Vinjetter - Gissa vilken film/bok/TV-serie/Teaterpjäs/Serie/TV-Spel

Startat av AndersI, 01 november 2010 kl. 19:08

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan

För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...



humlan

Citat från: Lews skrivet 15 april 2014 kl. 02:52
Kan det vara Rush?

Givetvis är det Rush, filmen om striden mellan James Hunt och Niki Lauda. Vinjetten visar då Niki nästan strök med i en olycka när hans bil fattade eld.

Din tur!
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Lews

Citat från: humlan skrivet 15 april 2014 kl. 12:37
Givetvis är det Rush, filmen om striden mellan James Hunt och Niki Lauda. Vinjetten visar då Niki nästan strök med i en olycka när hans bil fattade eld.

Din tur!

Som F1 nörd blev jag positivt överraskad när jag såg filmen. Bilfilmer brukar vara rätt kassa (närbilder på växelspaken, växla ner och flyg om bilen framför som skjuten ur en kanon) men i Rush var det inget sånt.

Här kommer nästa film, gissa på.

andreaseldh

Det ser ut som en svartvit bild av en rodel, men eftersom jag inte känner till någon sådan film, gissar jag istället på en färgfilm om bobsleigh: Cool Runnings.

shutter

Citat från: andreaseldh skrivet 15 april 2014 kl. 18:22
Det ser ut som en svartvit bild av en rodel, men eftersom jag inte känner till någon sådan film, gissar jag istället på en färgfilm om bobsleigh: Cool Runnings.
tänk att det finns filmer om allt!

Lews

Citat från: andreaseldh skrivet 15 april 2014 kl. 18:22
Det ser ut som en svartvit bild av en rodel, men eftersom jag inte känner till någon sådan film, gissar jag istället på en färgfilm om bobsleigh: Cool Runnings.

Rodel, färgfilm, bobsleigh och Cool Runnings är fel alltihop.  :P

andreaseldh

I så fall är det väl en vanlig kälke, och filmen är Citizen Cane

Lews

Citat från: andreaseldh skrivet 15 april 2014 kl. 22:16
I så fall är det väl en vanlig kälke, och filmen är Citizen Cane

Visst är det Citizen Kane! Din tur att bygga.

andreaseldh

Jag hade en vinjett förberedd!

andreaseldh

Första ledtråden: Det är en TV-sketch om ett idrottsevenemang och redskapen är inte harpuner, det var bara det mest lika jag hittade i den digitala Legolådan.

AndersI

Jag har för mig att "Mosebacke Monarki" hade någon sketch med bandy eller ishockey på en sjö, utan is...  Men det var ju sju evigheter sedan...

andreaseldh

Helt rätt! Mosebacke monarki tävlade mot Lichtenstein i ishockey, men konstfrysningsanläggningen var trasig. Pucken försvann och ersattes med en konservburk innehållande svenska köttbullar. Detta var under OS i Grenoble 1968. Avsnittet finns att beskåda på SVT:s öppna arkiv:

http://www.oppetarkiv.se/video/1094000/nyheter-och-bullentiner-fran-mosebacke-monarki-avsnitt-1-av-8

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.