Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

42179 Jorden och Månen

Startat av andreaseldh, 14 mars 2024 kl. 15:01

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Denna tråd skall så småningom bli en recension av set Jorden och Månen. Men först välkomnar jag en diskussion om trycktekniska svårigheter!

Idag, samtidigt som jag slölyssnade på en plattjorddebatt, började jag packa upp setet och mötte då min första besvikelse: Jorden ser hemsk ut! Har de ens försökt att trycka kontinenterna korrekt? Atlanten och Berings sund är löjligt breda, men de kan inte skylla på att det är för svårt att nära kanterna eftersom de har lyckats förvånansvärt bra med Antarktis! Vad är det som är så svårt helt plötsligt, när de har gjort ett utmärkt jobb med Star Wars Planets series?

P3141681.JPG

P3141682.JPG

P3141683.JPG

P3141684.JPG

P3141685.JPG

andreaseldh

Jag har inte kollat hur väl utväxlingen stämmer men kan konstatera att de verkligen har gjort ett bra jobb med de knappa resurser som erbjuds. Kugghjulen finns ju endast i storlekar jämt delbara med fyra. Enligt bygginstruktionerna ska man ställa in vintersolståndet vid nyår och samtidigt fullmåne. Jag ville vara mer korrekt, så jag räknade antalet varv på veven för två månader på indikatorn. Det var 20 varv, alltså motsvarar varje varv 3 dygn. Eftersom vintersolståndet inträffar 9 dygn före nyår, vevade jag sålunda 3 varv tillbaka när jag monterade Jorden.

P3141686.JPG

År 2023 var månfasen denna natt växande mellan halv och hel.

P3141687.JPG

8 april 2024 sker en solförmörkelse som blir synlig från Stilla havet och Nordamerika, men tyvärr stämmer inte utväxlingen tillräckligt väl för att visa detta. Men det är kanske för mycket begärt?

Nackdelar
  • Fruktansvärt fel kartbild
  • Klistermärken
  • Månfasindikatorn spegelvänd (eftersom vi ser den utifrån)
  • Felaktigt vintersolstånd (om man följer instruktionerna)

Fördelar
  • Synnerligen prisvärt set
  • Lättfattliga bygginstruktioner
  • Lätt att justera vintersolståndet själv

Fördelarna vinner överlägset! Detta är ett mycket pedagogiskt set som jag vill rekommendera till alla som är intresserade av Rymden, eller inte förstår hur årstider och månfaser fungerar (alltså dem jag lyssnade på medan jag byggde)!

mrlind

Trevlig genomgång av setet.
Det låter som ett klurigt bygge. Mycket kul. Blir sugen på att införskaffa ett själv.
Finns det med en alternativ bygginstruktion (alternativ sanning) för de som vidhåller att jorden är platt?  :P
Have a great build day!
Instagram Flickr

mrlind

Och nu dagen efter insåg jag att du publicerade recensionen av jorden på pi-dagen 3.14. Stilpoäng  8)
Have a great build day!
Instagram Flickr

Godtfred

Andreas kunde väl inte hålla sig i tre veckor fram till First Contact Day...

andreaseldh

Citat från: mrlind skrivet 15 mars 2024 kl. 06:23Finns det med en alternativ bygginstruktion (alternativ sanning) för de som vidhåller att jorden är platt?  :P

Jag ska se vad jag kan göra...

eon

Citat från: mrlind skrivet 15 mars 2024 kl. 06:23Trevlig genomgång av setet.
Det låter som ett klurigt bygge. Mycket kul. Blir sugen på att införskaffa ett själv.
Finns det med en alternativ bygginstruktion (alternativ sanning) för de som vidhåller att jorden är platt?  :P
Du vill alltså ha en B-version med Mercators-projection.

andreaseldh

Citat från: eon skrivet 15 mars 2024 kl. 18:11Du vill alltså ha en B-version med Mercators-projection.

Njae. Plattjordarna föredrar Gleasons AE-projektion, typ FN-loggan.

andreaseldh

Plattjordsversionen kräver ett helt nytt tankesätt; Solen och Månen cirklar ovanför Jorden men bara nästan lika fort som varandra. Med denna första provutväxling motsvarar 27 varv på veven till höger 25 varv på indikatorn till vänster. Om jag kombinerar denna med en differential så får jag förhållandet 27 mot 26 vilket är inom samma felmarginal som den officiella modellen.

P3171688-be+be.jpg

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.