Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO-bitar vi vill ha men som inte finns

Startat av eiffelben, 14 februari 2012 kl. 20:31

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Citat från: SvanteOlof skrivet 26 maj 2015 kl. 08:24
Kugghjul med tänder endast på halva diametern. Vore bra.

Finns några bitar, men då är det extra krafs på också - kan fungera i vissa sammanhang.

41667   
47306   
44810   

Nextuz

Denna finns oxå. 32166
Man kan sätta samman 2 så man får ett normal tjocklek kugget :)

Stigge72


MattiasKr

Jag hade gärna sett en Tile 1x3 63864 i trans red. Skulle sitta som en smäck som bakljusramp på min Friends-familjebil.

Nextuz

Citat från: MattiasKr skrivet 04 juni 2015 kl. 21:56
Jag hade gärna sett en Tile 1x3 63864 i trans red. Skulle sitta som en smäck som bakljusramp på min Friends-familjebil.

3st 1x1 tile? :)

Lews

Citat från: MattiasKr skrivet 04 juni 2015 kl. 21:56
Jag hade gärna sett en Tile 1x3 63864 i trans red. Skulle sitta som en smäck som bakljusramp på min Friends-familjebil.

1x6 och 1x8 tiles i trans-färger skulle vara väldigt välkommet det med.

SvanteOlof

Jo och krafset kommer vägen. Om den bit som inte finns roterar och är i kugg med ett vanligt kugghjul så kommer den sistnämnda att rotera och stanna för varje cykel. Då duger det inte med krafset som kommer i vägen.
ordvits: studsmatta = 4186

Eigenbrötler

Citat från: Nextuz skrivet 26 maj 2015 kl. 12:09
Denna finns oxå. 32166
Man kan sätta samman 2 så man får ett normal tjocklek kugget :)


dessutom passar en worm gear emellan de två. så kan man ha ett 40 drev längst ut på "trekanten" för nedväxling eller ett 24 i hålet innanför.

(detta kanske är självklart om man har byggt seten där dessa bitar finns, men det har inte jag, så jag upptäckte det själv  8) )
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

T. Bricher

Jag vill ha en halv wormgear!

Alltså bara 1 stud lång. Den nya 3 stud långa som dök upp för nåt år sedan gör egentligen varken till eller ifrån.

Nej, en "singlestudwormgear" är vad jag önskar.

Godtfred

Men 15457 är väl det, i princip... Men det kanske var den du menade?

T. Bricher

Citat från: Godtfred skrivet 21 juni 2015 kl. 10:26
Men 15457 är väl det, i princip... Men det kanske var den du menade?

Ja det var den jag menade. 15457 är i praktiken tre studs lång. Den bit jag önskar är exakt som dagens wormgear men bara en stud lång. Jag är frestad att kapa en...  ::) Men det är enligt min mening fusk.  :-[

15457 är dessutom tagen ur produktion. De set den såldes i är den numer utbytt mot den vanliga Vet dock ej varför.

Superkalle

#131
Citat från: T. Bricher skrivet 21 juni 2015 kl. 14:19
15457 är dessutom tagen ur produktion. De set den såldes i är den numer utbytt mot den vanliga Vet dock ej varför.
Den var dåligt konstruerad. Det gick inte att stoppa en kryssaxel rätt igenom, så då blir det vek. Sedan var gängorna en smula korta också har jag för mig. Och så kallade LEGO den också felaktigt för "Worm Gear" (ser man t ex i LDD), men en sådan del heter "Worm Screw" eller bara "Worm".

Så det var inte många rätt på den  :)

Nextuz

Citat från: Godtfred skrivet 21 juni 2015 kl. 10:26
Men 15457 är väl det, i princip... Men det kanske var den du menade?

What!!! :o En technicbit jag missat :P

Magnus den store

Bump! Jag vill ha en ny wedge plate. Gärna både höger och vänster.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

insurrection

Kul att läsa lite i den här tråden och se att en del önskningar ändå besannats.
Nån gång kanske bågen utan pil kommer med...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.