Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Visa upp din/dina LEGO arméer

Startat av Gordonblixt, 27 augusti 2011 kl. 16:58

Föregående ämne - Nästa ämne

klaklaklara

#45
min (nästan) första post  ;D. Har inte så mycket krigare men dom är starka!!
http://www.flickr.com/photos/57723578@N06/?saved=1

shutter

Ja inte är det stora armeer utan snarare lite av varje, men det är själva tanken med samlingen.

Fredrik

Citat från: Skrytsson skrivet 28 augusti 2011 kl. 15:50

Jag samlade på mig en massa Clone Troopers när var på rea förra sommaren samtidigt som man fick vita Boba Fett. Ingen jätterolig samling kanske då den är så homogen


Snyggt!

Kommer ihåg villken deal det var, få den på köpet när man köpte sw lego för 350, som man sedan kunde sälja på BL för dryga tusenlappen :D

sweMezza

Den här tråden är farlig, det kliar i fingrarna att slita upp allt som inte är öppnat! Anledningen till att jag inte vill göra det är inte för att spara i "mint" (jo, liten procent kanske) utan snarare för att de bara kommer att stå och bli dammiga efteråt.

Hur förvarar ni era arméer när de inte är uppställda? Inte meningen att stjäla tråden men lämna gärna en kommentar tillsammans med bilderna.

de Gothia

snyggt shutter! precis som min hylla jag har!

http://www.swebrick.se/index.php?topic=1470.msg18665#msg18665

jag har mina i lådor nu som ligger i en flyttkartong... :(  tyvärr har jag inte plats att visa upp dem för mig själv! ;)

Jesperallen

Jag har mina arméer uppställda på baseplates i stora platta kartonger med uppfällbart lock, då är det lätt att titta till att de sköter sig :D
Många av de nya oanvända figurerna ligger dock i zippåsar i lådor ifall jag skulle vilja sälja dem senare.

Carl T

Citat från: Jesperallen skrivet 29 januari 2012 kl. 13:12
Jag har mina arméer uppställda på baseplates i stora platta kartonger med uppfällbart lock, då är det lätt att titta till att de sköter sig :D
Många av de nya oanvända figurerna ligger dock i zippåsar i lådor ifall jag skulle vilja sälja dem senare.

Kartongerna till Lego-spel är rätt bra till det. Jag har exempelvis mina icke-fleshies i en Ramses Pyramid-låda. Lagom med utrymme på höjden, och lagom yta till en basplatta. De mindre spelens kartonger är tyvärr några millimeter för korta för en 32x16-platta, men två 16x16 omlott fungerar hyggligt. Största nackdelen är att det går åt basplattor som man kunnat bygga något på.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Magnus den store

Mina trupper som jag hittills presenterat:

Nobles, Knights & Jacks

Jag särar en del originalfalanger för att få fler men mindre adelshus. Exempelvis har gamla falcons delats upp i två delar: blåa och gula efter respektive sköld. Duke Aslan kommer få en nödvändig uppdatering eftersom jag råkade köpa några set och därmed fick jag fler knektar.

Citat från: sweMezza skrivet 29 januari 2012 kl. 13:06
Hur förvarar ni era arméer när de inte är uppställda? Inte meningen att stjäla tråden men lämna gärna en kommentar tillsammans med bilderna.
Jag använder Bigso Filip. Storlek 28,5 x 35,5 x 8,5 cm eller plats för 32 x 42 studs om man så vill. Inköpta på Clas O för 79 kronor paret. Dyrt men praktiskt. Skyddar någorlunda mot damm.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

labull

Roms Björnar!

Odidoma

Citat från: labull skrivet 17 februari 2012 kl. 11:26
Roms Björnar!
Snyggt!! men är det orginal svärd/spjut, om inte vilken tillverkare är det?
+ "blodpölen" vad är det för bit?
Jag blir lite sugen på att ta några kort och lägga upp på min armé också får se om det finns tid i helgen.

Sirre

Citat från: Odidoma skrivet 17 februari 2012 kl. 16:56
Snyggt!! men är det orginal svärd/spjut, om inte vilken tillverkare är det?
+ "blodpölen" vad är det för bit?

Spjuten är Pilum och blodet är Spill/Splat från BrickForge. :)

Magnus den store

Citat från: labull skrivet 17 februari 2012 kl. 11:26
Roms Björnar!
Brutalt! Är Roms Björnar auxilia (stödtrupp)? Jag har tänkt använda samma torso till min centurion. Hade en önskan att bygga en äkta centuria men får nog rikta in mig på en contubernium.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

shutter

Citat från: Magnus den store skrivet 17 februari 2012 kl. 21:58
Citat från: labull skrivet 17 februari 2012 kl. 11:26
Roms Björnar!
Brutalt! Är Roms Björnar auxilia (stödtrupp)? Jag har tänkt använda samma torso till min centurion. Hade en önskan att bygga en äkta centuria men får nog rikta in mig på en contubernium.
Och precis där tappade ni mig?  ???

Magnus den store

Citat från: shutter skrivet 22 februari 2012 kl. 06:56
Citat från: Magnus den store skrivet 17 februari 2012 kl. 21:58
Citat från: labull skrivet 17 februari 2012 kl. 11:26
Roms Björnar!
Brutalt! Är Roms Björnar auxilia (stödtrupp)? Jag har tänkt använda samma torso till min centurion. Hade en önskan att bygga en äkta centuria men får nog rikta in mig på en contubernium.
Och precis där tappade ni mig?  ???
Ojdå, ibland snöar jag in på diverse konstigheter utan att ens tänka en tanke på att det kanske inte vanlig svenska.

Enligt Wikipedia var Auxilia den romerska arméns hjälptrupper. Dessa soldater var inte romerska medborgare utan rekryterades bland galler, germaner och andra folk som romarna hade besegrat och upptagit bland sina allierade.

Torso är varje minifigurs överkropp i det här fallet spartanens.

Centurion är en officersgrad i romarrikets armé, högste hönset i en centuria och en av många hönor i en cohort (bataljon).

Centuria var en enhet i en romersk legion. Motsvarigheten till dåtidens kompani. Ursprungligen 100 man men sedemera 80 och 60 man.

Contubernium var den minsta enheten bestående av endast åtta legionärer. Tälten var ofta anpassade för åtta man.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Myko

Lustigt nog har man hört alla orden i Asterix...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.