Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

FLL (First LEGO League) i Eskilstuna

Startat av AndersI, 13 november 2010 kl. 16:34

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Idag var jag och tittade på FLL-tävlingar här i E-tuna. FLL är en tävling i flera steg mellan lag (deltagarna ska vara 10-16 år), och totalsegraren i varje regionstävling går vidare till den Skandinaviska finalen.

Lagen ska göra tre huvuduppgifter, Forskning, Teknologi och Profilering, och Teknologi-biten är robottävlingen. Så många uppdrag som möjligt ska klaras på 2.5 minuter.

Arrangemanget i E-tuna var bra, varje halva av tävlingsbordet videofilmades och visades på storbildsskärm, så publiken hade full möjlighet att se vad robotarna gjorde.

Den bästa delen, tyckte både Jenny och jag, var dock delen med 'framträdande' där lagen ställde upp med dansare, sångare, trollkarl och jonglör (och flera dansare/akrobater) - nästan en liten minicirkus - och OJ! vad duktiga de var!

Robottävlingen vanns av laget RättZtavat (ja, det är rätt stavat), men FIRST LEGO League Champions blev laget The Dragons - de var nominerade i nästan varenda prisklass, och tog även hem något av delprisen, kommer inte ihåg vilket. Tyvärr försvann de så fort från scenen att jag inte lyckades fånga dem på bild.

Överhuvudtaget lämpade lokalen sig inte för foto (med min kamera i alla fall), men här kommer några stämningsbilder, scenen och tävlingsbordet:


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.