Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Skänk lite LEGOglädje till jul!

Startat av Skafte, 11 december 2012 kl. 13:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

OK, ni tror jag är knäpp kanske, men så här tycker jag:

Vi i Swebrick har det väldigt bra. Vi har det så bra att vi kan sitta och titta på en dator och prata om LEGO i alla fall. De allra flesta av oss har mycket LEGO att bygga med och många har också ekonomi till att köpa ännu mer. Visst, inte så mycket vi skulle vilja men i alla fall. Mycket.

Det finns de som inte har det lika bra, en del har det riktigt skitdåligt. Jag skall inte dra upp en massa historier (ni vet av typen Anna, 32, är utförsäkrad och har inte råd med vinterskor till sina fyra barn, än mindre juklappar etc etc) men det är ju så. En skänkt julklapp till någon du inte känner kan faktiskt betyda skillnaden mellan misär och glädje för någon i jul.

Jag har en säljtråd här på forumet där jag i ett par år krängt set och minifigurer till er andra (tack till er som köpt!), men det finns några saker som jag inte riktigt tror att jag kommer bli av med, utan att sänka priserna rejält i alla fall. Jag kommer därför slå in fyra mindre set och gå till Clarion Hotell i Visby, där det står en julgran avsedd att lägga såna här gåvor under. Det finns på fler ställen, troligen nära dig också.

Visst har du också några oöppnade lådor som du inte riktigt vet om du skall öppna och slakta för bitar eller spara för att sälja "om tio år när ett Assassin Droid Battlepack kanske kan inbringa en tia över originalpriset"? Slå in dem och ge bort dem istället.

Vi har det bra.

Ras 74

Du är inte knäpp! Det här är en lysande idé!!

Om någon har möjlighet i att efterforska var det finns fler sådana här ställen i olika städer och om man stöter på något,
så kan vi väl lägga till det i första posten?

Skall se vad jag har där hemma. Finnns garanterat flera saker att ge bort.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Erik

Jättebra att du tar upp det här!

För ett par veckor sedan var det en artikel i Värmlands Folkblad om en utförsäkrad kvinna som tyckte att julen var den värsta tiden på hela året. På bilden står hon på TRU och håller en X-vinge i LEGO och säger något i stil med "sådana här julklappar kan vi bara drömma om, förra julen fick barnen varsitt par strumpor i julklapp". Hon berättade också att hennes äldre son tyckte det var så jobbigt att han gick i självmordstankar.

Det hela började med en insändare från mamman och sedan en artikel som fick mycket uppmärksamhet. Artikeln gav en rejäl tankeställare och vi på Byggbiten beslutade att skänka några set utan att göra något väsen av det. Känslan man får av att ge bort något till någon som behöver det är belöning nog. Efter artikeln fick den här kvinnan hjälp av läsarna men hon poängterade att det finns fler som befinner sig i samma situation.

Vi har det som sagt mycket bra och självklart ska vi hjälpa till om vi kan.

Jonsson

Lysande ide! För oss som inte har set liggandes hemma kan man ju dra nytta av erbjudandet på kalendrarna hos cdon.
Där torde det finnas en hel del prylar med bra lekvärde som passar de flesta! :)

http://cdon.se/musik/lego/adventskalender_-_lego_star_wars-21029572

http://cdon.se/musik/lego/adventskalender_-_lego_city-21029570

Kvarnbacka


Merkurius

Strålande ide, Skafte! Nästa års fredspris till Gotland!
Panem et solanum habemus. Quid nobis male evenire potest?

Sirre

Mycket bra tänkt!

Citat från: Skafte skrivet 11 december 2012 kl. 13:37
Jag kommer därför slå in fyra mindre set och gå till Clarion Hotell i Visby, där det står en julgran avsedd att lägga såna här gåvor under.

Tror du det gäller även för andra Clarion-hotell? Vi har Clarion Hotell Gillet i Uppsala, men har inte hört om något sånt. Får nog undersökas!

Skafte

Har sett några andra som kör samma, Arlanda t ex. Idag slog jag i alla fall in seten jag skall ge bort.

Roger Brickjet

Kollade precis upp clarion stockholm, på söder. Senast den 20e kan man lämna där.

Svartkrut

Mycket bra idé! Själv har jag aldrig skänkt något LEGO, däremot kläder, skor och mjukdjur. Vissa har liksom jag mer än vad vi behöver, medan andra har svårt att ens klara det mest grundläggande ekonomiskt. Ska kolla om det finns något här i Linde också.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.