Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2024

Startat av Magnus den store, 06 november 2023 kl. 21:38

Föregående ämne - Nästa ämne

robinnilsson403

I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

o0ger

Här ser man att den nya cheese-slopen kommer i vitt och blått också:

slopes.png
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Wineyard


Kwagge

I Friends serien kommer ett nytt blad/löv. Känns lite stort som en bit på bilderna..


Larry Lars

#19
Citat från: Wineyard skrivet 01 december 2023 kl. 23:48Ny tile?

76920-1.jpg76920-1.png

Ja, den är ju riktigt användbar. "tile 1x2 with cutout" typ. Såg den som transparent gul också.

Jag blir nyfiken på om en "inverted tile 1x3" i fronten är ny, eller om det bara sitter en sticker över mitten-hålet på en 35459. ???
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Larry Lars

#20
Citat från: o0ger skrivet 01 december 2023 kl. 16:29Här är några till :)

2023-12-01 16_27_21-76921-Audi-S1-e-tron-quattro-Set-Lowres.jpg (1058×700).png

2023-12-01 16_28_03-76922-BMW-M4-GT3-BMW-M-Hybrid-V8-Set-Lowres.jpg (1200×652).png
Jag gillar verkligen den lilla 2x2 wedge-curved-slope-grunkan som väl får ses som en vidareutveckling av den tidigare 80177 och 80178.

Faran med den var ju att de höll på att falla in i en bil-standard med en förhållandevis stor bit som oftast får tryckta lysen.
Årets nyheter handlar ju snarare om små bitar som öppnar för fler bit-byggda lösningar.

Ser ut att komma nya hjul också. Gissar på allt-i-ett-gjuten plast med gummi, men har lite svårt att se hur de landat i behovet av denna nya look. Eller tror ni på lösa gummidäck ihop med någon redan befintlig technic-fälg.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Myko

Jag är inte superförtjust i alla de här osymmetriska (vänster/höger) wedges och tiles de lägger till hela tiden. Hur många varianter behöver vi?

(Min sortering går åt helvete...)

o0ger

Citat från: Myko skrivet 05 december 2023 kl. 11:35Jag är inte superförtjust i alla de här osymmetriska (vänster/höger) wedges och tiles de lägger till hela tiden. Hur många varianter behöver vi?

(Min sortering går åt helvete...)
Håller med. Hade hellre sett en 1x1 triangel men det går väl inte få den tillräckligt stabil? 🤷�♂️
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Larry Lars

#23
Citat från: o0ger skrivet 05 december 2023 kl. 11:58Håller med. Hade hellre sett en 1x1 triangel men det går väl inte få den tillräckligt stabil? 🤷�♂️
Jag håller inte med om att bitar skulle vara ovälkomna bara för att det behövs varianter, men så sorterar jag ju inte heller något vidare. ;)

Så som de nu använder "tile 1x2 med cutout" på dessa fyra bilar så är det för att ge en sleek look som inte skulle vara där med en 1x1 triangel-bit, som ju i så fall skulle få två kortade spetsar på ytan 1x1 likt triangeln 2x2.

Det här uppfattar jag som en helt annan bit än ytterligare en mindre "pixel" för mosaik. Denna har väl snarare tagits fram för att vara en platt variant av 29119 samt 29120, där ena halvan blir en fästpunkt för en spännande form som annars saknas i systemet.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

o0ger

Jo, men jag gillar den nya tilen. Det är bara det att man alltid kommer behöva beställa den i par. Som en wedge.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Larry Lars

#25
Citat från: Kwagge skrivet 03 december 2023 kl. 16:41I Friends serien kommer ett nytt blad/löv. Känns lite stort som en bit på bilderna..


Med Friends kommer det dessutom en större variant av 2682, ett "Upright Leaf" med en rounded plate 1x2 i botten.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

o0ger

Citat från: Larry Lars skrivet 06 december 2023 kl. 10:27Med Friends kommer det dessutom en större variant av 2682, ett "Upright Leaf" med en rounded plate 1x2 i botten.

Ja, det syns tydligast på Andrea's Modern Mansion:

2023-12-06 11_22_26-42639-Andreas-Modern-Mansion-Box-Back.jpg (2400×1800).png
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Larry Lars

#27

Några av Friends-bitarna vi redan diskuterat, samt en del annat nytt från Friends januari-släpp, tittas närmare på av New Elementary.

Artikel hos New Elementary
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Magnus den store

Inte så förtjust i lövverket men det nya gallret i Alcatraz-setet gillas.

60419.jpg

Uppskattar också några gamla delar i nya färger.

42617.jpg
Gul pippi.

60433.jpg
Sandblå banana gear.

71815.jpg
Huvan i mörkblått och i ett tema där den kan bli tillgänglig på PaB.

Slutligen ett till instrument till samlingen.
42616.jpg

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Larry Lars

#29


I sin recension av bitarna från , Andrea's Modern Mansion, beskriver "New Elementary" bl.a. den nya stående växtbiten. Den ser ju riktigt trevlig ut.

Recension hos New Elementary
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.