Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Ashman

Riktigt cool fyllmaskin! Jobbar du med sådana eller hur kommer detta projekt sig?

Odidoma

Citat från: hknssn skrivet 16 januari 2015 kl. 00:10
Har den senast veckan byggt/experimenterat med en del av ett större projekt.

Detta är en prototyp för fyllning av tunnor. Just nu är transportbandet för tunnorna i en liten loop för att endast kunna testa just denna delen av maskinen senare ska transportbandet gå igenom fler stationer.

Saknas dock en del bitar för "kranarna" som går ner i tunnorna.



Man använder roterande fyllning för att kunna fylla kontinuerligt medan tunnorna rör sig framåt genom maskinen

Nedan är en länk för hur fyllning i den riktiga världen kan fungera (fyllning börjar ca 2:03)
https://www.youtube.com/watch?v=yNYJG3WFPak
imponerande! Skulle man kunna "försegla" tunnorna på samma sätt efter att man fyllt dem? Roligt projekt!

swestar

Citat från: hknssn skrivet 16 januari 2015 kl. 00:10
...Har den senast veckan byggt/experimenterat med en del av ett större projekt...
Coolt!
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram


MartinAberg

Citat från: Odidoma skrivet 16 januari 2015 kl. 03:32
Citat från: hknssn skrivet 16 januari 2015 kl. 00:10
Har den senast veckan byggt/experimenterat med en del av ett större projekt.

Detta är en prototyp för fyllning av tunnor. Just nu är transportbandet för tunnorna i en liten loop för att endast kunna testa just denna delen av maskinen senare ska transportbandet gå igenom fler stationer.

Saknas dock en del bitar för "kranarna" som går ner i tunnorna.



Man använder roterande fyllning för att kunna fylla kontinuerligt medan tunnorna rör sig framåt genom maskinen

Nedan är en länk för hur fyllning i den riktiga världen kan fungera (fyllning börjar ca 2:03)
https://www.youtube.com/watch?v=yNYJG3WFPak
imponerande! Skulle man kunna "försegla" tunnorna på samma sätt efter att man fyllt dem? Roligt projekt!
Grymt häftigt!

o0ger

Idag köpte jag min första PF-motor med batteribox. Har byggt en konstruktion som jag tänker bygga in i ett rymdskepp. Tanken är att den ska rotera motorerna som ska sitta på sidorna av skeppet. Kul att pilla lite led axlar och kugghjul igen. Det var nog i tidiga tonåren jag gjorde det senast.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

hknssn

Citat från: Ashman skrivet 16 januari 2015 kl. 01:13
Riktigt cool fyllmaskin! Jobbar du med sådana eller hur kommer detta projekt sig?
Jobbar som automationsingenjör/tekniker, dock endast med el biten. Men man får en hel del inspiration ifrån jobbet.

Citat från: Odidoma skrivet 16 januari 2015 kl. 03:32
imponerande! Skulle man kunna "försegla" tunnorna på samma sätt efter att man fyllt dem? Roligt projekt!
Tanken är att där ska tryckas på runda tiles men exakt hur jag ska lösa det vet jag inte än :).

MartinAberg

Citat från: hknssn skrivet 16 januari 2015 kl. 18:43
Citat från: Ashman skrivet 16 januari 2015 kl. 01:13
Riktigt cool fyllmaskin! Jobbar du med sådana eller hur kommer detta projekt sig?
Jobbar som automationsingenjör/tekniker, dock endast med el biten. Men man får en hel del inspiration ifrån jobbet.
Kunde nästan tänka mig detta!

Jobbar själv med automation (fast med underhållet), dock har vi bara självgående truckar, lager och stansar. Så jag kan inte hämta lika mycket från mitt jobb ;)

shiftaltcmd

Citat från: hknssn skrivet 16 januari 2015 kl. 18:43
Tanken är att där ska tryckas på runda tiles men exakt hur jag ska lösa det vet jag inte än :).

Pad printing bör vara genomförbart. Tampo(ng)tryck på svenska.
Enkelt uttryckt en stämpel av mjukt silikon, samma metod som Lego använder.

andreaseldh

Citat från: shiftaltcmd skrivet 16 januari 2015 kl. 20:06
Citat från: hknssn skrivet 16 januari 2015 kl. 18:43
Tanken är att där ska tryckas på runda tiles men exakt hur jag ska lösa det vet jag inte än :).

Pad printing bör vara genomförbart. Tampo(ng)tryck på svenska.
Enkelt uttryckt en stämpel av mjukt silikon, samma metod som Lego använder.

Är det "tryckas på" eller "tryckas "?



erik1107

Citat från: Vibora skrivet 16 januari 2015 kl. 23:58
Citat från: erik1107 skrivet 16 januari 2015 kl. 23:56
Citat från: swestar skrivet 16 januari 2015 kl. 03:33
WIP

Snyggt! Vad heter den bruna växtbiten?
55236

Tack! Den lär jag beställa i nästa BL-order :) Ska se om det går att göra snygg mosslik markstruktur med den mörkgröna varianten.

hknssn

Behövde ytterliggare ett stor hjul till min maskin som jag håller på med. Men under bygget gång  fick jag för mig att prova bygga ett gigantiskt kugghjul av det som jag hade byggt istället :).

Det har 250 kuggar och fungerar ganska bra, dock endast i en riktning :p.

Har själv ingen användning av kugghjulet men delar det här med er ifall där är någon annan som får för sig att dom behöver bygga ett stort kugghjul eller ett stort hjul.


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.