Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Stud.io (nytt LEGO-byggar-program)

Startat av Teabox, 31 oktober 2016 kl. 13:35

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Det funkade inte med Chrome att aktivera betan. Men det funkade med Edge. Kan har berott på cookies eller liknande. Har inte kunnat testa nåt än. Ska se om jag kan testa lite imorgon.

Det är tydligen helt kompatiblet med Ldraw- och LDD-filer tydligen. Vilket är bra.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Väldigt ambitiöst är mitt första intryck. De har fler bitar än LDD. Tex Duplo, Fabuland, X-Pod containers, samt även stickers.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Dark_Link

Citat från: o0ger skrivet 17 november 2016 kl. 16:39
Det funkade inte med Chrome att aktivera betan. Men det funkade med Edge. Kan har berott på cookies eller liknande. Har inte kunnat testa nåt än. Ska se om jag kan testa lite imorgon.

Det är tydligen helt kompatiblet med Ldraw- och LDD-filer tydligen. Vilket är bra.

Funkade utmärkt i chrome för mig, så nog cookies.

Inte heller hunnit testa så värst mycket än men känns rätt så mysigt om än lite svårt att hitta nu till en början.

Dark_Link

Testrendering out of the box..
Kan också meddela att den högra varianten kostar 869:- baserat på "6 month sale avg". (vet inte om jag gillar att det är så lätt att få reda på  ::))

Anders67

Ser riktigt bra ut! Hur lång renderingstid?

andli

Nu saknar man bara funktionen som gör en heatmap av bygget som visar vilka bitar som står för största delen av den totala kostnaden...
Så om det var fönsterna som var dyra skulle de bli röda, och en vanlig 2x1 brick skulle bli blå/transparant!

Kom ihåg var ni läste det först :) (Jag har inte ens satsat på att bli betatestare....)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

pehter aka ibbe

Spontana intryck efter ca 10-15 min.
Bygger på Ldraw.org så förhoppningsvis kommer dom att uppdatera bitbiblioteket vartefter det publiceras nya.
Märks att det är en beta, verkar låsa sig när jag vill bläddra bland dom olika bitarna. Har fått flera tillfällen där den börjar jobba hårt utan någon synbar anledning och fått stänga ner. Lyckades inte logga in på bricklink.
Kräver betydligt mer resurser än MLCad.
Ett snabbt test med import av en av mina gamla mpd:er funkade, submodellerna laddades och gick att få upp. Testade med en annan större men den laddades inte fullt ut.
Häftigt att kunna ange ett modelnummer och få upp samtliga bitar, smidigt om man känner för att bygga alternativmodeller.
Hittade inte något sätt att modellera slangar, snören eller kablar.
Kommer inte ha så mycket mer tid att pilla förrens nästa vecka, kan ju hoppas att det kommer någon uppdatering.

Det finns potential att det kan bli ett seriöst alternativ till dom cadprogram som finns idag.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Dark_Link

Ny render då jag glömde kolla tiden på den andra, 2m19s.

byStfn

Citat från: Dark_Link skrivet 17 november 2016 kl. 22:07
Ny render då jag glömde kolla tiden på den andra, 2m19s.

Det känns väl väldigt rimligt?

o0ger

Jag är så inkörd på LDD. Jag har använt det flera gånger i veckan i ca 4 år. Jag kan vartenda kortkommando och jag vet exakt hur jag ska få till det jag vill bygga. Det finns inget incitament för mig just nu att byta, förutom att stud.io har lite fler bitar än LDD.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

byStfn

Citat från: o0ger skrivet 18 november 2016 kl. 08:53
Jag är så inkörd på LDD. Jag har använt det flera gånger i veckan i ca 4 år. Jag kan vartenda kortkommando och jag vet exakt hur jag ska få till det jag vill bygga. Det finns inget incitament för mig just nu att byta, förutom att stud.io har lite fler bitar än LDD.

Kan du inte tänka att du har möjlighet att påverka funktioner du alltid velat ha i LDD till nya Stud.io? De får redan en del förslag och även fast jag kan LDD så känner jag att den kommer bara utvecklas om Lego själva känner för det eller för de fåtal designers inhouse som jobbar med det. En fan-driven produkt kan gå hur långt som helst!

Jag har redan fastnat för penselverktyget (jämför med LDDs färghink) som utöver att fungera precis som en vanlig färghink även rätt och slätt bara målar bitarna i vald nyans. Det går alltså att dra muspekaren och göra t.ex ett streck i en annan färg i ett bygge.

pehter aka ibbe

Citat från: byStfn skrivet 18 november 2016 kl. 08:44
Citat från: Dark_Link skrivet 17 november 2016 kl. 22:07
Ny render då jag glömde kolla tiden på den andra, 2m19s.

Det känns väl väldigt rimligt?

Ja, med tanke på upplösningen. Ökar du upplösningen drar tiden iväg kraftigt.

Citat från: o0ger skrivet 18 november 2016 kl. 08:53
Jag är så inkörd på LDD. Jag har använt det flera gånger i veckan i ca 4 år. Jag kan vartenda kortkommando och jag vet exakt hur jag ska få till det jag vill bygga. Det finns inget incitament för mig just nu att byta, förutom att stud.io har lite fler bitar än LDD.

Snarlik känsla för mig fast jag har kört in mig på MLCad istället, det som jag tycker är intressant är direktkopplingen mot Bricklink och att det går att importera filer från andra system.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Nextuz

Häftigt :)
Har inte fått någon inbjudan ännu :/

Nextuz

Nu har jag fått tillgång...

OCH... i´m in LOOOVE!!! :D

Wineyard

Citat från: o0ger skrivet 18 november 2016 kl. 08:53
Jag är så inkörd på LDD. Jag har använt det flera gånger i veckan i ca 4 år. Jag kan vartenda kortkommando och jag vet exakt hur jag ska få till det jag vill bygga. Det finns inget incitament för mig just nu att byta, förutom att stud.io har lite fler bitar än LDD.
Jag håller med. Jag upplever dock att LDD:s bitförråd är bättre uppdaterade än Stud.io:s, de verkar sakna de flesta nyare bitar (vem använder egentligen halvobskyra 80-tals bitar i någon större utsträckning?) Dessutom verkar LDD klara mycket fler bitar. (har bara testat att importera några stycken)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.