Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tåglandskap

Startat av Valthornet, 08 december 2023 kl. 17:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Valthornet


Jag har fått möjlighet att bygga ett tåglandskap via projektstödet. Så nu tänkte jag visa mina planer samt hur långt jag har kommit.

På nedanstående bilden ser ni mitt ursprungliga design. I princip en fyrkand. Norr skulle det bli en passagerar järnvägsstation, söder en slags godsterminal för godståg. Där var min inspiration Umschlagsbahnhof Köln Eifeltor (kolla på Google). I modellen skulle det bli 2 räls som direkt tillhör terminalen, överskådat av en container kran.
I öst och väst skulle det bli skop, resp landbruk. En rälskurvan ska gå under ett berg och på berget ska Observatoriumet stå. I mitten en stad, med en del fokus på lastterminalen, där lastbilar väntar på gods.
Allt på moduverse. En ruta motsvarar en 16x16 platta. 2x2 rutor har en tjockare ram, som ska motsvara en basplatta. 
"----" och "xxx" är raka räls resp kurvor. " / " för en växel.


Version 1.jpg

Men, jag fick behärska mig och börja lite mindre. Så, här är Version 2:

Fokusen är fortfarande på godsterminalen, men passgerana får flyga eller ta bil. Ha, så mycket för att vara miljövänlig  ;D
Även skogen och landbruket blir mindre, men kommer att vara kvar, så som berget. Även lagerhallen blir lite mindre.

Version 2.jpg

Men, då såg jag får någon vecka sen i en Lego tåg grupp på FB följande bild och jag var såld:



Inspiration 03.png
Inspiration 01.png
Inspiration 02.png

Det ändrade mitt mitt koncept direkt. Jag tyckte att den designen var så mycket snyggare. Det blir även mera praktiskt för besökarna och mig.
Besökarna kan beundra en lång sida med ett landskap. Man slipper att gå runt ett stort bord och jag att vara mitt i. Kan kan ha flera extra tåg på baksidan, byt vid behov och behag.
Alla mina bitar räcker till ändringen, landskapsytan blir till och med lite större nu med fler vägar och hus.

Så, nedan är min aktuella plan:

Version 3.jpg

1x8m eller 4x32 basplattor
2st 90 graders räls kurvor, med R120 och R104 räls.
Godsterminalen med lagerhall och plats på vägen för lastbilar
Modulhus med moduversvägar
Landbruk (De ljusgråa plattor blir en slags MILS, men hamnar på samma höjd som moduvers basplattorna).


Fortsättningen följer, med fler bilder.

Boathill

Häftigt projekt! Ska bli kul att följa detta! :)

Tunnan

Spännande att se någon göra det en annan drömt om 👍🏻

Selander

Spännande, Lennart !!
Håll oss successivt uppdaterade 🤗

Valthornet

Citat från: Tunnan skrivet 08 december 2023 kl. 19:17Spännande att se någon göra det en annan drömt om 👍🏻
Alltså, jag hade funderat lite, om man kan utöka det hela som ett CB. Det finns ju plats till höger och vänster. 1x4 eller 2x4 baseplates med något. Men det var bara en preleminär tanke.
Jag vill gärna se om det är rimligt eller möjligt, när jag har kommit lite längre med byggandet.

RetroBricker

Spännande idé! Ett CB vore kul...
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Valthornet

Nu har jag börjat med basplattorna. Det gör förbannat ont, om man inte har handskar.  ;D
Nästa moment blir att börja med rälsen, raksträckan och kurvorna.

20231202_183629.jpg20231204_192442.jpg20231206_180735.jpg



Valthornet

Börjat med att testa hur ballasting av kurvorna kan se ut. Blir R120 och R104 bredvid varandra. Använder mig utav L-gauge.com's beskrivning.
Med tanke på R120, så blir ytan nästan 4x4 baseplates.
Ska se om jag lämar de en och en eller om jag bygger om baksidan av plattorna så att det blir stabila 1x2 elller till och med 2x2. Men det återstår, måste ju klurat ut, vad som är enklast att transportera.

20231206_184050.jpg 20231206_184100.jpg
20231206_190938.jpg

pehter aka ibbe

Citat från: Valthornet skrivet 10 december 2023 kl. 21:28Börjat med att testa hur ballasting av kurvorna kan se ut. Blir R120 och R104 bredvid varandra. Använder mig utav L-gauge.com's beskrivning.
Med tanke på R120, så blir ytan nästan 4x4 baseplates.
Ska se om jag lämar de en och en eller om jag bygger om baksidan av plattorna så att det blir stabila 1x2 elller till och med 2x2. Men det återstår, måste ju klurat ut, vad som är enklast att transportera.


Upp till 2x4 funkar om du har rätt låda. Nu kör jag i princip 2x3 som är en lämplig kompromiss för att få hanterbar storlek på lådorna.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Magnusengstrom

Citat från: Valthornet skrivet 10 december 2023 kl. 21:28Börjat med att testa hur ballasting av kurvorna kan se ut. Blir R120 och R104 bredvid varandra. Använder mig utav L-gauge.com's beskrivning.
Med tanke på R120, så blir ytan nästan 4x4 baseplates.
Ska se om jag lämar de en och en eller om jag bygger om baksidan av plattorna så att det blir stabila 1x2 elller till och med 2x2. Men det återstår, måste ju klurat ut, vad som är enklast att transportera.

20231206_184050.jpg 20231206_184100.jpg
20231206_190938.jpg

Jag som har hållit på med R120 R104 i några år nu och 2x2 eller 2x3 är det enklaste. Snabbast att packa upp och sätta upp vi utställningar.

Det är det som är viktigaste, då får man tid över till att sätta upp allt smått.

Valthornet

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 10 december 2023 kl. 22:19Upp till 2x4 funkar om du har rätt låda. Nu kör jag i princip 2x3 som är en lämplig kompromiss för att få hanterbar storlek på lådorna.

Har du någon bild på hur du bygger plattorna på undersidan?

Joacim

Snyggt Valthornet ser fram emot fortsättningen!

pehter aka ibbe

Citat från: Valthornet skrivet 11 december 2023 kl. 23:20Har du någon bild på hur du bygger plattorna på undersidan?

Tyvärr inte men iprincip så har jag utgått ifrån Moduverse och bara lagt till sektioner mellan kantdelarna. Så istället för ett kors i mitten så finns det 3x5 st kors om du förstår hur jag menar  ::)
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Valthornet

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 12 december 2023 kl. 11:04Tyvärr inte men iprincip så har jag utgått ifrån Moduverse och bara lagt till sektioner mellan kantdelarna. Så istället för ett kors i mitten så finns det 3x5 st kors om du förstår hur jag menar  ::)

Jag kommer nog att hitta på något. Jag satte ihop 2 moduvers basplattor till under både sjukhuset och brandstationen. En 2x3 baseplate ska inte heller vara något större proble. Lär nog behöver ha det under växlarna.

Joyride

Så varje liten ruta i dina ritningar är 16x16? :o 
My god, det här är stooort :)  
Instagram: joyride_bricks

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.