Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Köpte 60337 limegrönt modernt tåg

Startat av ubjs, 29 mars 2024 kl. 14:45

Föregående ämne - Nästa ämne

ubjs

Jag fick med mig en tågsats hem igår och byggde ihop den.
Väcker en del funderingar. Det kräver en hel del plats, kanske ska jag bygga på höjden?
Jag har några modulhus, bio, brandstation, varuhus tror jag.
Jag skulle kunna ha en gata ovanför tåget, det är ju populärt att dra tåg i tunnlar under städerna nu.

Har sett att en del verkar bygga efter någon slags standard så man bygga ihop med andra.
Surfat runt en del här men tycker det är lite svårt att hitta någon info om det.

Teabox

Citat från: ubjs skrivet 29 mars 2024 kl. 14:45Har sett att en del verkar bygga efter någon slags standard så man bygga ihop med andra.
Surfat runt en del här men tycker det är lite svårt att hitta någon info om det.

Antar att du har råkat se modulhus-standarden. Den kan du läsa om här: https://amodularlife.wordpress.com/2010/06/12/modular-standards-for-lego-city-buildings/

Inom Swebrick är det populärt att bygga Modulhusen på en Moduverse-bas istället för en vanlig basplatta. Beskrivningar till dem finns under "Swebrick Byggbeskrivningar" tavla. Se https://swebrick.se/index.php?board=59.0


ubjs

Tack, det var det jag sökte.

Sedan förstör jag förstås möjligheterna om jag lägger tåget under husen.
Får väl bygga ett par övergångar på var sin sida om det ska gå att koppla ihop.

Jag har en del erfarenhet av modultänk eftersom jag är medlem i en modulförening för modelljärnvägsbyggen, Mälarmodulmöte. Vi brukar dels visa våra moduler på tex Skansen men också ha interna träffar då vi kör simulerad tågtrafik som vi kallar för trafikspel.
Jag är en stor missbrukare av detta, har ett 50-tal moduler i olika skalor och spårvidder. :)

byStfn

Citat från: ubjs skrivet 29 mars 2024 kl. 15:53Tack, det var det jag sökte.

Sedan förstör jag förstås möjligheterna om jag lägger tåget under husen.
Får väl bygga ett par övergångar på var sin sida om det ska gå att koppla ihop.

Jag har en del erfarenhet av modultänk eftersom jag är medlem i en modulförening för modelljärnvägsbyggen, Mälarmodulmöte. Vi brukar dels visa våra moduler på tex Skansen men också ha interna träffar då vi kör simulerad tågtrafik som vi kallar för trafikspel.
Jag är en stor missbrukare av detta, har ett 50-tal moduler i olika skalor och spårvidder. :)
Det finns gott om modellrallare i Swebrick, både aktiva och vilande (undertecknad 😅)

Jag tycker det låter som att du kan bygga dina modulhus på moduverse och sen bygga en underjordsstandard där du kan låta ditt tåg gå med stationer osv :) 

Jag har skissat på liknande för ett stadsbygge men det vore ju kul att ta fram en standard som fler kan använda (och koppla ihop på utställningar i framtiden)!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.