Buggar och fel i LDD - rapportera här

Startat av Superkalle, 28 april 2013 kl. 14:51

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

När man bygger smalspår med 3228c och 85976 måste man förskjuta skarven mellan kurva och raksträcka en halv knopp. Om man bygger en U-sväng och fäster raksträckorna mot en bottenplatta, kan man använda detta stöd i skarven i mitten av kurvan. Det går i verkligheten men inte i LDD, på grund av den röda biten.

Superkalle

Jepp, jag ser felet också. Bra hittat!

andreaseldh

Denna platta 4x4 går i verkligheten att sätta två steg uppåt vänster i bild, men tyvärr vägrar LDD gå med på det.

Teabox

Om du zoomar in i LDD kan du se att 64179 sticker upp en bråkdel av en millimeter ovanför "ytan" på bricksen som platen kommer ligga emot.

Så om de verkliga bitarna stämmer 100% överens med sina virtuella versioner så innebär det att de möjligtvis utsätts för stress i den kombinationen.

andreaseldh

Den är ju en kombination av en balk med hålen liggande och en med hålen stående. När jag provade med vanliga balkar i LDD istället fungerade det för liggande, men inte för stående. Jag visste inte att balkarna hade olika mått på höjd och bredd.

Nextuz

Någon kollisionsbugg...
De båda limefärgade bitarna går ihop.


andreaseldh

Detta är en intressant byggteknik som är lite svår att åstadkomma i verkligheten med 2817 och en Technic Pin, exempelvis 3673.

Superkalle

I princip kan man säga att fel där knopparn går in en smula i andra bitar är kända. Detsamma gäller fall där man kan få in en bit som inte skulle gå i verkligheten (som du du mycket riktigt hittat Andreas). Det beror på att LDD inte har någon kontroll på hur bitarna kommer på plats. Bara om dom passar när dom väl är där.

AndersI

Andreas exempel borde väl gå bra att lösa genom att ha en enda, hel cylinder som kollisionstest-volym i stället för två. Det finns väl ingenting Lego som man skulle vilja få in mellan de två del-cylindrarna? Borde ju göra testen snabbare ;-)

andreaseldh

Man vill ju att detta fortfarande ska fungera, för att inte tala om en genomgående axel med hjul på båda sidorna. Skulle inte ditt förslag förhindra detta, eller har jag missuppfattat hur du menade?

AndersI

Nej det skulle bara hindra att det gick att placera något tjockare än en pin i mitten, mellan cylindrarna, vilket ju är vad ditt exempel visar ('Antimidjan' som magiskt har gått igenom...).

Nextuz

Upptäckte nått irriterande i LDD nyss... jag ville fästa bitar under Järnvägsspåren, trodde först att det inte gick... men det gjorde de.. dock ser det väldigt konstigt ut då spåren är helt plana under.. :O

marpe

Hej!

På bägge modellerna av 1x2 jumperplate (15573 och 3794) fäster runda standardbitar på tokiga ställen på ovansidan.
2x2 jumperplate 87580 har inte samma problem.

andreaseldh

Citat från: Nextuz skrivet 14 december 2014 kl. 04:55
Upptäckte nått irriterande i LDD nyss... jag ville fästa bitar under Järnvägsspåren, trodde först att det inte gick... men det gjorde de.. dock ser det väldigt konstigt ut då spåren är helt plana under.. :O

Verkligen!

andreaseldh

Citat från: marpe skrivet 14 december 2014 kl. 23:13
Hej!

På bägge modellerna av 1x2 jumperplate (15573 och 3794) fäster runda standardbitar på tokiga ställen på ovansidan.
2x2 jumperplate 87580 har inte samma problem.

Kan det vara en bieffekt av denna fästmetod? Den kräver ju dock 4 knoppar för att fungera!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.