Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO på auktionssajter (Tradera, Blocket, Ebay m.fl.)

Startat av de Gothia, 08 januari 2010 kl. 10:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Stoffe

Citat från: Roger Brickjet skrivet 01 mars 2014 kl. 12:16
Citat från: bjomark77 skrivet 01 mars 2014 kl. 12:10
Någon som ger bort lego i Mjölby.

http://www.blocket.se/vi/52373711.htm

Någon stackars AFOL som fyller år, Grattis Robert! :)
Troligen, jag ringde för att gratulera men ingen svarade, kom bara till mobilsvar där Robban sa att han troligen fått batteritorsk   :D

Tobbe

En ny Death star i kartong för 1600 fastpris på Tradera

Risgrynsgrot

#1097
Och självklart från en säljare med 0 omdömen som registrerade sig idag..  ::)

Bilden tycks vara tagen från denna: http://www.ebay.com/itm/NEW-LEGO-DEATH-STAR-SET-10188-sealed-in-box-nisb-nib-star-wars-/141208415545

martin_p

Har det retts ut huruvida det är tillåtet att tipsa om sina egna auktioner i denna tråd? När jag ställde frågan till Mechamike för ganska länge sen så var det okej, men varje gång det görs så blir det ju rabalder här så jag tänkte dubbelkolla. Nån som vet vad slutsatsen blev?

Record

Citat från: martin_p skrivet 09 mars 2014 kl. 19:14
Har det retts ut huruvida det är tillåtet att tipsa om sina egna auktioner i denna tråd? När jag ställde frågan till Mechamike för ganska länge sen så var det okej, men varje gång det görs så blir det ju rabalder här så jag tänkte dubbelkolla. Nån som vet vad slutsatsen blev?

Nej det är inte längre okej att tipsa om sina egna auktioner/anonnser, det finns lite mer info kring detta i denna post från början av året.

http://www.swebrick.se/index.php?topic=6426.msg115791#msg115791
Friskt satsat, hälften vunnet..

martin_p

Citat från: Record skrivet 09 mars 2014 kl. 19:22
Citat från: martin_p skrivet 09 mars 2014 kl. 19:14
Har det retts ut huruvida det är tillåtet att tipsa om sina egna auktioner i denna tråd? När jag ställde frågan till Mechamike för ganska länge sen så var det okej, men varje gång det görs så blir det ju rabalder här så jag tänkte dubbelkolla. Nån som vet vad slutsatsen blev?

Nej det är inte längre okej att tipsa om sina egna auktioner/anonnser, det finns lite mer info kring detta i denna post från början av året.

http://www.swebrick.se/index.php?topic=6426.msg115791#msg115791

Det var intressant. Tur att jag frågade först. Men det är alltså okej att tipsa om sina Bricklink-affärer som jag sett folk göra?

AndersI

Inom rimliga gränser - citat ur "VIKTIGT! LÄS DENNA FÖRST..."-tråden:

CitatSom affärsidkare eller Bricklinkbutik är du välkomnen att informera om din egen verksamhet i en (1) forumtråd under "Var kan man köpa Lego".  Specifika erbjudanden som riktas till Swebrick medlemmar är välkommna och mer generella kampanjer får utannonseras, såvida de inte blir av den arten att de kan betraktas som allt för upprepade påminnelser om existensen av en butik. Allt för återkommande noteringar uppdateringar om sortiment eller "erbjudanden" bör till största del skötas via andra kanaler.

martin_p

Citat från: AndersI skrivet 09 mars 2014 kl. 21:19
Inom rimliga gränser - citat ur "VIKTIGT! LÄS DENNA FÖRST..."-tråden:

CitatSom affärsidkare eller Bricklinkbutik är du välkomnen att informera om din egen verksamhet i en (1) forumtråd under "Var kan man köpa Lego".  Specifika erbjudanden som riktas till Swebrick medlemmar är välkommna och mer generella kampanjer får utannonseras, såvida de inte blir av den arten att de kan betraktas som allt för upprepade påminnelser om existensen av en butik. Allt för återkommande noteringar uppdateringar om sortiment eller "erbjudanden" bör till största del skötas via andra kanaler.

Tack Anders! Då vet jag vad som gäller även om jag kan tycka är reglerna är lite tveksamma.

AndersI

Vad är det som är tveksamt?

Menar du formuleringarna "såvida de inte blir av den arten att de kan betraktas som allt för upprepade påminnelser om existensen av en butik" och "Allt för återkommande noteringar uppdateringar om sortiment eller "erbjudanden" bör till största del skötas via andra kanaler"?

Hjälp gärna till med nya formuleringar så att det inte behöver uppstå någon tveksamhet!

Jag tycker det är relativt klart och entydigt:

- affärsidkare eller Bricklinkbutik får ha en (1) tråd med information om verksamheten
- speciella erbjudanden riktade mot swebrickmedlemmar får annonseras i den tråden...
- generella kampanjer får annonseras i den tråden...

...om det inte är uppenbart att 'erbjudandena' och/eller 'kampanjerna' bara är till för att påminna folk om affären. I så fall bryter posten mot villkoren.

Utgående från detta kan vi se att uppdateringar av typen "Nu har jag fyllt på med xxx bitar" och "Nu har jag partat upp xx stycken set yyyy" förmodligen bryter mot dessa regler. Åtminstone klart inne i en gråzon, där man kan klara sig från moderatorsingripande ganska länge (moderatorerna har tillräckligt att göra utan att jaga swebrickare i gråzonen).

Om man är tveksam till om det är lämpligt att posta är man förmodligen [klart] ute i gråzonen. Och "Men han/hon/den gjorde så!" är aldrig ett försvar för att göra samma fel.

OBS: Jag har inte varit med och skrivit reglerna, jag är bara uttolkare, och andra uttolkare kan ha avvikande åsikt i frågan!

mssm

Citat från: martin_p skrivet 09 mars 2014 kl. 19:14
Har det retts ut huruvida det är tillåtet att tipsa om sina egna auktioner i denna tråd? När jag ställde frågan till Mechamike för ganska länge sen så var det okej, men varje gång det görs så blir det ju rabalder här så jag tänkte dubbelkolla. Nån som vet vad slutsatsen blev?

Varför ska man behöva tipsa om sina egna auktioner. Medlemmarna här är inte direkt obekanta med Tradera...
Jag som många andra scannar av Tradera ett par gånger i veckan, det behövs inte någon hjälp på vägen. Du får inga fler bud för att du tipsar. Lägg ut rätt grejor istället så löser det sig ändå.
Nuff said.

martin_p

Citat från: AndersI skrivet 10 mars 2014 kl. 22:35
Vad är det som är tveksamt?

Menar du formuleringarna "såvida de inte blir av den arten att de kan betraktas som allt för upprepade påminnelser om existensen av en butik" och "Allt för återkommande noteringar uppdateringar om sortiment eller "erbjudanden" bör till största del skötas via andra kanaler"?

Hjälp gärna till med nya formuleringar så att det inte behöver uppstå någon tveksamhet!

Jag tycker det är relativt klart och entydigt:

- affärsidkare eller Bricklinkbutik får ha en (1) tråd med information om verksamheten
- speciella erbjudanden riktade mot swebrickmedlemmar får annonseras i den tråden...
- generella kampanjer får annonseras i den tråden...

...om det inte är uppenbart att 'erbjudandena' och/eller 'kampanjerna' bara är till för att påminna folk om affären. I så fall bryter posten mot villkoren.

Utgående från detta kan vi se att uppdateringar av typen "Nu har jag fyllt på med xxx bitar" och "Nu har jag partat upp xx stycken set yyyy" förmodligen bryter mot dessa regler. Åtminstone klart inne i en gråzon, där man kan klara sig från moderatorsingripande ganska länge (moderatorerna har tillräckligt att göra utan att jaga swebrickare i gråzonen).

Om man är tveksam till om det är lämpligt att posta är man förmodligen [klart] ute i gråzonen. Och "Men han/hon/den gjorde så!" är aldrig ett försvar för att göra samma fel.

OBS: Jag har inte varit med och skrivit reglerna, jag är bara uttolkare, och andra uttolkare kan ha avvikande åsikt i frågan!

Jag ska förtydliga mig lite mer. Det jag ifrågasätter är inte reglerna kring Bricklink utan snarare varför det skulle vara tillåtet att marknadsföra sin Bricklink-butik men förbjudet att tipsa om sina egna auktioner på Tradera. Vad är skillnaden?

Men som sagt, detta är ju inte riktat mot AndersI utan snarare en ifrågasättning av dom allmänna reglerna.

martin_p

Citat från: mssm skrivet 11 mars 2014 kl. 07:52
Citat från: martin_p skrivet 09 mars 2014 kl. 19:14
Har det retts ut huruvida det är tillåtet att tipsa om sina egna auktioner i denna tråd? När jag ställde frågan till Mechamike för ganska länge sen så var det okej, men varje gång det görs så blir det ju rabalder här så jag tänkte dubbelkolla. Nån som vet vad slutsatsen blev?

Varför ska man behöva tipsa om sina egna auktioner. Medlemmarna här är inte direkt obekanta med Tradera...
Jag som många andra scannar av Tradera ett par gånger i veckan, det behövs inte någon hjälp på vägen. Du får inga fler bud för att du tipsar. Lägg ut rätt grejor istället så löser det sig ändå.
Nuff said.

Med den logiken så borde man ju inte behöva tipsa om Bricklink-butiker heller då? Medlemmarna här är ju inte direkt obekanta med Bricklink...
Du menar alltså att du sitter och scannar alla Lego-auktioner som finns på Tradera flera gånger i veckan?

Kvarnbacka

Citat från: martin_p skrivet 12 mars 2014 kl. 18:05
Citat från: mssm skrivet 11 mars 2014 kl. 07:52
Citat från: martin_p skrivet 09 mars 2014 kl. 19:14
Har det retts ut huruvida det är tillåtet att tipsa om sina egna auktioner i denna tråd? När jag ställde frågan till Mechamike för ganska länge sen så var det okej, men varje gång det görs så blir det ju rabalder här så jag tänkte dubbelkolla. Nån som vet vad slutsatsen blev?

Varför ska man behöva tipsa om sina egna auktioner. Medlemmarna här är inte direkt obekanta med Tradera...
Jag som många andra scannar av Tradera ett par gånger i veckan, det behövs inte någon hjälp på vägen. Du får inga fler bud för att du tipsar. Lägg ut rätt grejor istället så löser det sig ändå.
Nuff said.

Med den logiken så borde man ju inte behöva tipsa om Bricklink-butiker heller då? Medlemmarna här är ju inte direkt obekanta med Bricklink...
Du menar alltså att du sitter och scannar alla Lego-auktioner som finns på Tradera flera gånger i veckan?

Meningen med att tipsa om Bricklink-butiker är väl snarare att hjälpa andra att sålla mellan bra och dåliga säljare, inte att tipsa om vilka butiker som finns och vad de säljer just nu.

BeardedNerd

Det finns en Queen Anne's Revenge på Tradera just nu...

Eigenbrötler

Citat från: BeardedNerd skrivet 13 april 2014 kl. 13:54
Det finns en Queen Anne's Revenge på Tradera just nu...


värt att tillägga:
Säljaren har -1 i omdöme.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.