i det, så då skrev jag ett program som skapade ett enkelt index. Nu har jag tagit ett steg längre och fulkodat ihop något som slår ihop allt till en enda lista.

Resultatet är en tabell med en bild (funkar oftast iaf), "bricklinkifierat" part/setnummer, antal nya exemplar, antal använda exemplar, och en lista med länkar till alla ordrar som innehåller delen.
Programmet vet inte om någon del saknats hos säljaren, men jag får en uppfattning om vad jag har iaf :)
Om man "bara" vill från vem man köpt/när/för hur mycket så kan man kolla det här (varning - det kan resultera i ångest över hur mycket man köpt för genom åren ::))!
https://www.bricklink.com/orderExcel.asp?orderType=placed

Motsvarande som säljare:
https://www.bricklink.com/orderExcel.asp?orderType=received

janhansson

Citat från: CopMike skrivet 12 maj 2022 kl. 19:55
Om man "bara" vill från vem man köpt/när/för hur mycket så kan man kolla det här (varning - det kan resultera i ångest över hur mycket man köpt för genom åren ::))!
https://www.bricklink.com/orderExcel.asp?orderType=placed

Motsvarande som säljare:
https://www.bricklink.com/orderExcel.asp?orderType=received

Synd bara att man inte får resultatet i en valuta där, och att de inte sparar den roligare informationen (vad man köpt) och sammanställer den också :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.