Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

GBC Musikmaskin

Startat av andreaseldh, 12 juli 2016 kl. 21:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Ledwinka

Citat från: andreaseldh skrivet 26 augusti 2020 kl. 13:18
Nu har bröderna (-s kläder) anlänt. Det är uppenbart att mustaschen 15439 behövs, -s tryckta dito är alldeles för liten* !

* eller hur byStfn?

Utan att förstå bättre tänkte jag att det kunde vara Bröderna Djup på bilden, och
funderade på om musikmaskinen kommer att spela "Vi bor på landet" framöver  ;).


andreaseldh

#106
Citat från: Ledwinka skrivet 26 augusti 2020 kl. 14:59
Utan att förstå bättre tänkte jag att det kunde vara Bröderna Djup på bilden, och
funderade på om musikmaskinen kommer att spela "Vi bor på landet" framöver  ;).

En idé så god som någon! Men än så länge är det alltså bröderna Super, Mario och Luigi, som det gäller. En bildsökning visar att Mario oftast har blå byxor och röd skjorta, men ibland tvärt om. Den enda blå-röda kombinationen jag har hittat är men den är både slarvig och flesh nougat. Luigi har jag bara hittat i blå byxor, grön skjorta och grön keps (som tyvärr inte finns som 3624). Med dessa begränsningar fick det bli så här! Buskiga ögonbryn vill man inte heller missa, så ansiktet är 3626bp05.

Tillägg:
Bildsökningen visade också att båda har svart mustasch, men jag ville ha lite variation. Mario har brunt hår, Luigis hårfärg hittade jag inte. Ska jag låta dom byta mustascher med varandra?

Skafte

Jag har massa åsikter  ;) men det som definierar Luigi är att han har grön mössa. Kanske du ändå får använda 4485 på båda - då finns också utrymme för en bokstav i pannan.

andreaseldh

Citat från: Skafte skrivet 29 augusti 2020 kl. 12:36
Jag har massa åsikter  ;) men det som definierar Luigi är att han har grön mössa. Kanske du ändå får använda 4485 på båda - då finns också utrymme för en bokstav i pannan.

Tack, åsikter är alltid välkomna. Röd och grön mössa tillagda i wånntedd-listan!

andreaseldh

Och samtidigt planerar jag även en sång från Harry Potter. Huvudtemat, formellt Hedwigs tema, har tyvärr för många toner för att kunna spelas och att "medvetet spela falsk" låter sig inte göras på samma sätt som jag har gjort med Super Mario. Den slinga jag kan spela blir bara hälften så lång som jag skulle vilja. Men jag kan spela Double Trouble från Fången från Azkaban! Bifogat är ljudfiler hur det kan komma att låta.

Ozp

Inte double trouble från the story of fire saga?

Magnus den store

Citat från: Ozp skrivet 29 augusti 2020 kl. 18:32
Inte double trouble från the story of fire saga?

JA JA DING DONG!!!
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Citat från: Ozp skrivet 29 augusti 2020 kl. 18:32
Inte double trouble från the story of fire saga?

Jaha nu måste man skaffa Netflix igen :P

Texten är från Macbeth (1606) och möjligen hämtade Shakespeare inspiration från Fidele and Fortunio (1584) av Anthony Munday. Bland många övriga tonsättningar vill jag rekommendera Jaakko Mäntyjärvi (1984):


andreaseldh

Två nya minifigurer, Harry Potter och Sirius Black från . Jag har även köpt fler klockspelstangenter. Det första klockspelet jag plockade tangenter från var modellen Primary GP som har bara nästan alla toner inom 1 1/2 oktav från låga C till höga F#. Nu har jag kompletterat de toner som saknades från modellen NG 30 så nu finns inte längre några undanflykter från att börja programmera!

andreaseldh

Och givetvis en ny skylt till bröderna Super, Mario och Luigi!

andreaseldh

Marios nya kläder och Luigis gröna mössa! Jag är tveksam, har hellre den gamla mössan i fel färg än denna i helt fel stil. Marios händer går att fuska med, värre är det med de slarviga hängslena. Eller ska jag ge dom vita tröjor 973pb0203c01 och 973pb0192c01? Behöver dom vitt i ögonen, typ 3626cpx288 fast utan skägg?

andreaseldh

Upptäckte att Groundskeeper Willie har gröna hängselbyxor.

andreaseldh

Fler funderingar kring bröderna Super, Mario och Luigi. Ögonen kan inte bara vara svarta punkter och vilken hudfärg ska de ha?


3626cpb2173


3626cpb2397

Emma

Det känns som detta är mitt område. Mario har jag hyfsad koll på. Men just nu står intuitionen still. Jag får ingen känsla för vad som är bäst. Nogat eller gult. Jag måste fundera.

Stigge72

Citat från: andreaseldh skrivet 11 september 2020 kl. 23:03
Och givetvis en ny skylt till bröderna Super, Mario och Luigi!
I filmen, som väl iofs inte ska räknas som kanon1 (och inte heller är kanon2), så heter bröderna Mario i efternamn.

Gillar skyltarna för övrigt, och hoppas få höra alla melodier live på en utställning inom en inte alltför avlägsen framtid.


https://svenska.se/tre/?sok=kanon&pz=1
1: 1Kanon:1
2: 3Kanon

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.