Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Allmäna Legofunderingar ur samlarsynpunkt

Startat av ogel, 15 november 2009 kl. 15:15

Föregående ämne - Nästa ämne

ogel

Hej jag är lite nyfiken på samlarsidan av Lego (star wars främst)

Finns det några siffror på hur många det görs av varje set? Ultimate är jag mest nyfiken på


Och kan ett set som kostar 6000 spänn år 2009 öka nåt i värde eller är det en garanterad förlustaffär (förutom de man får av modellen som bygge o ev prydnad eller så)


Finns det nån här som mest samlar bara för att lägga på hög och vänta in högre värde på sitt lego?


Blev lite chockad o se gamla 50-60 tals set kompletta med lådor gå för några kronor stycket på tradera för några månader sen finns det inget värde i de? för att de är gamla o så?

Mitt huvudsakliga intresse är sneakers o där är det mkt hur många som gjorts från början som avgör om värdet ökar eller minskar o där skulle rätt par från 70 eller 80 talet kunna va värt hur mkt som helst men de verkar inte funka likadant med lego eller?



Jag är grymt sugen o köpa 10179 men tycker priset är lite saftigt(för att inte tala om vad min hustru tycker)


Sen en fundering angående det settet.. borde inte antingen Leia eller Obi Wan vara med i? båda två var väl inte med samtidigt? o borde oavsett inte r2d2 o c3po vara med oxå?

va ett tag sen jag såg filmen så kan ju ha fel?




Tacksam för lite filosoferande svar o kommentarer

Mirandir

Har inte sett någon exakt siffra på hur många som tillverkas per år. Men många är det. Särskillt med tanke på att det säljs ett LEGO Star Wars set c:a varannan sekund...

Sparar du den som en MISB (Mint In Sealed Box) så är värdet garanterat att öka. Och det gäller inte bara LEGO Star Wars utan gäller i princip allt LEGO. Ett öppnat set tappar ju oftast en hel del i värde. Men kommer sannorlikt att öka i värde de också. Även om det kan ta ett bra tag innan de kommer upp i settets orginalpris. Men med öppnade set så är det väl framförallt dess unika bitar som drar upp priset. Välbevarad låda och instuktionsbok/böcker ökar ju ett sets värde även det.

Men som med allting annat så gäller det ju att sälja på rätt ställe också. Hade de där setten från 50-/60-talet sålts på bricklink så hade de säkerligen gått för mer än ett par kronor.
Legobloggen: http://legobloggen.com

AndersI

Det finns ganska stor spridning på priserna, beroende på hur informerade köparna (och säljarna?) är, förmodligen. Titta t.ex på Bricklink, sök 8880 (http://www.bricklink.com/search.asp?q=8880) och se alltifrån rimliga $145 till $600. OBS: Just denna sats finns bara i använt skick på Bricklink, oöppnad ask borde alltså vara rejält mycket dyrare.

Vad jag minns kostade den c:a 1200 SEK när jag köpte min ny i affär för mer än tio år sedan. $145 är ingen vidare förräntning, men vill någon bjuda $600 kan jag nästan tänka mig att sälja :-)

AntonYmer

Jag tror att det är Tradera som är en dålig kanal att sälja på. Det säljs inte speciellt mycket lego där och när det väl kommer guldkorn så brukar jag missa dem. Dessutom tycker jag inte om auktionssystemet. Men det är en annan historia.

martin_p

Jag har också förundrats av att de riktigt gamla setten går relativt billigt. Verkar inte finnas lika många som samlar på dem. När det handlar om 80-tals set så är ju folk som galna. Tjusningen med Tradera jämfört med bricklink är ju att man kan göra rejäla fynd ibland.

ogel

Bump det här till the top


HAHA ja tydligen ökade priset en aning när tillgången ströps..... FAN FAN FAN hade jag vetat det då hade jag banne mig handlat:( Lesson to alla. Köp allt;)

Henrik

Om det är en ren investering du är ute efter är nog inte Lego något att rekommendera. Finns annat med garanterat bättre avkastning att satsa på då

ogel

Fast det va inte bara som en investering utan det gällde mer om det håller sitt värde åtminstone men det har jag ju sett att det gör nu så jag ångrar att jag inte slog till

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.