Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Visa upp din/dina LEGO arméer

Startat av Gordonblixt, 27 augusti 2011 kl. 16:58

Föregående ämne - Nästa ämne

shutter

Citat från: Myko skrivet 23 februari 2012 kl. 09:03
Lustigt nog har man hört alla orden i Asterix...
Asterix?

(Skämt å sido, vet vem han är men var aldrig min favorit). Tack för förklaringen iaf.

Stigge72

Citat från: Magnus den store skrivet 23 februari 2012 kl. 00:27
Centuria var en enhet i en romersk legion. Motsvarigheten till dåtidens kompani. Ursprungligen 100 man men sedemera 80 och 60 man.
Du kan ju bygga en centuria som blivit decimerad ett lämpligt antal gånger... :P

För icke invigda var decimering ett straff för arméenheterna som inte levde upp till normen, och i korthet gick ut på att de blev 10% färre...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Decimering

Odidoma

Jag håller på med en MOC som mest ska bestå av Orcs så jag försöker få till en Orcarmé men jag vill inte att den ska vara steril som många andra arméer så jag försöker få till lite variation, någon som har tips/ideér berätta gärna. Så här ser den ut hittills.

insurrection

#64
Jag gilar också när det finns mycket variation i en armé - om det är en högt strukturerad arme tycker jag ändå det är snyggt om man variera ansiktsuttryck och dyl så mycket som möjligt, när man gör en mer "vild" armé som t.ex. ett gäng Orcer (jag kallar iofs mina sånna figs troll :) ) så tycker jag det är riktigt snyggt när man varierar sig så mycket som du har gjort.
Tycker faktiskt din armé är mycket variabel som den är, vet inte riktigt vad för tips man skulle ge. Men kanske att ta in en eller två strö-figs som är nått helt annat - typ en varulv från Monsters4 setet t.ex? Du har ju iofs redan en människa med. Ge någon av dem dvärg-ben kanske?

Odidoma

Citat från: insurrection skrivet 07 mars 2012 kl. 23:57
Jag gilar också när det finns mycket variation i en armé - om det är en högt strukturerad arme tycker jag ändå det är snyggt om man variera ansiktsuttryck och dyl så mycket som möjligt, när man gör en mer "vild" armé som t.ex. ett gäng Orcer (jag kallar iofs mina sånna figs troll :) ) så tycker jag det är riktigt snyggt när man varierar sig så mycket som du har gjort.
Tycker faktiskt din armé är mycket variabel som den är, vet inte riktigt vad för tips man skulle ge. Men kanske att ta in en eller två strö-figs som är nått helt annat - typ en varulv från Monsters4 setet t.ex? Du har ju iofs redan en människa med. Ge någon av dem dvärg-ben kanske?

Tack! Jag byggde upp armén med avsikt att använda den till min MOC, där jag kommer ha en gruva bland annat och där kommer jag nog ha några dvärgar som sliter/slavar åt orcerna/trollen. jag har försökt att blanda in minifigs i darkgreen men det är dåligt med ansiktsuttryck på dem så jag får se hur jag gör. ska kolla på varulven, har iof hans hår på en av dem.

Magnus den store

Citat från: stigge72 skrivet 24 februari 2012 kl. 22:26
Citat från: Magnus den store skrivet 23 februari 2012 kl. 00:27
Centuria var en enhet i en romersk legion. Motsvarigheten till dåtidens kompani. Ursprungligen 100 man men sedemera 80 och 60 man.
Du kan ju bygga en centuria som blivit decimerad ett lämpligt antal gånger... :P

För icke invigda var decimering ett straff för arméenheterna som inte levde upp till normen, och i korthet gick ut på att de blev 10% färre...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Decimering
Ja, det lutar åt det hållet. Antingen decimering eller att centurian är hårt drabbad av krig.

Citat från: Odidoma skrivet 07 mars 2012 kl. 18:05
Jag håller på med en MOC som mest ska bestå av Orcs så jag försöker få till en Orcarmé men jag vill inte att den ska vara steril som många andra arméer så jag försöker få till lite variation, någon som har tips/ideér berätta gärna. Så här ser den ut hittills.
Du har ju en rätt så god blandning men det är dåligt utbud på gröna orcher. Krydda med lite zombies, demoner, odöda och allt vad det är från potc, cmf, kommande monster fighters och lotr. Sw har också en hel del minifigurer som kan passa in.

Exempel på huvudbonader:

Exempel på minifigurer:
Exempel på huvuden:
Nedan är ett exempel på mina demoner dock med en del tillbehör från BF, BA och SDT.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Odidoma

Du har ju en rätt så god blandning men det är dåligt utbud på gröna orcher. Krydda med lite zombies, demoner, odöda och allt vad det är från potc, cmf, kommande monster fighters och lotr. Sw har också en hel del minifigurer som kan passa in.

Exempel på huvudbonader:

Exempel på minifigurer:
Exempel på huvuden:
Nedan är ett exempel på mina demoner dock med en del tillbehör från BF, BA och SDT.


[/quote] Tack för bra tips/länkar och jag gillar verkligen dina kreationer med dina demoner. Grejen är att jag ska använda mina orcer till en MOC så det ska vara orcer rakt igenom, jag har kollat igenom hela BL efter diverse minifigs delar i sandgreen men tror inte det finns mycket mer än det jag har. i min moc försöker jag bygga en "orcby/orccamp" av något slag. så har du bra förslag på husdjur, hus, tält, aktiviteter eller liknande shoot!

cladam

Nu när jag har framme och luftar min "armé" passar jag även på att dela med mig av den.


Linus Damberg

Wow,ett gäng CS-gubbar!inte lite heller!nice att se dom uppstälda sådär :)
Den som äger mycket silver kanske är lycklig.
Den som äger mycket LEGO kanske är lycklig.
Men den som intet äger kan sova lugnt.

labull

Citat från: Magnus den store skrivet 17 februari 2012 kl. 21:58
Citat från: labull skrivet 17 februari 2012 kl. 11:26
Roms Björnar!
Brutalt! Är Roms Björnar auxilia (stödtrupp)? Jag har tänkt använda samma torso till min centurion. Hade en önskan att bygga en äkta centuria men får nog rikta in mig på en contubernium.

Det jag ville illustrera här är en Contubernium. Jag lade även till en Centurion/optio, kan inte riktigt bestämma mig vilken det skall vara. Tanken är att denna contubernium är en del av den första vågen in i Gallien tillsammans med Caesar 58-57 f.kr. Därav ringbrynjorna, lorica hamata. Den typiska romerska rustning som vi är vana vid, lorica segmentata, började först användas första århundradet efter kristus.


shutter

Brandkår är en hjärtefråga för mig. Det var så allt började, egentligen före 1978, men jag börjar presentationen från den första minifguren så som vi känner den idag!



Min första minifig samlingsbox...

Jesperallen

Citat från: shutter skrivet 09 maj 2012 kl. 22:05
Brandkår är en hjärtefråga för mig. Det var så allt började, egentligen före 1978, men jag börjar presentationen från den första minifguren så som vi känner den idag!

Kul med en sådan presentation! 80-81:an får mitt hjärta att klappa lite varmare :)

insurrection

Citat från: Jesperallen skrivet 09 maj 2012 kl. 23:08
Citat från: shutter skrivet 09 maj 2012 kl. 22:05
Brandkår är en hjärtefråga för mig. Det var så allt började, egentligen före 1978, men jag börjar presentationen från den första minifguren så som vi känner den idag!

Kul med en sådan presentation! 80-81:an får mitt hjärta att klappa lite varmare :)
Känner precis detsamma  :) Snyggt shutter!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.