Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO på auktionssajter (Tradera, Blocket, Ebay m.fl.)

Startat av de Gothia, 08 januari 2010 kl. 10:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Jens Blomquist

Citat från: Skrytsson skrivet 21 september 2010 kl. 18:08
Citat från: Carl T skrivet 25 augusti 2010 kl. 15:52
Citat från: micke skrivet 25 augusti 2010 kl. 15:25
Det finns en förmildrande omständighet, hon skriver
"Efter vunnen auktion  Betalning sker till mitt bankkonto
eller hämtas på plats"
Notera också "Här är den uppsättning listan:" som är precis hur translate.google.com översätter "Here is the set list:".

Glömde kolla hur detta slutade. Tydligen var det någon som köpte denna auktion, en person som innan affären var helt utan omdömmen. Och försäljaren hade en auktion till uppe, även denna köptes av en användare som inte hade något omdömme alls före affären. Nu är alla dessa tre konton avaktiverade. Vilket tyder på att det var en och samma lurendrejare bakom alltihopa. Ruskigt!

Om du söker på ebay så finns det en auktion där med exakt samma bild.


Sirre

Alltså, det är ju sjukt hur mycket ett klon-märke kan kopiera från Lego.

Jämför dessa två modeller:
Polisbil på Tradera
och
7245 - Polisbil (Prisoner Transport)

Skrytsson

Citat från: Sirre skrivet 26 september 2010 kl. 23:37
Alltså, det är ju sjukt hur mycket ett klon-märke kan kopiera från Lego.

Jämför dessa två modeller:
Polisbil på Tradera
och
7245 - Polisbil (Prisoner Transport)


Inte bara en identisk modell som är uppbyggd av identiska bitar utan de är även tvungna att ha en front där polisbilen står uppställd i samma vinkel, och där polisen står på samma ställe och håller i tjuven med samma grepp. Sjukt!

SuperMario


Carl T

Citat från: Sirre skrivet 26 september 2010 kl. 23:37
Alltså, det är ju sjukt hur mycket ett klon-märke kan kopiera från Lego.

Jämför dessa två modeller:
Polisbil på Tradera
och
7245 - Polisbil (Prisoner Transport)
Kan, ja. Får, knappast. Beloppet är litet och tiden kvar på auktionen kort, så det är väl knappt någon vits med att anmäla det till Lego. Men om säljaren satt i system att sälja piratkopior finns det all anledning att anmäla det - med lite tur kan han/hon dömas (och med mycket tur till mer än bara böter och skadestånd).
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Dreadcore

Citat från: Carl T skrivet 27 september 2010 kl. 10:24
Citat från: Sirre skrivet 26 september 2010 kl. 23:37
Alltså, det är ju sjukt hur mycket ett klon-märke kan kopiera från Lego.

Jämför dessa två modeller:
Polisbil på Tradera
och
7245 - Polisbil (Prisoner Transport)
Kan, ja. Får, knappast. Beloppet är litet och tiden kvar på auktionen kort, så det är väl knappt någon vits med att anmäla det till Lego. Men om säljaren satt i system att sälja piratkopior finns det all anledning att anmäla det - med lite tur kan han/hon dömas (och med mycket tur till mer än bara böter och skadestånd).

Säljaren har faktiskt en auktion som är lite intrassant: Forktruck

Finns det någon liknande gaffel-del som är från Lego? Har nämligen köpt 8188-1: Fire Blaster stort sett bara för att få den där bågen så att jag kan bygga en gaffeltruck. Den där modellen stort sett precis så som jag föreställt den i huvudet. Bara lite rundare. Så om Lego inte har nån bra gaffel-bit så överväger jag att göra en nnenn, och köpa denna klonen och använda bara gaffeln. Resten av bitarna har jag ingen nytta av :P

micke

Citat från: Dreadcore skrivet 27 september 2010 kl. 10:51
Citat från: Carl T skrivet 27 september 2010 kl. 10:24
Citat från: Sirre skrivet 26 september 2010 kl. 23:37
Alltså, det är ju sjukt hur mycket ett klon-märke kan kopiera från Lego.

Jämför dessa två modeller:
Polisbil på Tradera
och
7245 - Polisbil (Prisoner Transport)
Kan, ja. Får, knappast. Beloppet är litet och tiden kvar på auktionen kort, så det är väl knappt någon vits med att anmäla det till Lego. Men om säljaren satt i system att sälja piratkopior finns det all anledning att anmäla det - med lite tur kan han/hon dömas (och med mycket tur till mer än bara böter och skadestånd).

Säljaren har faktiskt en auktion som är lite intrassant: Forktruck

Finns det någon liknande gaffel-del som är från Lego? Har nämligen köpt 8188-1: Fire Blaster stort sett bara för att få den där bågen så att jag kan bygga en gaffeltruck. Den där modellen stort sett precis så som jag föreställt den i huvudet. Bara lite rundare. Så om Lego inte har nån bra gaffel-bit så överväger jag att göra en nnenn, och köpa denna klonen och använda bara gaffeln. Resten av bitarna har jag ingen nytta av :P

Det finns ingen lös gaffeltruck dock finns det med en som är väldigt likt denna på Tradera som ingår i lastbilssettet

Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Mirandir

Legobloggen: http://legobloggen.com

Dreadcore

Micke:
Är det denna du menar? 7733

Mirandir:
Hehe, de var slående lika. Som vanligt :P Aja, får fundera på saken...

pacc

Med tanke på 7733 och den totala avsaknaden av varierade civila bilar och lastbilar
så är det lustigt att enighten toys inte är lite mer innovativa och kopierar med andra färger och funktioner?
Jag får väl köpa legos tankbil och bygga min egen slamsug :P

Brandbilen verkade på svenska tradera verkade iaf vara en liten variation på lego's men deras bilder på baksidan skriker kopia med exakt samma branstation etc. Kollar man lite vidare så hittar man ännu mer vansinniga kopior,
jag byggde orignalet av denna i helgen och det kan ju inte ha varit någon av legos bästa modeller:
http://www.dhgate.com/enlighten-child-8045-project-crane-360pcs/p-ff8080812916fa6101291829b98874ab.html


micke

Citat från: Dreadcore skrivet 27 september 2010 kl. 12:21
Micke:
Är det denna du menar? 7733

Mirandir:
Hehe, de var slående lika. Som vanligt :P Aja, får fundera på saken...

Japp, det är den, såg nu att jag missat setnr, sorry men du fann den ändå
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Pekblom


Pekblom

hoppas det här är rätt tråd?

Nu har jag för andra gången stöt på en vän som blivit lite vilseled av säljaren dvdgalens anonser på tradera.

Jag gick nästan på det en gång också i början.

1.   Sätter i system att visar bild på flera legoset men skriver uttryckligen att just denna auktion gäller endast ett sett. (Ibland inte ens med på bilden.) Helt korrekt men jag vet att jag inte är den enda som blivit förvirrad av det. Om man påpekar det får man ett vasst svar där säljaren ifrågasätter köparens svenskakunskaper och hänvisar till att man skrivit under på att läsa all text innan man bjuder.

2.   Sätter i system att ta upp två leveranssätt, både posten och DHL med 0kr vilket är lätt att uppfatta som om frakten ingår. Men även här är säljaren helt korrekt. Under fliken Frakt och betalning finns angivit att:

Överst:

Fraktalternativ
0 kr med Posten
0 kr med DHL

MEN____

längst ner (ofta utanför mitt wind,fönster)

Säljarens fraktvillkor
OBS FRAKT TILLKOMMER ALLTID!!!
exp / emb 3;- / auktion

Obsservera att jag inte hävdar att säljaren är oseriös eller nånting annat men det är värt att notera tycker jag?

devva

Jag har av principiella skäl valt att inte handla av denna människa då jag inte uppfattar honom/henne som seriös. Försöker vilseleda och lura människor som inte är nog uppmärksamma är inget jag direkt stödjer...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.