Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Steampunk luftskepp

Startat av drdoddo, 10 maj 2016 kl. 11:40

Föregående ämne - Nästa ämne

drdoddo

Ville ha ett lite större skepp till Aetheria så det blev till att klossa ihop ett. Blev rätt nöjd till slut och "ballongen" sitter faktiskt på plats förvånansvärt bra.






Nybohov Creation Ltd.

Röken funkar oväntat bra!
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andreaseldh

Jag gillar att spanten sitter på utsidan!

Zilmrud

Grymt!

Bra användning av "Slope, Curved 4 x 1 Double No Studs"!

Röken tycker jag passar bättre till större maskineri. Riktigt snyggt när det går från skitigt till att skingras och bli ljusgrå. Vit rök känns mer som endast vattenånga och grå skitig rök känns mer som riktig förbränningsrök.
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

SvanteOlof

Citat från: Zilmrud skrivet 10 maj 2016 kl. 14:25
Grymt!

Bra användning av "Slope, Curved 4 x 1 Double No Studs"!

Röken tycker jag passar bättre till större maskineri. Riktigt snyggt när det går från skitigt till att skingras och bli ljusgrå. Vit rök känns mer som endast vattenånga och grå skitig rök känns mer som riktig förbränningsrök.

Jo jag la märket till det. Riktigt snyggt. Jag funderar på att ge mig i kast med Aetheria eller jag har börjat lite faktiskt. Mycket pga drdoddos skepp och grejer som är så fasligt snygga och tidsenliga (steampunkåldern). Kanske det vore bra om man kom överens om en rökstandard och vindriktning? Så det blir snyggare vid sammansättning och utställning?
ordvits: studsmatta = 4186

o0ger

Snyggt! Jag gillar färgerna och stilen på bygget. Jag tycker det känns som att ballongen är lite liten i förhållande till skeppet?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

drdoddo

Tackar, tackar gott folk. Ju mer man pysslar med detta bygge desstå roligare blir det. Kul att man själv kan vara med och inspirera lite också :)

Citat från: o0ger skrivet 10 maj 2016 kl. 16:56
Snyggt! Jag gillar färgerna och stilen på bygget. Jag tycker det känns som att ballongen är lite liten i förhållande till skeppet?

Jag håller med om att "ballongen" är lite underdimensionerad. Har inga planeter som passar ännu så det här får duga tills vidare. Vid kan väl gå på linjen att det är en väldigt potent gas inuti som gör att det inte behövs så stora mängder av den för att hålla uppe skeppet  ;D Öarna flyter ju trots allt  ;)

Sockerbit

Citat från: o0ger skrivet 10 maj 2016 kl. 16:56
Snyggt! Jag gillar färgerna och stilen på bygget. Jag tycker det känns som att ballongen är lite liten i förhållande till skeppet?

+1, med undantag av att jag gillar ballongen  :)

swestar

Stiligt, men en större ballong skulle inte skada. ;)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Stigge72

Snyggt.
Hur sitter ballongen fast egentligen? Är det bara snöret?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: SvanteOlof skrivet 10 maj 2016 kl. 14:28
---
Kanske det vore bra om man kom överens om en rökstandard och vindriktning? Så det blir snyggare vid sammansättning och utställning?

Låt det blåsa fritt från alla håll! Så länge varje enskilt bygge har samma vindriktning kommer det att funka (eller hur o0ger?). Standarder riskerar att döda kreativiteten.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

drdoddo

Ballongen är det fortfarande lite funderingar kring (kul att nån gillade den dock  ;) ;D). Funderar på att beställa hem 2 planeter och få till nån snygg lösning men är lite rädd att det blir för stort...we'll see :)
Citat från: Stigge72 skrivet 12 maj 2016 kl. 14:03
Snyggt.
Hur sitter ballongen fast egentligen? Är det bara snöret?
Ballongen vilar på ramen som är lagom lång för att diskarna i varje ände ska kunna agera som ett litet stopp åt vadera håll. Sen håller snöret den på plats lite extra. Är förvånad själv att den inte vill trilla av så fort man rör det men ramen är byggd med lite slutande kanter så det verkar hjälpa rätt bra. Men som sagt, funderingar kring detta fortgår.

SvanteOlof

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 12 maj 2016 kl. 19:08
Citat från: SvanteOlof skrivet 10 maj 2016 kl. 14:28
---
Kanske det vore bra om man kom överens om en rökstandard och vindriktning? Så det blir snyggare vid sammansättning och utställning?

Låt det blåsa fritt från alla håll! Så länge varje enskilt bygge har samma vindriktning kommer det att funka (eller hur o0ger?). Standarder riskerar att döda kreativiteten.

Ja ifs har varje ö sitt egna temerament och ekosystem ungefär va? Så det kanske funkar med frihet i vind och fläkt.
ordvits: studsmatta = 4186

Myko

Det går ju alltid att vrida på rök och flaggor på plats om man känner sig manad. Man behöver ändå ha friheten att rotera byggena lite när man bygger ihop hela världen, så det skulle inte funka riktigt att bestämma i förväg.

SvanteOlof

Citat från: Myko skrivet 12 maj 2016 kl. 21:54
Det går ju alltid att vrida på rök och flaggor på plats om man känner sig manad. Man behöver ändå ha friheten att rotera byggena lite när man bygger ihop hela världen, så det skulle inte funka riktigt att bestämma i förväg.

just ja.

i vilket fall så blev jag mycket imponerad av röken. så enkelt men ändå så naturtroget. riktigt snyggt
ordvits: studsmatta = 4186

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.