Vinjetter - Gissa vilken film/bok/TV-serie/Teaterpjäs/Serie/TV-Spel

Startat av AndersI, 01 november 2010 kl. 19:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72


AndersI

Vad är det som händer med den här tråden? Håller den på att somna in?
Sirre, glömde du bort att du skulle bygga?

Nu är det i alla fall fritt fram om någon annan har en vinjett...

marpe

Citat från: AndersI skrivet 08 juni 2012 kl. 15:02
Vad är det som händer med den här tråden? Håller den på att somna in?
Sirre, glömde du bort att du skulle bygga?
Lösningsförslag

Tävlingen har fungerat länge tack vare det fina hjärngodiset:)

För hjärnan är poängsystemet viktigare än man kan tro. En löjlig poäng är ju godis för hjärnan, som bekant. Den poängen vill man förvalta och inte råka ut för att den ska bli ett minuspoäng.

Precis som domare AndersI konstaterade häromdan så har poängsystemet somnat in. Hjärnan får nu enbart feedback när man gissar rätt, att undvika farorna är inte så väsentligt. (Därav inga uppladdningar)

De tävlanden som var skickligast för ett halvår sen har ett alltför stort försprång för att det ska kännas lönt att prata om poäng längre.

Förslag
* Utse en vinnare hit fram.  :)
* Återupprätta därefter poängsystemet genom att nollställa.
* När någon inte laddar upp, betona minuspoänget.
* Inför Shutters regel: om person A inte laddar upp i tid och B istället laddar upp så får B 1 poäng. (Säkrar tråden)

Ev kan den nya poänglistan vara ett googledoc där tävlande själv uppdaterar och håller koll på ställningen. Darr darr. Minuspoäng utdelas av hr. Domare.  ;)

shutter

håller med på alla punkter...

tillägg; bestäm redan i förväg nästa brytpunkt för att kora vinnare och nollställa räkneverket.

Stigge72

Skulle i så fall även listan av "gjorda" scener och verk nollställas?

Tie Fighter

Citat från: stigge72 skrivet 08 juni 2012 kl. 19:10
Skulle i så fall även listan av "gjorda" scener och verk nollställas?

Ja det tycker jag, det är svårt att hitta listan på gjorda samt att det inte är alltid som sök funktionen hittar en redan gjord vigg.
Det kan vara en sär  skrivning eller liknade som ställer till det.

bjomark77

Tycker det låter bra att börja om.

Och som skrivits, att redan från början sätta en ny brytpunkt. T.ex. till sista November. För då kan man ju ha någon form av pris till vinnaren i form av en "hemlig Julklapp". För har man chans att vinna något så kanske fler försöker att gissa i tävlingen.

marpe

Glad att flera håller med. Kanske var detta på gång... Vi vill ju fortsätta den roliga tävlingen.  :)

Citat från: shutter skrivet 08 juni 2012 kl. 18:58
håller med på alla punkter...

tillägg; bestäm redan i förväg nästa brytpunkt för att kora vinnare och nollställa räkneverket.
Spontant: Bra idé med brytpunkt. Den får gärna ligga långt fram?

Citat från: stigge72 skrivet 08 juni 2012 kl. 19:10
Skulle i så fall även listan av "gjorda" scener och verk nollställas?
Jag har ingen tydlig åsikt i den frågan, så jag lyssnar bara.  :)

styrbjörn

AndersI vad säger du? Riktigt bra förslag tycker jag. Fast ja gissar sällan (har inte gjort det än) för ja ser inte så mycket på film. Kul ide med en "julklapp" till vinnaren :)

AndersI

Jaa, vad säger jag? Spontant håller jag inte med på en enda punkt  ;)

Jag är inte mycket för poängräkning, det är själva byggandet och gissandet som är grejen, EMÅ.

Rent administrativt blir det givetvis allt svårare att räkna ju längre tråden är, nu är den väl tre gånger så lång som när det senast räknades.

Att hålla en länksida aktuell är dödfött - ingen orkar och posten blir för stor (accepteras inte av forumprogramvaran).

Tävlingar med priser är roliga (även om jag tycker att det är byggandet som ska premieras, inte hastigheten vid tangentbordet), men priserna måste komma någonstans ifrån, någon måste vara ansvarig, priser måste skickas ut.

Jag tycker originaltanken (bygg, gissa, vinn äran) räcker för den här tråden, sen står det var och en fritt att starta en ny tråd, mer tävlingsinriktad, med poängräkning, deadline, priser och vad hen vill som startar tråden. Det är trots allt ett öppet forum.

marpe

Hej AndersI

Jag föreslår varken priser eller stora förändringar. Byggandet ska stå i centrum. Tråden är underbar med det grundkoncept som du skapade från början.
När du startade tävlingen för länge sedan misstänker jag att du inte trodde att tråden skulle bli 256 sidor lång? Har jag rätt? 256 sidor är fantastiskt!

Jag vill att tråden ska bli 256 sidor till. Poängsystemet behöver startas om, för att bibehålla rädslan för minuspoäng och ge nya en sportslig chans. Poäng = ära. Dessutom bör de som räddar tråden från att dö genom att bygga och ladda upp få en poänguppmuntran. +1p

Citat från: AndersI skrivet 08 juni 2012 kl. 15:02
Vad är det som händer med den här tråden? Håller den på att somna in?
Nej. Det får absolut inte ske.

AndersI

Citat från: marpe skrivet 08 juni 2012 kl. 22:49
Citat från: AndersI skrivet 08 juni 2012 kl. 15:02
Vad är det som händer med den här tråden? Håller den på att somna in?
Nej. Det får absolut inte ske.

:) Så passa på och bygg en vinjett då - det är öppet för alla just nu  :)

marpe

Nån tråddödare tänker jag inte vara. Återkommer inom 5 minuter.

marpe

#3838
Av respekt för AndersI tycker jag att han bör få tid på sig att tänka igenom om det behöver sättas in åtgärder eller inte. I datavärlden ger siffrorna 255 och 256 en liten ledtråd att räkneverket ska nollställas.  Fast det är väl obegriplig datanördhumor, antar jag.  :)

Trådbödel tänker jag inte bli. Således en vig.

Om denna kan sägas att jag inte är så vidare värst på asiatiska språk och har allmänt svårt att förstå vad tecknen betyder.


marpe_vig3 by_marpe, on Flickr

Stigge72

Citat från: marpe skrivet 09 juni 2012 kl. 21:24
Av respekt för AndersI tycker jag att han bör få tid på sig att tänka igenom om det behöver sättas in åtgärder eller inte. I datavärlden ger siffrorna 255 och 256 en liten ledtråd att räkneverket ska nollställas.  Fast det är väl obegriplig datanördhumor, antar jag.  :)

Trådbödel tänker jag inte bli. Således en vig.

Om denna kan sägas att jag inte är så vidare värst på asiatiska språk och har allmänt svårt att förstå vad tecknen betyder.


marpe_vig3 by_marpe, on Flickr
Jag kan karate, och ett par ord till på japanska, men det är ungefär det, så jag gissar på "Lost in translation".

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.