Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Swebricks egen flickr grupp

Startat av sweMezza, 19 september 2011 kl. 19:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

Citat från: Skrytsson skrivet 23 september 2011 kl. 13:10
bellis6, är det en Swebrickare?

Om inte borde medlemman rensas bort från gruppen, liksom dennes tillagda bild i "poolen".
Enligt hans profil bor han i Finland.

CitatWelcome to Swebrick Flickr Group.
If You are a memeber of  <a href="http://www.swebrick.se" rel="nofollow">www.swebrick.se</a>  free free to post Your Lego related pictures here.

If Your Flickr Account name differs from Your Swebrick alias please write a comment about it when You post it.

Non Swebrick members pictures , pictures not related to Lego or Lego related events will be deleted.(Reference pictures for posted MOC's are also OK) Dark/blurry pictures or re-posts will also be deleted.
Man kanske skulle låta folk som inte är med i Swebrick än, lägga till sig på flickr först (om de hittar oss där först), och sedan bli medlemmar i forumet... säg att de kanske kan få ett par dagar på sig iaf? Bara ett litet förslag från min sida.

Tobbe Arnesson

Jag tycker nog folk kan hålla sig på forumet.  :P
Blogg: Robotkampen

Nextuz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 23 september 2011 kl. 15:11
Jag tycker nog folk kan hålla sig på forumet.  :P
Ja verkligen. Anledningen att gruppen skapades var för att samla medlemmars bilder. De finns andra öppna grupper som icke swebrickare kan vara med i. Går det att bekräfta medlemmar i gruppen innan de kan Posta bilder i den?

Wineyard

Citat från: Skrytsson skrivet 23 september 2011 kl. 13:30
Tydligen har jag användaren i kontaktlistan sedan tidigare.

Är Ichthuz Swebrickare?
Jepp, Swebrickare är jag ;) Wineyard var taget...

Larry Lars

#49
Roligt med allt detta intresse för Flickr.
Jag har visat mina legobilder där sedan 2008 och har alltid tyckt tjänsten varit utmärkt.

Citat från: AndersI skrivet 19 september 2011 kl. 20:43
Men vilket idiot-interface!

Sedan jag började använda Flickr så har det ändrats ett par gånger och även om det inte är superlogiskt så tycker jag ändå det fungerar väldigt bra när man lär sig hur det fungerar. Skall inte säga att jag kan all funktionalitet, men när ett behov väl dyker upp brukar det vara ganska lätt att hitta en lösning.

Det man skall komma ihåg också är att det ju är en fotosajt för alla möjliga foton och användningsområden. När man tänker på det är det ju anmärkningsvärt att det funkar så klockrent för just Lego-communityn på nätet.

Bland de senare funktionerna som jag gillar är hur lätt det blivit att lägga bildlänkar i forum som detta.
Bara att fälla ned "Share"-menyn,göra inställningar för storlek och sedan klippa ut koden (BBCode), som klistras in precis som den är.

dropship_25 by Larry Lars, on Flickr

Möjligheten att få bilderna lättillgängliga i olika storlekar efter att bara laddat upp originalbilden, är bara det ett skäl att ha ett Flickr-konto. Jag fixade ett till min fru iställlet för att lära henne att förminska bilder i något bildbehandlingsprogram. :)

Som gratiskund blir bilderna automatiskt som störst 1024. Jag har Pro-konto och rekommenderar det.
Finns en del bra saker som man annars missar, menjag tycker man kan börja gratis och köra ett tag. Lätt att uppgradera senare när du behöver mer funktionalitet.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

de Gothia

#50
provar med det larry lars tipsade om


White Lions by de Gothia, on Flickr

edit: efter x antal barnförbjudna ord (tur pojken är ute) så funkar det ju klockrent! :)

Larry Lars

#51
Citat från: de Gothia skrivet 23 september 2011 kl. 16:40
provar med det larry lars tipsade om

Roligt att så kvickt få inspirera andra. :)
Har man sedan lite hum om enklare HTML kan man ju se vad som skall klippas bort ur angiven "BBCode" om man inte vill ha länkarna under varje bild.
Såhär.


Citat från: sweMezza skrivet 19 september 2011 kl. 19:09
Vi ska se till att det kommer upp en guide för er som ännu inte bekantat er med flickr (någon erfaren som vill skriva en bra guide?).

..Oj. Med all funktionalitet som finns vore det svårt att veta vad som skulle vara med i en guide och hur man ens skulle börja.
Flickr har en FAQ och ett hjälpforum. Kika där om ni får problem.
Jag och andra kan ju även svara på enskilda problem här i tråden om det skulle behövas.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Skrytsson

Fantastiska hjärtan, Larry Lars :)

de Gothia

måste bara säga att det är en fröjd att titta igenom gruppens bilder på flickr! så många duktiga byggare det finns i vårt avlånga land!! :)

en till dum fråga, var kommer namnet flickr ifrån? :)

Myko

Det är kort för "flicker", dvs blinka, eller "blädda igenom", som i meningen "flicker through a photo album". Gissar jag. :)

Larry Lars

#55
Citat från: Skrytsson skrivet 23 september 2011 kl. 21:45
Fantastiska hjärtan, Larry Lars :)
Tack! Verkligen användbart detta att kunna öka trafiken på sina bilder genom att länka till sin Flickr med små kryptiska thumbnails.  ;)

Nästa tips, som är liknande, gäller alternativet "HTML" som finns som val bredvid koden vi klistrade in i exemplet ovan. Du fäller ned "share"-menyn och kryssar i "HTML" och väljer storlek.
Denna kod kan du sedan t.ex. klistra in och få en bildlänk i en kommentar du gör till en bild på Flickr.

Säg att du fått många kommentarer med tips om förbättringar. Du tackar du för hjälpen och länkar samtidigt med en thumbnail till din uppdaterade MOC, och får då igång trafiken på den bilden.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

de Gothia

Hur svarar man på folks kommentarer i bilden? :)

Skrytsson

Citat från: de Gothia skrivet 25 september 2011 kl. 13:22
Hur svarar man på folks kommentarer i bilden? :)

Markera en yta på bilden genom att hålla inne musknappen, därefter får du upp ett litet vitt fält som är skrivbart.

de Gothia

Citat från: Skrytsson skrivet 25 september 2011 kl. 13:26
Citat från: de Gothia skrivet 25 september 2011 kl. 13:22
Hur svarar man på folks kommentarer i bilden? :)

Markera en yta på bilden genom att hålla inne musknappen, därefter får du upp ett litet vitt fält som är skrivbart.

*tar på mig dumstruten*

när jag trycker på kommentaren i bilden blir fältet grönt och jag får upp kommentaren samt tre alternativ. "Save, cancel eller delete". det är väl inte där jag ska skriva?

Skafte

Nu är jag också med. Har dock låg frekventeringsgrad.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.