Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO i media (samlingstråd)

Startat av Nextuz, 23 januari 2009 kl. 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Tie Fighter

Skrytssons Hello beastie! är fortfarande ett av mina favorit byggen.
http://www.swebrick.se/index.php?topic=2349.msg35819#msg35819


Teabox


Peter S

Citat från: Teabox skrivet 12 januari 2016 kl. 15:21
"Lego får böta för prismanipulation"

http://www.svd.se/lego-far-bota-for-prismanipulation
Aj, aj! Får man inte sälja ut sina Exclusive-satser under listpris?

Risgrynsgrot

Kan det vara aktuellt i Sverige med? Tänker på hur många reor i Sverige där inte LEGO ingår, frågan är om det är kedjorna själva som bestämt eller om det kommit från LEGO..

mechamike

Citat från: Peter S skrivet 12 januari 2016 kl. 16:43
Citat från: Teabox skrivet 12 januari 2016 kl. 15:21
"Lego får böta för prismanipulation"

http://www.svd.se/lego-far-bota-for-prismanipulation
Aj, aj! Får man inte sälja ut sina Exclusive-satser under listpris?

Nope, vet att Lego gick ut med att de inte fick säljas ut vid tex Black Friday i USA.. Lego är liksom Apple ett premium brand , o då rear man inte ut saker  ;)
?

Magnus den store

Citat från: mechamike skrivet 12 januari 2016 kl. 16:59
Citat från: Peter S skrivet 12 januari 2016 kl. 16:43
Citat från: Teabox skrivet 12 januari 2016 kl. 15:21
"Lego får böta för prismanipulation"

http://www.svd.se/lego-far-bota-for-prismanipulation
Aj, aj! Får man inte sälja ut sina Exclusive-satser under listpris?

Nope, vet att Lego gick ut med att de inte fick säljas ut vid tex Black Friday i USA.. Lego är liksom Apple ett premium brand , o då rear man inte ut saker  ;)

Läser vi samma artikel?  ???
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

lingonfil

Citat från: Magnus den store skrivet 12 januari 2016 kl. 17:09
Citat från: mechamike skrivet 12 januari 2016 kl. 16:59
Citat från: Peter S skrivet 12 januari 2016 kl. 16:43
Citat från: Teabox skrivet 12 januari 2016 kl. 15:21
"Lego får böta för prismanipulation"

http://www.svd.se/lego-far-bota-for-prismanipulation
Aj, aj! Får man inte sälja ut sina Exclusive-satser under listpris?

Nope, vet att Lego gick ut med att de inte fick säljas ut vid tex Black Friday i USA.. Lego är liksom Apple ett premium brand , o då rear man inte ut saker  ;)

Läser vi samma artikel?  ???

Precis. Enligt denna dom så FÅR man väl sätta vilket pris man vill - oavsett vad TLG tycker.

Men å andra sidan så väljer väl TLG vilka de vill samarbeta med? Så jag är lite nyfiken på hur man applicerar lagen i praktiken. Är man tillräckligt subtil med sina hot så borde man ju komma undan. =)

mechamike

Jag läste inte artikeln utan refererade till vad jag läst angående rea på exclusive set i USA på LAN.
?

Nextuz

Citat från: mechamike skrivet 12 januari 2016 kl. 18:45
Jag läste inte artikeln utan refererade till vad jag läst angående rea på exclusive set i USA på LAN.

Vilket är rent åt h-lvete, riktigt skitbeteende.

Magnus den store

Citat från: mechamike skrivet 12 januari 2016 kl. 18:45
Jag läste inte artikeln utan refererade till vad jag läst angående rea på exclusive set i USA på LAN.

Då förstår jag. Då är det väl tur att Lego inte stiftar lagar, för jag kan inte tänka mig att deras förhållningssätt går hand i hand med EU:s konkurrensregler.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

mechamike

#1481
Citat

[PLEASE NOTE THIS APPLIES TO NORTH AMERICA ONLY]

---Snip---
In North America, there are a number of LEGO sets (referred to as "Exclusives" or "Hard-to-Find" items) that may not, under any circumstances, be discounted via any retail channel or opportunity. This includes our own internal channels such as LEGO Brand Retail and LEGO Shop-at-Home. Unfortunately, this means a number of LEGO products that members of the AFOL community seek as, highly desirable, are included in this restriction. Please be mindful that no matter what the retailer, or opportunity, or program presented, these LEGO sets may not be discounted in North America. This policy was put into place July 1st, 2013 and remains in effect to this day.

We understand that planning is important. We are often asked for a list of the LEGO sets restricted from discounting when speaking with the community about this policy. However, the restriction list is strictly forbidden from being distributed electronically. Additionally, it's a dynamic list in that new products launched may be added and reversely older products may be removed throughout the year.

Our best recommendation would be to speak with your local LEGO Store management team as they have an up-to-date exclusion list that may be referenced by in-store guests. Please note, that this list may not be removed from the store.

We fully understand that this policy is often met with disappointment and concern from AFOLs in North America. Rest assured this decision was not made lightly and at an extremely high level within our organization. When the policy was implemented we were given the opportunity to collect and submit feedback from the entire North American AFOL community in 2013 and this was indeed executed.

Please ensure your RLUG members are fully aware of this policy when participating in any discounting opportunity including, but certainly not limited to, the RLUG Event Support Program, AFOL Convention Support Program and LBR AFOL Shopping Day.

Thank you for your time and continued support of the LEGO Brand.

With Regards,

Kevin Hinkle
Community Manager
AFOL Relations & Programs

LEGO Community Engagement

Det här vad jag hade i tanke (tog bort lite ovidkommande i början av meddelandet som bara handlade om själva LAN och artighetsfraser..

O ja jag gillar inte heller varken Apple eller Lego's idé, men är det marknadsekonomi så är det.. 
?

mossarp

Jag har för mig att EU's konkurrensregler säger att ett företag kan inte hindra nån återförsäljare att köpa deras produkter.
De kan ju gå runt detta med att höja priserna till de återförsäljare som inte följer företagets "regler".
Dock kan de få sig en näsbränna med böter mm. om det kommer upp i dager, för man får inte utsätta någon för ofördelaktig konkurrens.
Konkurrensreglerna är ju till för att man skall ha ett fritt flöde av produkter inom EU.

Så skickar TLG ut liknade brev i Europa som i Nordamerika så ligger de nog ganska illa till.

Peter S

Jag visste inte att det var så officiellt kommunicerat, så jag ville bara ge en kommentar till vad som kunde ligga bakom beslutet. Vet att vi diskuterat det tidigare, men kunde inte hitta tråden.

mechamike

#1484
Tror bakgrunden till det hela med exlusives är att Lego inte riktigt gillar efter marknaden när vissa aktörer suger upp exlusivs set och sedan håller på dessa för att kränga vidare när de inte finns i Legos produktion..  Lite som i konsertbranchen där man försökt stävja andrahandsmaknaden med konsertbiljetter.. för i bakvattnet finns en massa fula fiskar som utnyttjar efterfrågan för att lura folk..

(Klossbutikens överpriser på set som gått ut är ju inte bara postivt och maknadshöjande för Lego, utan kan snarare få folk att dra öroenen åt sig å fnysa åt "Legos" överpriser..)

OBS MIN PRIVATA SPEKULATION!
?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.