Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

att bygga tåg i LDD

Startat av DaRePo, 21 mars 2018 kl. 08:06

Föregående ämne - Nästa ämne

DaRePo

Har nu påbörjat bygget av krokodilen i Holger Matthes bok "The Lego trains bok" i LDD.

En synnerligen frustrerande resa... Eftersom det är så många delar som inte finns med i LDD (senaste version) har jag bestämt mig för att avbryta byggandet LDD.

Det verkar som om tågbyggare inte är en målgrupp för  LDD. Bland fundamentala delar som saknas finns stora tåghjul, hinge delar (till strömavtagaren) mm.

Varför kan man inte göra en LDD variant som riktar sig till tågbyggare?

Igår kväll gick jag också bet på elementärt SNOT byggande - att få in en stud i hålet på en technic brick 1x1. Dåligt. Det går ju om man  trycker till lite extra.

Joacim

Tror det har med att göra att ldd bara har med de bitar som de har i tillverkning just nu, sedan är det en programeringstekniskt detalj som gör att det inte funkar att göra allt i ldd som det gör att göra med riktigt lego...

Ozp

Testa att starta LDD i extended mode. Då finns det fler bitar.
Annars kan jag rekommendera Bricklinks Stud.io studio.bricklink.com

pehter aka ibbe

Det finns alternativ till LDD.
Stud.io och olika cadmiljöer baserade på Ldraw:s symbolbibliotek. Ldraw symboler byggs upp av afols så det kommer upp både gamla och nya bitar i symboluppdateringarna

Personligen föredrar jag MLcad som använder symboler från Ldraw, lite äldre mjukvara men den gör som jag vill. Att tänka på är att det inte finns någon kollisionskontroll så bitar kan gå in i varandra.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Edde

I fallet med krokodilen borde det räcka med att lägga in bitarna i en bricklink wanted-list. Vill du kan jag skicka en XML-fil till dig ikväll (för det borde det väl han vara ok med?). Sen får man designa om vissa delar i LDD om man vill ändra designen. Jag tror det kan vara bra att försöka undvika att använda 4276 och 4275 eftersom de bara finns i brown och inte reddish brown. 2877 Finns å andra sidan bara i reddish brown. Om man inte bygger om blir nog det snyggaste, men dyraste, att bygga loket i brown så gott det går.

DaRePo

#5
Tack för erbjudandet men ärendet är inte längre aktuell.

Det primära syftet för mig att använda LDD har varit att få fram en aktuell och relevant parts list. Eftersom mitt tåg kommer att bli en 9V variant, dvs, inga PF motorer mm i loket, så blir konstruktionen av loket något enklare. Det innebär också att "min" parts list ser lite annorlunda ut jfr. med Holgers.

Det har tagit mig många timmar att komma fram till en bruttolista för detta Vintage tåg. Den mesta tiden har gått åt att hitta de aktuella delarna, något som knappast underlättats av det faktum att LDD/Lego använder många gånger andra benämningar - och även andra parts nummer -  jfr. med BrickLink. Rena anarkin.

Är det någon som kan hitta en Crossover 3M (så heter den i LDD) i BrickLink? Jag gav upp efter en halvtimme...


DaRePo

#6
Citat från: Edde skrivet 21 mars 2018 kl. 09:12
Jag tror det kan vara bra att försöka undvika att använda 4276 och 4275 eftersom de bara finns i brown och inte reddish brown.

Jag tror inte att det spelar så stor roll. Dessa bitar är i alla fall knappt synliga. Jag vill gärna bygga denna krokodil i Reddish Brown så den passar ihop med malmtåget/ Dm3:an och mina Da lok.

En schweizisk krokodil framför ett svenskt malmtåg - jag får gåshud ...

andli

Citat från: DaRePo skrivet 21 mars 2018 kl. 23:16
Är det någon som kan hitta en Crossover 3M (så heter den i LDD) i BrickLink? Jag gav upp efter en halvtimme...

Jag hittar inte den ens i LDD, söker jag på crossover får jag 0 träffar..
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

DaRePo

Selander skickade mig ett SMS. Den aktuella delen har nummer 42003 och heter Technic, Axle and Pin Connector Perpendicular 3L with 2 Pin Holes.
I LDD heter den Cross Block 3M (ber om ursäkt för den felaktiga benämningen).

Som sagt, rena anarkin vad gäller terminologi.

Teabox

I nedre kanten av LDD kan du se bitens DesignID om du har den markerad. Oftast fungera det bra att söka på detta ID:et på Bricklink.

Dock är både TLG och Bricklink godtyckliga när en bit ska få ett nytt ID. Så det kan bli lite komplicerat att hitta rätt ändå.

Edde

Det går att föra över en LDD-fil direkt till en wanted-list. Vissa bitar fungerar inte, exempelvis finns det två sorters 2x8 i LDD, varav enbart den med nummer 3007 kan läggas in. I wanted-menyn väljer man "upload". Man kan även använda programmet wantedbricks.

Nextuz

Citat från: Edde skrivet 22 mars 2018 kl. 17:32
Det går att föra över en LDD-fil direkt till en wanted-list. Vissa bitar fungerar inte, exempelvis finns det två sorters 2x8 i LDD, varav enbart den med nummer 3007 kan läggas in. I wanted-menyn väljer man "upload". Man kan även använda programmet wantedbricks.

Smidigare o gå vi https://rebrickable.com
Den klagar inte, utan berättar vad som finns och inte :)

DaRePo

Tackar så mycket för tipset.

Har nu precis fått iväg samtliga beställningar till det aktuella vintage tåget. Hela resan hittills har varit en pärs som man nästan kan skriva en egen bok om ...

Så nu väntar jag otåligt på att göra något roligt igen - nämligen att bygga med Lego!

När allting är klart och "Legolivet" har normaliserats igen tänker jag sätta in mig i alla digitala verktyg som jag blivit tipsat om.

Kul att få höra från dig igen, Nextuz.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.