Vinjetter - Gissa vilken film/bok/TV-serie/Teaterpjäs/Serie/TV-Spel

Startat av AndersI, 01 november 2010 kl. 19:08

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 31 mars 2022 kl. 14:38
En aktuell händelse inspirerade mig till detta bygge. Var så goda att gissa!

Fram till för några månader sen kan siffran ha varit 0,003 men p.g.a. "den aktuella händelsen" är den nu definitivt 0,002.

andreaseldh

Ledtråd: Boken är en novellsamling. Bilen och Midsommarstången är från samma novell. Badet och Skogen är från varsina två andra.

andreaseldh

Ledtråd: Jag minns inte vad jag gjorde i november 2019.

ingels

Bara för att du säger November, 2019 så säger jag Blade Runner även om det är totalt fel
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr


Emma

Jag gissar: Allt jag inte minns. Men det är flera saker som inte stämmer. Så säkert fel.

ingels

Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

andreaseldh


Emma

Jaha. Svålhålet.

Men vad är det för aktuell händelse du tänker på?


Tornet

Citat från: andreaseldh skrivet 14 april 2022 kl. 12:41
Att vi krigar i Ukraina.

Endera är jag trög i huvudet, eller så är det för länge sedan jag lyssnade på Svålhålet (inte osannolikt båda i union). Kan du förklara ledtrådarna?  :D

andreaseldh

Bilen och Midsommarstången syftar till berättelsen 0,002 om att vårt första möte med utomjordingar skedde en midsommarafton vid en sjö i nordligaste Finland. Där är visserligen traditionen att elda en stor brasa istället för att resa en stång, men jag trodde att detta skulle vara lättare för svenska läsare (och lösare) och gjorde mitt bästa för att göra stången så finsk som möjligt. Utomjordingarna bjuds på korv med bröd och det första som sägs är "Det finns senap i bilen". Siffran 0,002 är den röstandel vi senare får i det kosmiska parlamentet, eftersom vi varken kan läsa tankar eller sjudimensionell skrift och dessutom fortfarande krigar.

Badet syftar på berättelsen Avsked från Liviöjoki där berättaren stannar vid stillbilden av mötet med sin egen spegelbild.

Skogen syftar på berättelsen Jorden som på ett mycket underhållande sätt visar att allt inte går att översätta korrekt mellan olika språk.

Tornet

Tack för förklaringarna. Jag känner igen allt du beskriver, men lyckades inte koppla.

Emma

Nästa vinjett: Det blev ett porträtt. Men, vem föreställer det. Och vilken film?

Godtfred


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.