Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tips om prisvärt LEGO (inga auktioner)

Startat av shiftaltcmd, 04 mars 2009 kl. 18:35

Föregående ämne - Nästa ämne

Zilmrud

Detta gäller även i Linköping. Men det finns skillnad mellan butikerna och deras upplägg. I Linköping får man bara 25% på en vara även om det var 25% från början. Jag vet att t.ex. Maxi Arlanda brukar missa detta. Så man kan göra kap på vissa Maxi men inte andra. Värt att kolla sin lokala Maxi.
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

smygelfh

Citat från: Garmadonshuvud skrivet 25 juli 2016 kl. 16:08

Åtminstone Ica Maxi i Gnista, Uppsala, har slagit in sina priser fel. Sedan tidigare hade de 25 procents rabatt på vissa set. Rabatten nu gäller även på de sänkta priserna, MEN Ica drar dessutom ytterligare 25 procent rabatt på de redan dubbelt rabatterade seten. Alltså 25 + 25 + 25 + rabatt!

Finns lite Ninjago, Super heroes, Star Wars, Friends mm till de priserna :)

Var precis där och okynnesköpte lite bara för det var så billigt.. undrade just var de 25% extra kom från, jag fick inte ihop det med några varianter av dubbel-25. Vansinnigt bra priser med 75% rabatt! :) De hade inte dubbelt sist, så de kanske märker det och rättar så småningom. Eller så är det avsiktligt, de är bara glada att tömma lagret på seten som de reat i ett halvår redan, de har säkert marginaler även med det fantastiska priset.

Laggeman

Ska själv till ICA MAxi idag (fast nere i södra Skåne), men blir lite nyfiken på hur man får fram att 25% på ett set som är rabatterat med 25% kan bli 50%? Om ett set är nedsatt med 25% så kostar det 75% av ursprungspriset, men drar man 25% av det sen så hamnar man på ca 56% av ursprungspriset. Skulle man sen dra 25% ytterligare en gång så hamnar man på ca 42%. Hur kommer ni ner till 25% av ursprungspriset?
Distrubutör för TUPPERWARE i Skåne (, Öland, Gotland & Blekinge).

ByggareDan

Citat från: Laggeman skrivet 27 juli 2016 kl. 10:43
Ska själv till ICA MAxi idag (fast nere i södra Skåne), men blir lite nyfiken på hur man får fram att 25% på ett set som är rabatterat med 25% kan bli 50%? Om ett set är nedsatt med 25% så kostar det 75% av ursprungspriset, men drar man 25% av det sen så hamnar man på ca 56% av ursprungspriset. Skulle man sen dra 25% ytterligare en gång så hamnar man på ca 42%. Hur kommer ni ner till 25% av ursprungspriset?

Misstänker att det var ett tankefel att 3st 25% rabatter ovanpå varann blir 75%.
Men som du säger man hamnar man runt 58% rabatt, vilket ändå är bra.

/ByggareDan

mordatre

Syns det om man blippar varan i en stationär scanner? Sådan som brukar vara utplacerade i butikerna om man vill kolla pris.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

smygelfh

#4670
Citat från: smygelfh skrivet 26 juli 2016 kl. 11:52
Var precis där och okynnesköpte lite bara för det var så billigt.. undrade just var de 25% extra kom från, jag fick inte ihop det med några varianter av dubbel-25. Vansinnigt bra priser med 75% rabatt! :) De hade inte dubbelt sist, så de kanske märker det och rättar så småningom. Eller så är det avsiktligt, de är bara glada att tömma lagret på seten som de reat i ett halvår redan, de har säkert marginaler även med det fantastiska priset.

Jag som kom ihåg fel några kronor på mitt exempelset så jag trodde det var ännu bättre. Det stämmer att det är 58% rabatt. Det ser lite skumt ut på kvittot. Jag tror det är meningen att orginalpriset ska stå på kvittot och sedan rabatten som en minuspost. Men det blir galet i deras system på ett par ställen med den här kampanjen. Jag hade massa annat på kvittot också, så det var lite lurigt att räkna ut, men jag tror det funkar så här:

1. De skriva priserna summeras som kostnad på kvittot, så de tidigare nedsatta har det nedsatta priset, inte orginalpriset.
2. 25% rabatt appliceras på denna summa, denna rabatt skrivs på kvittot som minuspost. Så, det är 0.75*0.75*orginalpriset kvar att betala.
3. För de nedsatta seten appliceras 25% rabatt igen på framräknade priset, så det blir då 0.75*0.75*0.75*orginalpriset. Denna andra rabatt skrivs också på kvittot som en minuspost.

Exempel: Naida's skepp (41073) har orginalpris 349. På kvittot står det 261.75. Rabatt 1 står som 261.75*0.25 = 65.44, så priset borde bli 196.31. Med ytterligare 25% så blir det 196.31*0.75 = 147.23, som är det jag faktiskt betalade (blir nåt öre snett, så det avrundas någonstans i kedjan). Det är 42.19% av orginalpriset, således 58% rabatt. Även om ICA ligger dyrt från början så blir det ruggigt prisvärt med det mesta man behöver delar från.

1+2 tillsammans känns som det kan vara meningen, antagligen administrativt enkelt om de tänker behålla rean på de utvalda efter kampanjen. Men steg 3 har jag svårt att se att det ska vara något annat än ett stort misstag, så det känns lite fult att utnyttja. Men samtidigt, då det har skett flera gånger förut känns det osannolikt att de skulle göra det av misstag ännu en gång. Förra 25%-gången hade de "gäller bara icke nedsatta set", men det har de inte nu.

Det är nog egentligen inte krångligare än att de istället för +25% (tillbaka till orginalpris) lagt till -25% på reavarorna, sen ser det märkligt ut på kvittot där (vissa) av rabatterna syns.

Peter S

På Åhléns slutrea har rabatten på LEGO (i den mån det finns något kvar) blivit 50%. I Kista galleria fanns bl.a. några Roligt i Parken för 224,50 efter rabatt.

smygelfh

Nu har åtminstone ICA Gnista i Uppsala upptäckt och rättat felet. Det är fortfarande 25% på det nedsatta priset, men ingen extra 25% ovanpå det.

Sirre

Citat från: Peter S skrivet 27 juli 2016 kl. 14:09
På Åhléns slutrea har rabatten på LEGO (i den mån det finns något kvar) blivit 50%. I Kista galleria fanns bl.a. några Roligt i Parken för 224,50 efter rabatt.

Bör det inte vara samma rea i alla Åhléns-butiker? För när jag var på de två butikerna i Uppsala så var det fortfarande bara 30% rea på Lego, men 50% på andra saker. Jag trodde Åhléns skulle ha rikstäckande priser, så jag frågade i kassan om det men de visste inget, de sa bara att de knappar in procentsatsen som står på klisterlappen på kartongen.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Sirre skrivet 31 juli 2016 kl. 20:50
Citat från: Peter S skrivet 27 juli 2016 kl. 14:09
På Åhléns slutrea har rabatten på LEGO (i den mån det finns något kvar) blivit 50%. I Kista galleria fanns bl.a. några Roligt i Parken för 224,50 efter rabatt.

Bör det inte vara samma rea i alla Åhléns-butiker? För när jag var på de två butikerna i Uppsala så var det fortfarande bara 30% rea på Lego, men 50% på andra saker. Jag trodde Åhléns skulle ha rikstäckande priser, så jag frågade i kassan om det men de visste inget, de sa bara att de knappar in procentsatsen som står på klisterlappen på kartongen.
Jag har varit på Åhléns vid centralen, Fridhemsplan och Skanstull – endast 30 procent rabatt. Kanske ska man ta sig till förorten?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

mssm

Citat från: Sirre skrivet 31 juli 2016 kl. 20:50
Citat från: Peter S skrivet 27 juli 2016 kl. 14:09
På Åhléns slutrea har rabatten på LEGO (i den mån det finns något kvar) blivit 50%. I Kista galleria fanns bl.a. några Roligt i Parken för 224,50 efter rabatt.

Bör det inte vara samma rea i alla Åhléns-butiker? För när jag var på de två butikerna i Uppsala så var det fortfarande bara 30% rea på Lego, men 50% på andra saker. Jag trodde Åhléns skulle ha rikstäckande priser, så jag frågade i kassan om det men de visste inget, de sa bara att de knappar in procentsatsen som står på klisterlappen på kartongen.

Jag reagerade också på det idag, när jag var in. Däremot låg det buntar med 50%-lappar i Åhléns City runt om i butiken..synd att man inte lade beslag på dessa ;)

Peter S

Citat från: mssm skrivet 31 juli 2016 kl. 21:58
Citat från: Sirre skrivet 31 juli 2016 kl. 20:50
Citat från: Peter S skrivet 27 juli 2016 kl. 14:09
På Åhléns slutrea har rabatten på LEGO (i den mån det finns något kvar) blivit 50%. I Kista galleria fanns bl.a. några Roligt i Parken för 224,50 efter rabatt.

Bör det inte vara samma rea i alla Åhléns-butiker? För när jag var på de två butikerna i Uppsala så var det fortfarande bara 30% rea på Lego, men 50% på andra saker. Jag trodde Åhléns skulle ha rikstäckande priser, så jag frågade i kassan om det men de visste inget, de sa bara att de knappar in procentsatsen som står på klisterlappen på kartongen.

Jag reagerade också på det idag, när jag var in. Däremot låg det buntar med 50%-lappar i Åhléns City runt om i butiken..synd att man inte lade beslag på dessa ;)
Åhléns rea är ingen vetenskap, men så som det fungerat fram tills nu: när rean börjar (mellandags och midsommardito) står det "upp till 50%" på skyltarna. Det innebär 30% på Lego. När slutrean börjar (ca fyra veckor senare) står det "upp till 70%" på skyltarna vilket innebär 50% på kvarvarande legoset. Nu har flera av de butiker jag haft som referens lagt ner så jag kan inte säga säkert. Men jag kan bara beklaga att de inte har ett enhetligt system. Och på klarabergsgatan verkar lego inte reas annat än före jul (en dag som annonseras i julkatalogen).

Peter S

Citat från: mordatre skrivet 27 juli 2016 kl. 12:28
Syns det om man blippar varan i en stationär scanner? Sådan som brukar vara utplacerade i butikerna om man vill kolla pris.
ICAs priskontrollstationer är ett skämt! Om de någonsin fungerar visar de ordinarie pris och någon slags kommentar om pågående rea. För att få reda på priset måste du gå till en utcheckning vid självscanningen och be dem kolla. Vet inte hur det ser uti självscanningsapparaterna.

lindyhep

ICAs handscannrar visade denna gång "rätt" för mig. Dvs när det drogs 25% tre gånger så visades det priset och vice versa med 25+25 och 25. Jag har dock tidigare varit med om att det visats 25+25 i handscanner och när jag ställt den på slutet så har priset ändrats till det 25 som det skulle vara.

Så...svårt att veta säkert förrän man verkligen är i kassan och helst redan har betalat.


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.