Buggar och fel i LDD - rapportera här

Startat av Superkalle, 28 april 2013 kl. 14:51

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Citat från: andreaseldh skrivet 14 december 2014 kl. 23:46
Kan det vara en bieffekt av denna fästmetod? Den kräver ju dock 4 knoppar för att fungera!
Jovisst är det så. Det handlar om hur LDD tillåter bitar att sitta ihop, inte elementet jumperplate. Många andra plates har samma bekymmer t.ex 43722. LEGO brukar prioritera att lösa de stora buggarna, så jumperplate 1x2 drar problemet till sin spets.

Superkalle

Jag skulle inte tolka det som en bugg utan mer som en "feature" och hur LDD fungerar. Se t ex bifogad bild. Utan denna "feature" hade det inte gått att bygga ihop detta i LDD, åtminstone inte enkelt. (Sedan att detta är en otillåten byggteknik som sådan eftersom clutch-power blir oklar/odefinerad är en annan sak).

För en 2x2 jumper finns inte denna situation och där har också  pluppen inte samma kopplingsfunktionalitet på dess utsida.

Att funktionaliteten finns beror bl a på att LDD inte har något sätt att detektera att två bitar tillsammans skapar en konfiguration knoppar som sedan kan byggas vidare på.

Myko

Det går ju att bygga samma sak med 2x2 jumpers om du gör delen med roundplates 2x2 också.

Ozp

Kan man inte bara sätta jumpersen på andra hållet?

Stigge72

Citat från: Ozp skrivet 15 december 2014 kl. 12:24
Kan man inte bara sätta jumpersen på andra hållet?
Inte om du t ex har två 1xN-bitar som du vill hålla ihop.

Superkalle

Citat från: Myko skrivet 15 december 2014 kl. 12:10
Det går ju att bygga samma sak med 2x2 jumpers om du gör delen med roundplates 2x2 också.
Det du säger är säkert rätt....bara att jag riktigt fattar  :P

(eller på vanlig svenska: kan du förklara lite mer vad du menar).  :)

Myko

Så här. Den gröna med röda round plates borde gå att fästa dels runt de enskilda studsen på 2x2 jumpers, dels emellan dem.

marpe

Precis. Borde det inte gälla samma regler för 1x2 och 2 x 2 jumperplate?

Superkalle

Citat från: Myko skrivet 16 december 2014 kl. 16:36
Så här. Den gröna med röda round plates borde gå att fästa dels runt de enskilda studsen på 2x2 jumpers, dels emellan dem.
OK, då är jag med.

Jag kan inte annant än att hålla med att denna "funktion" är lite oklar och inte alltid fungerar likadant. Såg t ex att knopparna på 48092 och 30562 inte funkar likadant vad gäller det vi pratar om (på den ena biten fäster en 1x1 round plate på alla sätt på knopparna, på den andra inte).

Jag skall försöka undersöka vad logiken är kring varför det verkar funka lite olika (typ 1x2 vs 2x2 jumper plate)

Superkalle

Det jag kunnat få reda på är att det inte finns någon strikt regel för hur enskilda knoppar modellerats vad gäller att t ex 1x1 round plates snäpper runtomkring själva knoppen - det verkar ha varierat lite över åren och beroende på vem som modellerat klossen.

I bifogad bild tänker jag att de gula exemplen egentligen inte borde vara tillåtna i LDD eftersom clutchpower blir svag då knopparna trycks isär (där sprickorna är mellan klossarna). De bruna exemplet är inte heller bra. Har lagt till några andra kloss-exempel också (svarta) för att se där det finns resp. inte finns knopp-koppling.

Men nu har jag en fråga: Är det någon som kan komma på om/när denna "funktion" i LDD faktiskt är till nytta, t ex om det finns något officiellt LEGO set där denna teknik använts.

andreaseldh

6541 går att fästa på 3024 men inte på 92593

EpsilonEta

Finns det någon vits med att vissa studs går in i technic-hål medan andra inte? Eller är det bara olika programmerat p.g.a. slarv/inkonsekvens?

Konstigt att sidstudsen på 4733 går in men huvudstuden inte går.
(på bilden är studen "inne" till hälften eftersom jag använde en bar men de tar inte i varandra eftersom technic-hålen har en kant)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

marpe

Citat från: Superkalle skrivet 17 december 2014 kl. 17:07
Det jag kunnat få reda på är att det inte finns någon strikt regel för hur enskilda knoppar modellerats vad gäller att t ex 1x1 round plates snäpper runtomkring själva knoppen - det verkar ha varierat lite över åren och beroende på vem som modellerat klossen.

I bifogad bild tänker jag att de gula exemplen egentligen inte borde vara tillåtna i LDD eftersom clutchpower blir svag då knopparna trycks isär (där sprickorna är mellan klossarna). De bruna exemplet är inte heller bra. Har lagt till några andra kloss-exempel också (svarta) för att se där det finns resp. inte finns knopp-koppling.

Men nu har jag en fråga: Är det någon som kan komma på om/när denna "funktion" i LDD faktiskt är till nytta, t ex om det finns något officiellt LEGO set där denna teknik använts.
Jungle Rescue Base används en teknik som motsvarar ditt exempel med gula 2 x 3 plate.

Superkalle

Citat från: EpsilonEta skrivet 25 januari 2015 kl. 14:56
Finns det någon vits med att vissa studs går in i technic-hål medan andra inte? Eller är det bara olika programmerat p.g.a. slarv/inkonsekvens?

Konstigt att sidstudsen på 4733 går in men huvudstuden inte går.
(på bilden är studen "inne" till hälften eftersom jag använde en bar men de tar inte i varandra eftersom technic-hålen har en kant)
Anledningen är helt enkelt att i de fallen studsen "passar" så är det för att någon hittat ett officiellt set där tekniken använts (som är relativt nytt), och då ger LDD-utvecklarna med sig och släpper igenom ändringen. Så man skall tänka positivt här och vara glad för de fall det funkar  :)

Superkalle

Citat från: marpe skrivet 27 januari 2015 kl. 13:58
Jungle Rescue Base används en teknik som motsvarar ditt exempel med gula 2 x 3 plate.
Jag har letat som en galning i bygginstruktionen men hittar det inte. Vilken sida?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.