SBC Oktober 2020 - Bygg något med den klassiska kranen!

Startat av byStfn, 07 oktober 2020 kl. 14:19

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

LEGOs designer deltar dessvärre inte med sitt bidrag eftersom LEGO Ideas Seasame Street-setet inte släpps förrän 1:a nov :D




Kvarnbacka


Bokeslundsparken

När Gösta låg där på rygg under äppelträdet ångrade han att han inte lyssnat på tantens tjat om att "det verkligen var dags att köpa en ny stege innan det händer en olycka"!

Joacim

En liten glasskiosk med den både kulglass, mjukglass samt allt annat man vill köpa i en kiosk.

humlan

Finns totalt 6 kranar på detta bygge, två som styrhandtag, två mitt emot varandra på sidan om kroppen, under vingen. De sista två sitter ena uppe på mitten av vingarna och en sitter i motorgreeblingen.  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Tornet

I brist på bättre alternativ får denna skapelse titeln Mecha-Slug OMG-7734 Slimethrower Assault.

4st månadens bit finns med, och de är väl inte allt för svåra att upptäcka även om bygget expanderade en aning runt det röda huvud som det började med.

byStfn

Citat från: humlan skrivet 25 oktober 2020 kl. 19:22
Finns totalt 6 kranar på detta bygge, två som styrhandtag, två mitt emot varandra på sidan om kroppen, under vingen. De sista två sitter ena uppe på mitten av vingarna och en sitter i motorgreeblingen.  8)

I och med att detta bygge faktiskt postats/visats på Swebrick före det postades här så borde det diskvalificeras ur tävlingen. Jag avgör dock att de 19 minuter bygget låg ute inte hjälper till humlan :)

Magnus den store

Citat från: byStfn skrivet 01 november 2020 kl. 08:57
Citat från: humlan skrivet 25 oktober 2020 kl. 19:22
Finns totalt 6 kranar på detta bygge, två som styrhandtag, två mitt emot varandra på sidan om kroppen, under vingen. De sista två sitter ena uppe på mitten av vingarna och en sitter i motorgreeblingen.  8)

I och med att detta bygge faktiskt postats/visats på Swebrick före det postades här så borde det diskvalificeras ur tävlingen. Jag avgör dock att de 19 minuter bygget låg ute inte hjälper till humlan :)

Jag förstår inte varför det ens varit på tal. Du startade tråden 2020-10-07, 14:19:49. Regeln är:
"Bygget ska vara nytt eller ej tidigare visat på Swebrick, Flickr, Facebook, Instagram eller andra delar av internet."

Humlan visade en WIP 2020-10-16, 00:35:53 och postade färdiga skeppet 2020-10-25, 19:03:42. Båda datumen infaller efter din trådstart.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

AndersI

#23
Om ett bygge har visats upp i en annan tråd tidigare, innan det läggs upp här, bryter det mot ordalydelsen i regeln, oavsett hur kort eller lång tid det är mellan de två publiceringarna. byStfn verkar ha applicerat sunt förnuft i tolkningen...

Magnus den store

Att den visats upp i en annan tråd först saknar relevans i min mening. Tidigare bör förhålla sig till trådstart.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

humlan

Jag hade inte koll på den regelns absoluta ordalydelse. Å andra sidan gör det mig ingenting om jag inte får vara med, då syftet med bygget inte var att ställa upp i denna tävling, utan någonting som jag bara slängde med "på kul".  8)

Vilket min bygg-bild understryker.

Så vill domarna diskvalificera mitt bygge så kommer jag inte bli upprörd.
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

byStfn

För att reda ut några saker:

SBC är en byggutmaning som likt annat i förening ska främja vår kreativitet samt att vi sätter oss ned att bygga med bitarna.
Jag har alltid tolkat regeln som att byggen som skickas in till SBC antingen ska vara gjorda specifikt för utmaningen och därmed inte visats upp på annat ställe tidigare eftersom det inte gynnar själva byggutmaningen att posta gamla MOCs varje månad.

Citat från: Magnus den store skrivet 01 november 2020 kl. 09:52
Jag förstår inte varför det ens varit på tal. Du startade tråden 2020-10-07, 14:19:49. Regeln är:
"Bygget ska vara nytt eller ej tidigare visat på Swebrick, Flickr, Facebook, Instagram eller andra delar av internet."

Humlan visade en WIP 2020-10-16, 00:35:53 och postade färdiga skeppet 2020-10-25, 19:03:42. Båda datumen infaller efter din trådstart.

Jag har aldrig tolkat regeln utifrån tiden för postningen. "Ej tidigare visat på Swebrick" är ju inte datumstyrt utan väldigt definitivt. När humlan postade sitt bidrag så var det tidigare visat på Swebrick. Enligt mig finns där inget att tolka alls.

Citat från: humlan skrivet 01 november 2020 kl. 13:22
Så vill domarna diskvalificera mitt bygge så kommer jag inte bli upprörd.

Nummer 1: det finns ingen domare och nummer 2: du kommer inte diskvalificeras eftersom det vore rentav ännu sämre för den här utmaningen när det väl är någon som ställer upp :)

---

Jag postade mitt inlägg om regeln eftersom jag tänkte att någon kanske skulle protestera och att jag då valt att ta med humlans bygge till trots eftersom det ändå handlade om ett nytt bygge. Nu startar jag en röstningstråd så vi kan få en ny bit och en ny fantastisk utmaning!

janho

Jag hann inte bygga klart innan igår kväll (missade faktiskt att oktober var redan slut). Men jag tänkte visa vad jag hade eftersom jag tror att min användning av biten skiljer sig från vad vi har sett i tråden...


Godtfred

Missade jag också, tänkte bygga i helgen, men blev upptagen hela lördagen... Tur att det finns andra duktiga byggare. Och tack för förklaringen Stefan, det är ju inte millimeterrättvisa som är viktigast, utan att bygga och inspirera!

ColA

Citat från: Godtfred skrivet 01 november 2020 kl. 14:47
Missade jag också, tänkte bygga i helgen, men blev upptagen hela lördagen... Tur att det finns andra duktiga byggare. Och tack för förklaringen Stefan, det är ju inte millimeterrättvisa som är viktigast, utan att bygga och inspirera!

Man är lite i chock att du inte deltog  :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.