Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Regler kring försäljning av specialmodeller?

Startat av Jemanuelson, 26 november 2023 kl. 17:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Jemanuelson

Mina SAABar har lett till att jag har fått en förfrågan av ett företag om att ta fram en Lego-modell av en av deras produkter. De tänker att detta skulle vara roligt för deras kunder att kunna köpa. 

Vad gäller kring rättigheter och annat i förhållande till Lego?

Dels för min del som designer, men kanske framförallt för företagets del?

Företaget finns i USA. 

Gideon

Tror att det framför allt är viktigt att man inte använder "Lego" någonstans i marknadsföringen. Finns ju t o m företag som säljer militära modeller av Lego, t ex https://www.brickmania.com/modern-military-kits/
Finns även en del annat, till exempel att inte trycka loggor på minifigurer, som de också börjar vara mer noga med.

Men i ditt fall har du väl också ett annat varumärke att förhålla dig till. Vet dock inte vad som gäller då när man producerar historiska modeller?

Jemanuelson

Tack! Bra exempel, med tydliga referenser och disclaimers i förhållande till Lego när man går in på modellerna. 

Vad menade du med att jag i mitt fall har ett annat varumärke att förhålla mig till? (Du har säkert rätt - jag fattar bara inte...)

Godtfred


Tunnan

Kamske kan höra med David /Brickscale , han säljer väl en modell av Volvon ? Bör väl va typ liknande läge 

andreaseldh

Innebär det att jag gör fel när jag skriver "Doctor Who™ BrickHeadz" och "LEGO® model by Andreas Eldh" på mina instruktioner som jag säljer (vissa gratis, som denna) på Rebrickable?

ChristopherEccleston.pdf

Teabox

Citat från: andreaseldh skrivet 26 november 2023 kl. 19:33Innebär det att jag gör fel när jag skriver "Doctor Who™ BrickHeadz" och "LEGO® model by Andreas Eldh" på mina instruktioner som jag säljer (vissa gratis, som denna) på Rebrickable?

ChristopherEccleston.pdf

Jag är ingen advokat men detta är som jag förstått det:

"Doctor Who", "BrickHeadz" och "LEGO" är registrerade varumärken. Vilket innebär att de som har registrerat dem har en begränsad ensamrätt till att använda varumärket. Exakt hur stor ensamrätten är är lite luddigt och beror på, men i regel skulle jag säga att man inte få skapa sina egna produkter och få det att låta som att varumärkes-ägarna är inblandade.

T.ex. hade LEGO aldrig fått göra och kallat det för ett Doctor Who set utan tillåtelse från BBC (eller vem det nu är som är ägare) och detsamma gäller oss andra.

Exakt hur hårt olika företag bevakar sina varumärken är lite olika, men de kan vara riktigt jävliga om de vill. Därav hade jag inte skrivit "LEGO-model" utan "Model designed with brick from LEGO. Designer is not affiliated with LEGO", då det senare skulle kunna argumentera av TLG är ett försök att få konsumenten att tro att modellen är designad av TLG.

Och vad jag skrivit ovanför gäller Varumärken/trademarks och inte ensamrätt/copyright. Det är något helt annat men minst lika snårigt. :)

shiftaltcmd


byStfn

Så länge saker är rätt småskaliga så är de flesta varumärken idag okej med diverse fandoms. 

Med det sagt så är det luddigt med faktiska rättigheter. Du har rent tekniskt ingen rätt att sälja dina Saab-modeller eftersom du utgått från en design som inte är din OM då inte mediet gör att verket får egen verkshöjd. Dock kommer inte Saab jaga efter dig eftersom dom inser nog att det är bra reklam i dagens medielandskap. 

Men som svar på din faktiska fråga: så länge det är tydligt att inte TLG står som upphovsman på byggsatsen så är det fritt fram enligt deras egna dokument. Typ. Blir det en miljonverksamhet så lär de höra av sig ;) 

Jemanuelson

Stort tack för alla svar! 
Det kanske inte blir till något, men känns bra att veta vad jag ev dras in i. 

shiftaltcmd

Jalex hade en liknande grej. Företaget tog sig lite friheter.

https://swebrick.se/index.php?topic=11820.0

Wolcker

Skriv inget om lego. Dock kan du skriva, "gjord av riktiga legobitar" eller liknade.

Detta är vad som står på min modell som är framtagen med helsingborg.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.