Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Transformatorvagn

Startat av pehter aka ibbe, 21 februari 2021 kl. 21:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox

Coolt :)

Vet knappt vad jag tittar på, så jag har några frågor  ;D

Vad väger lasten normalt?

Vad är syftena med "husen" på ändarna? Behövs lasten bevakas under hela resan? (För att utföra nämnd sidoförflyttningen då kanske)

o0ger

Citat från: Teabox skrivet 24 februari 2021 kl. 11:34
Vad är syftena med "husen" på ändarna? Behövs lasten bevakas under hela resan? (För att utföra nämnd sidoförflyttningen då kanske)

Jag funderade också på de där små husen. Är vagnen byggd i samma skala som loket? Ska det få plats en minifigur i de där husen?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

pehter aka ibbe

Citat från: Teabox skrivet 24 februari 2021 kl. 11:34
Coolt :)

Vet knappt vad jag tittar på, så jag har några frågor  ;D

Vad väger lasten normalt?

Vad är syftena med "husen" på ändarna? Behövs lasten bevakas under hela resan? (För att utföra nämnd sidoförflyttningen då kanske)

Citat från: o0ger skrivet 24 februari 2021 kl. 11:53

Jag funderade också på de där små husen. Är vagnen byggd i samma skala som loket? Ska det få plats en minifigur i de där husen?
Mycket  ;D
Hittade data från en transport med en HVDC och där stog det 384 ton.

Husen är till för dom som manuellt styr sidoförflyttning av lasten i kurvor, eftersom vagnen är så långt så kan ändarna glida i sidled så att mitten inte genar och drar ner stolpar i kurvor.

Skalan brukar bli mindre än minifig, skulle gissa 1:45 nånstans, loket och vagnen matchar hyggligt varandra men både vagn och lok skulle vara längre för att vara helt i skala. I verkligheten har vagnen dubbelt så många axlar  8)




Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Gideon

#18
Här är resan några av de största (men "små" nog att ta sig på järnväg ner till ostkusten iaf :P ) transformatorerna gjort efter att de lämnat Sverige. Behövs ännu fler hjul när de ska åka på väg...



Kände igen ett par gamla kollegor där också  :)

Daylight

Mycket snyggt. fina skapelser du gör

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.