Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO AFOL Survey

Startat av Ras 74, 11 januari 2011 kl. 11:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Ras 74

Då var det dags igen för en ny undersökning av vår lilla LEGO bit.

http://www.surveymonkey.com/s/DKXWHZP

Ta er tid att fylla i undersökningen som vanligt, och skicka in.
Har själv gjort undersökningen, och det verkar bara gå att göra en gång.
Sa ta Er tid, och svara så bra som Ni kan.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Ras 74

Man blir ju lite sur på att inte fler länder finns med i listan.
Specielt då Sverige...
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

de Gothia


Tobbe Arnesson

Skumt att de inte säger åt vilket håll asken skulle ändras om den skulle ändras, jag köper heller en liten låda till samma innehåll. Fast på senare tid har jag tyckt att lådorna blivit mer välfyllda.
Blogg: Robotkampen

Ras 74

Håller helt klart med där Tobbe.
Saknade en del där man kunde fyllt i lite alternativ på det med.

Har en gång hört ett svar till varför lådorna håller de mått de gör.
Anledningen är display yta i förhållande till priset gentemot konkurenter.
LEGO vill ha en viss storlek för att hålla ett visst utrymme i butiken.
Plus att en ask som ser stor ut, och kostar runt 1300-1400 inger en viss känsla hos den som köper
setet att detta är ett stort set när man byggt det.

Jag kan nog inte hålla med om att någon av de sakerna är försvarbara på flera punkter.
LEGO borde spara ett ton av pengar på att ha mindre askar.
Lådan i sig, frakter, lagerutrymme... you name it!
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Mirandir

My eyes, my eyes! Sidan ser ut att vara väldigt barnanpassad med de starka kulörta färgerna. Det gula och röda gör nästan ont i ögonen...

Har de bytt företag som gör dessa undersökningar btw? För förutom de nya kulörta utseendet så är webadressen annars och frågorna är lite annorlunda än tidigare.

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 11 januari 2011 kl. 11:33
Skumt att de inte säger åt vilket håll asken skulle ändras om den skulle ändras, jag köper heller en liten låda till samma innehåll. Fast på senare tid har jag tyckt att lådorna blivit mer välfyllda.

Reagerade också på den frågan. Vad vill de egentligen veta med den? Om man är autistisk och blir vansinnig för att en låda inte har, på millimetern, samma mått som tidigare lådor?  ::)

Möjligen ville de veta hur troligt det är att man skulle köpa *fler* set än tidigare om lådstorleken ändrades. Men jag vet inte...
Legobloggen: http://legobloggen.com

Dreadcore

Citat från: Ras 74 skrivet 11 januari 2011 kl. 11:16
Man blir ju lite sur på att inte fler länder finns med i listan.
Specielt då Sverige...

Kan vara att det är en amerikan eller annan utom-europé som skrivit formuläret och förväxlat Sverige med Schweiz. Skulle inte vara första gången ;)

Skrytsson

Citat från: Ras 74 skrivet 11 januari 2011 kl. 11:16
Man blir ju lite sur på att inte fler länder finns med i listan.
Specielt då Sverige...

Och tillråga på allt finns Spanien med två gånger!  >:(

Myko

Jag tolkade frågan som om jag ville köpa ett set jag redan hade om den släpptes på nytt i ny förpackning. Fick lite intrycket att de fiskade efter huruvida det finns en marknad för att släppa samma set i olika varianter för att samlare vill ha alla varianter som finns.

Teabox

Citat från: Ras 74 skrivet 11 januari 2011 kl. 11:16
Man blir ju lite sur på att inte fler länder finns med i listan.
Specielt då Sverige...

Fattar inte heller varför de inte har med Sverige. Vi har ju en ambassadör och allt :)

Mirandir

Citat från: Skrytsson skrivet 11 januari 2011 kl. 12:22
Citat från: Ras 74 skrivet 11 januari 2011 kl. 11:16
Man blir ju lite sur på att inte fler länder finns med i listan.
Specielt då Sverige...

Och tillråga på allt finns Spanien med två gånger!  >:(

Det brukar kallas: "Vi satte praktikanten på't"  ;D
Legobloggen: http://legobloggen.com

Carl T

Citat från: Mirandir skrivet 11 januari 2011 kl. 12:35
Det brukar kallas: "Vi satte praktikanten på't"  ;D

Känns så, ja. Och dessutom verkar det ha varit en marketroid. "proactive", "initiatives"... bah, de hade gärna fått låta en riktig människa kolla igenom frågorna först.

Och vem i hela fridens namn skulle samla LEGO på grund av kartongernas storlek? Välja ett set över ett annat, kanske, men det är ju inte det de frågar om.

Kan det vara så att de funderar på att göra kartongerna mindre för att spara pengar? Det skulle förvåna mig och förmodligen inte vara en god idé ur försäljningssynpunkt, åtminstone om inte produktionen för närvarande är maximerad ändå och/eller distribution/lagerhållning är en flaskhals. Dock skulle det göra mig glad om det blev lättare och billigare att släpa/skicka LEGO - stora lådor må se imponerande ut men så värst praktiska är de inte precis.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Aqualize

Ifyllt.
Jag skulle också gärna se mindre kartonger. Det spar plats hemma (för jag vill inte slänga dem), det blir väl en liten mindre miljöbelastning om det går åt mindre papper och framför allt smidigare att köpa hem från varuhus. Jag har inte kommit ut ur klossen för de flesta så jag vill inte skylta med att jag köpt lego för alla på bussen hem från butiken. Brukar fråga om några extra kassar "så det håller" (och inte syns igenom). På lekplaneten före jul hade de inte kassar stora nog för 8043 (technic grävmaskin) så jag slog in den i julklappspapper först och kände mig lite mer trygg :)

Men jag kan förstå att det där med displayytan kanske blir mindre om de har mindre askar. Men jag är så inläst på seten jag ska köpa osv så det blir inte att jag köper bara för jag råkar se något i butiken.

Skrytsson

#13
Citat från: Carl T skrivet 11 januari 2011 kl. 13:50
Kan det vara så att de funderar på att göra kartongerna mindre...

Citat från: Aqualize skrivet 11 januari 2011 kl. 14:00
Jag skulle också gärna se mindre kartonger...

http://www.swebrick.se/index.php?topic=1249.0

micke

Ifyllt och klart
Måste säga att det var ett väldigt dåligt formulär och i vissa fall dåliga frågor
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.