Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO på auktionssajter (Tradera, Blocket, Ebay m.fl.)

Startat av de Gothia, 08 januari 2010 kl. 10:34

Föregående ämne - Nästa ämne

malmen

Citat från: TheFritz skrivet 17 augusti 2013 kl. 11:10
Ska inte svära på att så är fallet, men det känns onekligen som att ni borde akta er för denna?
http://www.tradera.com/lego-technic-8070-super-car-auktion_180409_188581460

Ny inplastat och priset?
Jag har gjort samma observation som dig, anmälde det till Tradera för någon timme sedan.

TheFritz

Jag har lagt ner att anmäla till dom, det tar alldeles för lång tid innan de stänger ner folk iallafall. Bättre varna känns det som?

malmen

Jag tycker de är rätt snabba ändå, och det tar inte så lång tid. Men varna här kan man ju också göra :)

Joge

Jag bad om en granskning redan igår kväll. Ganska snart efter att de första annonserna lades ut (de jag såg). De har också ju varit ständigt återkommande, så man har ju mer eller mindre lärt sig att känna igen bluffannonserna vid det här laget.

Iallafall, 12:51 idag såldes LEGO 8070...så man kunde ju kanske förvänta sig något snabbare respons av Tradera :p

Nu är ju kontot avaktiverat, men då har nog "bluffmakaren" lyckats att sälja minst 10 objekt...hoppas ju att inte så många hann betala.

malmen

Jag misstänker att de har en del att göra, men visst tycker man de borde vara snabbare. Och om vi lyckats lära oss bluffmakarnas annonser och upplägg så borde de också ha gjort det :P

En som jag funderar över är http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1833859
Det finns egentligen inget som pekar på att det är bluff, men 2st av samma säljare fick mig att dra öronen åt mig. Kan ju dock bara vara en simpel miss från säljarens sida.

Annars fanns där en del kul technic-byggen :)

Joge

Det är nog bara en liten miss. Skulle kunna vara samma person som vill pröva lyckan på Tradera, då annonserna på Blocket inte ville sig riktigt. Kanske för att utgångspriset är satt något högre.

http://www.blocket.se/dalarna/Lego_technic_8285_48687642.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Lego_technic_bulldozer_8275_48687247.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Lego_technic_Unimog_8110_48687273.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Lego_technic_9398_48687295.htm?ca=15&w=3

Jag kan ju ha fel, men då blir det iallafall ett (lite dyrare) LEGO-tips från Blocket. :)

malmen

Ja, att det är samma person har du nog rätt i :)

TheFritz

Jag skulle dock vilja varna er för att trycka på köp nu knapparna på bluffarnas auktioner. Det gjorde jag!

Fick snabbt ett mail där han undrade vilken bank jag hade. Har vi samma bank kunde pengarna komma snabbare sa han.

Jag svarade att jag inte skulle betala utan jag ville bara se till att ingen annan blev lurad av honom.

Svaret jag fick nu var mitt fullständiga namn personnummer och adress med en tillhörande text att han skulle ta lån och handla varor i mitt namn. Då slutade jag engagera mig i detta. Är dock inte speciellt orolig han ska lyckas med detta utan tror det mest var tomma hot.

Record

Citat från: TheFritz skrivet 18 augusti 2013 kl. 12:10
Jag skulle dock vilja varna er för att trycka på köp nu knapparna på bluffarnas auktioner. Det gjorde jag!

Fick snabbt ett mail där han undrade vilken bank jag hade. Har vi samma bank kunde pengarna komma snabbare sa han.

Jag svarade att jag inte skulle betala utan jag ville bara se till att ingen annan blev lurad av honom.

Svaret jag fick nu var mitt fullständiga namn personnummer och adress med en tillhörande text att han skulle ta lån och handla varor i mitt namn. Då slutade jag engagera mig i detta. Är dock inte speciellt orolig han ska lyckas med detta utan tror det mest var tomma hot.

:oAv allt skit jag hört och skådat, hör nog detta till ett av det värsta, är det jag som är efter eller funkar det på detta vis bland folk idag? rena maffia metoderna i mitt tycke.

>Prisa någon övre makt att vi har BL. så man slipper försöka fynda på tradera och blocket, vilket jag gett upp för länge sen, med undantag av något enstaka set.
Friskt satsat, hälften vunnet..

TheFritz

Tveksam på om dom skulle lyckas få ut så mycket? Jag får för mig att det är väldigt enkelt att ta reda på någons personnummer om man vill. Bara att kolla telefonkatalogen och söka lite på nätet så vips har du personens personnummer också. Om man ska "lyckas" ta lån och handla varor i någon annans namn tror jag man behöver tillgång till personens brevlåda för att kunna fiska upp pinkoder, och diverse papper man kan tänkas behöva? Om min teori stämmer vet jag inte, men jag tror det?

Men jag tror dom lyckas få ut en hel del pengar via folk som blir lurade i auktioner och de som anmäler är nog relativt få, utredningen läggs nog ner innan de ens läst igenom de få anmälningarna som kommer in.

lindyhep

Har du polisanmält?
Jag tänker inte mest på nån vidare utredning utan mer att det då finns dokumenterat där OM nu nåt skulle hända.

Record

Så kan det nog vara, som tur är.

Men själva hotet i sig är ett övergrepp, ingen trevlig person precis, och knappast någon man skulle vilja ha med att göra.
Friskt satsat, hälften vunnet..

pehter aka ibbe

Citat från: TheFritz skrivet 18 augusti 2013 kl. 12:10
Jag skulle dock vilja varna er för att trycka på köp nu knapparna på bluffarnas auktioner. Det gjorde jag!

Fick snabbt ett mail där han undrade vilken bank jag hade. Har vi samma bank kunde pengarna komma snabbare sa han.

Jag svarade att jag inte skulle betala utan jag ville bara se till att ingen annan blev lurad av honom.

Svaret jag fick nu var mitt fullständiga namn personnummer och adress med en tillhörande text att han skulle ta lån och handla varor i mitt namn. Då slutade jag engagera mig i detta. Är dock inte speciellt orolig han ska lyckas med detta utan tror det mest var tomma hot.

Bättre att lägga ett bud. Då låser man auktionen till sluttid och förhoppningsvis hinner användaren bli avstängd under den tiden. Låter som samma person som har haft auktioner ute tidigare och då har han varit snabb med att lägga ut auktionen på nytt.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

TheFritz

Citat från: lindyhep skrivet 18 augusti 2013 kl. 20:13
Har du polisanmält?
Jag tänker inte mest på nån vidare utredning utan mer att det då finns dokumenterat där OM nu nåt skulle hända.
Nej jag har inte anmält, jag har ju email kvar isåfall. Kollade dock upp ifall det gick att spärra sig själv mot avbetalningar och sådant. Hör och häpna. Det går MEN man måste ha blivit utsatt för ett brott först, man kan alltså inte göra det i förebyggande syfte... Lite märkligt kan tyckas.

mssm

#1019
Varningens finger på dessa annonser. Hutlöst mycket bud. Ny användare och enbart bilder på kartonger, inga riktiga bilder.
Personen i fråga kommer att tjäna en hel del på detta om det lyckas. Samma fraktkostnad oavsett set, alla askar är också oöppnade..


http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=3509584


Edit: Jag valde att ta kontakt med Tradera och berätta vad jag hittat. De skulle skicka det till sin "säkerhetsavdelning" vad det innebär. Påpekade att det varit bedrägerier i den här kategorien ett par gånger den senaste månaden. De var medvetna om det också.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.