Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Chocolate Box Cottage

Startat av Full Plate, 26 oktober 2018 kl. 20:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Full Plate



Så från vad jag förstår, efter att tittat på massvis av avsnitt av BBC serien 'Escape to the Country' med min fru, så syftar termen 'Chocolate Box Cottage' på ett pittereskt, sentimentalt tilldragande hus på landet. Det här bygget var till stor del inspirerat av att ha sett en hel del sådana hus i TV serien :)

Jag har också blivit övertygad av diverse härliga byggare här att ge mig tillbaka in i Guilds of Historica på Eurobricks, så detta bygge tänker jag använda till en liten story där. Ska bara skriva storyn först... ;)

Tekniskt sett är nog taket det som kanske är lite spännande här. Har funderat länge på hur man skulle kunna använda tan bars för att göra ett halmtak utan att ha fått till det, men känns som det här kommer ganska nära. Annars är naturen ganska standard och själva huset är faktiskt nära 2 år gammalt och har stått och samlat damm sen dess.

Manne

Fantastiskt igen.. oroligt vad du kan få fram från bitarna..

Med Vänlig Hälsning Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Classus

Mycket snyggt halmtak! Du är otroligt produktiv. :)

Gideon

Fint bygge och kul att vi lyckats locka tillbaka dig till Historica :)

Stigge72

Snygg stuga. Jag gillar både taket och resten av huset. Rabatterna runt omkring är också fina med sin variation av blommor och växter.

Namnet chocolate box kommer för övrigt, vad jag förstår, av att chokladaskar i Storbritannien ofta pryds av stugor av den är typen.

Emma



Full Plate

#7
Citat från: Manne skrivet 26 oktober 2018 kl. 21:07
Fantastiskt igen.. oroligt vad du kan få fram från bitarna..

Med Vänlig Hälsning Manne
Tack Manne! Kul att du gillar det!

Citat från: Classus skrivet 26 oktober 2018 kl. 22:21
Mycket snyggt halmtak! Du är otroligt produktiv. :)
Tack! Ja, jag har försökt hålla uppe takten lite, men nu är det höstlov, så blir nog mer fokus på barnaktiviteter i veckan.

Citat från: Gideon skrivet 26 oktober 2018 kl. 23:22
Fint bygge och kul att vi lyckats locka tillbaka dig till Historica :)
Tack igen Gideon! Ja, det räckte att åka ner till Lund och snacka mig till rätta ;)

Citat från: Stigge72 skrivet 27 oktober 2018 kl. 12:12
Snygg stuga. Jag gillar både taket och resten av huset. Rabatterna runt omkring är också fina med sin variation av blommor och växter.

Namnet chocolate box kommer för övrigt, vad jag förstår, av att chokladaskar i Storbritannien ofta pryds av stugor av den är typen.

Tack Stigge!
Ah, det stämmer säkert! Har för mig att jag sett någon sån ask någon gång.

Citat från: Emma skrivet 27 oktober 2018 kl. 14:49
Vilket tak! Fantastiskt!
Tack Emma! :)

Citat från: Sollan skrivet 27 oktober 2018 kl. 16:58
Vilket snyggt tak!
Tack Sollan! :)

Full Plate

Fick lov att ställa ut denna på LEGO Store i Köpenhamn :) Lite småtrångt i montern, men gick in till slut.


Kwagge

Citat från: Full Plate skrivet 28 oktober 2018 kl. 23:00
Fick lov att ställa ut denna på LEGO Store i Köpenhamn :) Lite småtrångt i montern, men gick in till slut.



Den såg jag idag! Överraskad blev jag när jag såg den där.

Snyggt jobbat!

Gideon

Måste ju vara någon form av rekord i ledtid färdigt bygge->utställd i Legobutik? :)

Full Plate

Citat från: Kwagge skrivet 28 oktober 2018 kl. 23:45
Den såg jag idag! Överraskad blev jag när jag såg den där.

Snyggt jobbat!
Tack Kwagge! Kul att du såg den :) Jag trodde den skulle vara ganska svår att upptäcka, för den är ganska inträngd, och ganska lågt ner (för att barnen ska kunna se antar jag).


Citat från: Gideon skrivet 29 oktober 2018 kl. 01:21
Måste ju vara någon form av rekord i ledtid färdigt bygge->utställd i Legobutik? :)
Hehe, jag hade kontakt med dem under den senare delen av byggprocessen, i princip för att landskapet skulle få plats. Huset var redan färdigt innan jag blev tillfrågad. Så hade lite tidspress att få klart det, vilket gjorde att jag inte hann finputsa alla detaljer riktigt. Men nöjd med bygget trots allt :)

dalle

Kul! Då får jag något att titta på när jag besöker Köpenhamn i veckan.
Så länge får jag titta på TBB.  :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.