Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Leviterande LEGO

Startat av Pandis Pandus, 01 maj 2024 kl. 22:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Pandis Pandus

Det här kommer bli tråden för mina (och gärna andras om jag lyckas inspirera några till att testa) leviterande byggen.

"Leviterande?" kanske du undrar. Ja, du kanske har sett sådana där blomkrukor som svävar och snurrar - ett både ganska häftigt och ganska oanvändbart koncept. Jag kom på idén att försöka utvinna elektromagneten från krukan (den går alltså inte på magi), i syfte att använda den till LEGO. Det fungerade väldigt väl, och leviterande byggen har nu etablerat sig som en genre MOCs i min att-bygga-lista. Likt byggen i glaskupor arbetar man med vissa begränsningar, framförallt vikt och balans, men om man snickrar ihop ett bygge med de förutsättningarna, som också har en anledning att sväva och snurra, är det lätt värt det extra arbetet.

Idag gjorde jag en kort video med de nuvarande MOCs jag byggt för den, och har sedan tidigare gjort en video där jag pratar lite om hur det fungerar. Det visar sig att jag knappast var först med det; det finns några andra liknande byggen som flyter runt i cyberrymden, och det har gjorts i TV med en mastigare magnet, i LEGO Masters Australia.

Det verkar vara brist på smidiga och billiga sätt att köpa hem en sådan här grej, sedan Kjell o Company drog tillbaka deras. Det är något i stil med svävande kruka/planta eller hovering/levitating plant man får söka efter. Ibland dyker de upp på andrahandsmarknaden; jag plockade hem en från Blocket för 150kr, så det kan jag rekommendera att hålla ett öga på om man är intresserad.

Levitating LEGO MOCs.jpg

andreaseldh

Mycket intressant! Men nej, jag låter någon annan bli först med att bygga en leviterande GBC.

Teabox

Najs. Passar riktigt bra med de två blade runner spinners :)

Jenny242

Kul! Och jag gillar ju Minecraft-blocket, den signaturen känner jag igen 😂 
Jenny242

Pandis Pandus

Citat från: andreaseldh skrivet 02 maj 2024 kl. 10:23Mycket intressant! Men nej, jag låter någon annan bli först med att bygga en leviterande GBC.

Tackar - det hade varit något. 😅 Någon ska väl vara först med det. 

Citat från: Teabox skrivet 02 maj 2024 kl. 15:25Najs. Passar riktigt bra med de två blade runner spinners :)

Tack! Verkligen ett passande koncept (och ändå tänkte jag inte på det förrän jag spenderat tiotals timmar på att designa en av bilarna 🫠).

Citat från: Jenny242 skrivet 02 maj 2024 kl. 15:39Kul! Och jag gillar ju Minecraft-blocket, den signaturen känner jag igen 😂

Tack Jenny :). Den biten har legendarisk status i en Lego Minecraft Discord server som jag är med i. 😂

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.