Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Filosofi

Startat av Pandis Pandus, 14 april 2024 kl. 19:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Pandis Pandus

Bygger MOCs med filosofiskt tema ibland. Tänkte samla de i den här tråden, som börjar med mosaik-porträtt på denna legendariska trio stoiska filosofer. Tavlorna är baserade på singel/album-omslagen från Akira The Don, som har musiksatt vissa delikata delar av deras filosofi; en lättsam introduktion till stoicism. Jag länkar till min Spotify-spellista med de samlade verken

För mosaik-byggen använder jag Lego Art Remix för att inledningsvis konvertera bilderna till ett oftast väldigt rimligt koncept att utgå ifrån. Sen är det en hel del fram-och-tillbaka som gäller; ändra på/lägga dit detaljer, anpassa färgerna baserat på sin samling bitar, backa ifrån bygget för att se det på långt håll, testa alternativa färger för just denna "pixel"... När jag håller på med detta mer avkopplande typ av byggande brukar jag just lyssna på/kontemplera något filosofiskt material, för det ogranskade livet är inte värt att leva



Seneca


Epiktetos


Marcus Aurelius

Joyride

Alla var snygga, men Arelius! 😍😍😍
Instagram: joyride_bricks

Pandis Pandus

Citat från: Joyride skrivet 14 april 2024 kl. 21:37Alla var snygga, men Arelius! 😍😍😍
Tack så mycket! Det är nog min favorit med. Ett fragment från det förflutna - en stoiskt blick från den sista av de Fem Goda Kejsarna i Rom, som ser till att man inte "vanärar sin själ", om man har tavlan upphängd i hemmet. 😅 

Pandis Pandus

#3
"This is our big mistake: to think we look forward to death. Most of death is already gone. Whatever time has passed is owned by death." - Seneca

"I have to die. If it is now, well then I die now; if later, then now I will take my lunch, since the hour for lunch has arrived - and dying I will tend to later." - Epictetus

"You could leave life right now. Let that determine what you do and say and think." - Marcus Aurelius


Pandis Pandus

Har velat bygga ett ansikte under ett tag nu. Lättsamt att börja med ett fragment av en staty, men man vet att man måste göra det rättvisa när det gäller Marcus Aurelius. Detta är mitt första kompletta utkast (färdigställd precis när Meditations Vol. II kom ut på Spotify). Kommer eventuellt uppdatera designen, men nu är det lite av ett LEGO-uppehåll som gäller för min del. 




Godtfred

Riktigt snyggt bygge av masken! Det är svårt med ansikten. Fotot med boken med den gömda lampan är väldigt inspirerade!

mrlind

Du har fångat en stark karaktär i din skulptur. Mycket bra.

Have a great build day!
Instagram Flickr

swestar

Bra klossat :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Pandis Pandus

Citat från: Godtfred skrivet 20 april 2024 kl. 12:03Riktigt snyggt bygge av masken! Det är svårt med ansikten. Fotot med boken med den gömda lampan är väldigt inspirerade!

Tack så mycket! Helt klart en upplysande "bok". 👀 

Citat från: mrlind skrivet 20 april 2024 kl. 12:48Du har fångat en stark karaktär i din skulptur. Mycket bra.


Citat från: swestar skrivet 20 april 2024 kl. 15:19Bra klossat :)

Tack ni! Jättekul att prova på något nytt :)

Teabox

Snygga byggen. Gillar mosaikerna och masken blev riktigt bra gjord :)

Gillar också att du slänger in lite musiktips. Får lyssna på honom senare :)

Pandis Pandus

Citat från: Teabox skrivet 22 april 2024 kl. 11:17Snygga byggen. Gillar mosaikerna och masken blev riktigt bra gjord :)

Gillar också att du slänger in lite musiktips. Får lyssna på honom senare :)

Man tackar! Masken blev jag mycket nöjd med. Akiras musik är i princip den enda musik jag lyssnar på numera. 😅 Finns en expansiv diskografi med musiksatt tal från några kända figurer, och såklart inlästa äldre skrifter som Aurelius Självbetraktelser

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.