Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Arkimedes trammel (svenska?)

Startat av Magnus den store, 10 december 2016 kl. 19:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Jag hade med mig en Lego-variant av Arkimedes trammel på dagens väst-träff. Jag vet inte riktigt hur det översätts till svenska. Har i alla fall kopierat delar av Kristal Dubois skapelse. Vet inte riktigt hur eller till vad jag ska ha den till, men den är rolig att snurra på.

http://jkbrickworks.com/skating-penguin/

Principritning finns hos JK Brickworks. Dock fick jag titta på filmen för att luska ut Kristal gjort. Har inte riktigt gjort på samma sätt så jag bifogar bilder.


1. Jag gjorde misstaget att sätta en 3749 med en halvstuds förskjutning, vilket gjorde att jag behövde
använda massa jumpers för att kompensera det. Hade varit smidigare att gå runt det.



2. Glidmekanismen.


3. Montera ihop skiten.


4. Fyra rader bricks, en rad plate och tile ovanpå det. Givetsvis måste det finnas viss marginal mellan
bricks och den roterande mekanismen.



5. Snurrelli, snurr, snurr!

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Väldigt klurig den där Arkimedes. Snyggt bygge!

Jag tror det heter Ellipsograf.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Tack, det är lite logiskt att den döps efter ett av dess syften. På engelska är det glidskenornas delvis begränsade/inskränkta/hämmade läge som gett den dess namn. Mekaniken har ett bredare användningsområde. Det finns bland annat en dörrtyp som använder sig av en fjärdedel av mekanismen. Det är som en kombination av en slagdörr och en skjutdörr.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Citat från: Magnus den store skrivet 10 december 2016 kl. 20:39
Det finns bland annat en dörrtyp som använder sig av en fjärdedel av mekanismen. Det är som en kombination av en slagdörr och en skjutdörr.

Mycket vanlig som framdörr i bussar.

Wolcker

Pillade på den på träffen idag. skall nog hitta något roligt att göra med denna =)

Stort tack!
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

ByggareDan

Ser ju ut som en skapelse som kanske kan användas till att flytta bollar framåt/uppåt/åt sidan i ett GBC bygge

/ByggareDan

Magnus den store

Citat från: andreaseldh skrivet 10 december 2016 kl. 21:55
Citat från: Magnus den store skrivet 10 december 2016 kl. 20:39
Det finns bland annat en dörrtyp som använder sig av en fjärdedel av mekanismen. Det är som en kombination av en slagdörr och en skjutdörr.

Mycket vanlig som framdörr i bussar.
Ja, just det. Jag kunde inte komma på var jag sett den dörrtypen, men samtidigt var jag säker på att jag sett den. Höll på att bli tokig.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

MattiasKr

Kul grej, måste nog testa att bygga ihop en egen  ;D

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.