Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Container-kran (huge ass thing - H.A.T)

Startat av mortil, 23 september 2018 kl. 22:08

Föregående ämne - Nästa ämne

mortil

Citat från: Boathill skrivet 23 januari 2019 kl. 20:50
Coolt! :) Hur många containers räknar du med att kunna stapla med nya höjden då? 3 eller 4?

Mack lastbilen kan köra under med god marginal om man säger så. Tror det blir fyra kanske fem containers staplingsbart
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mortil



Sen får man ju även räkna på att det ska på hjul där nere :) så den kommer nog bli rätt rejäl . 

Och ta tid :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Boathill

Citat från: mortil skrivet 23 januari 2019 kl. 21:16


Sen får man ju även räkna på att det ska på hjul där nere :) så den kommer nog bli rätt rejäl . 

Och ta tid :P
[/quota]

Ah jäklar, containrarna gav en bra uppfattning om storleken! :)

Joacim

Som du redan döpt den till Hugh ass thing! Grymt stor!!! ;D

Gideon


mortil

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Gideon


mortil

Citat från: Gideon skrivet 24 januari 2019 kl. 18:08
Citat från: mortil skrivet 24 januari 2019 kl. 17:57
SHIC ?
Seriously Huge Investment in Containers

hahaha .  jo men något sånt. 

drog hem löjligt mycket paneler igår så förhoppningsvis så räcker det även till några containers.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mortil

Denna låda va ju full för nån vecka sen. de gick ju fort att ändra på .




Fått strukturen tillräckligt stabil åt själva rörelsehållet tror jag. måste göra lite tester :)  Har dock några extra små förankringspunkter som ska stabilisera allt yttligare.



Nu är det bara sitta och vänta på ett ginormous paket med paneler och liftarms ( och pins)

Sen kan bygget fortsätta.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

pehter aka ibbe

Citat från: mortil skrivet 24 januari 2019 kl. 20:18

hahaha .  jo men något sånt. 

drog hem löjligt mycket paneler igår så förhoppningsvis så räcker det även till några containers.
You wish....

Citat från: mortil skrivet 25 januari 2019 kl. 00:05
Denna låda va ju full för nån vecka sen. de gick ju fort att ändra på .

Fått strukturen tillräckligt stabil åt själva rörelsehållet tror jag. måste göra lite tester :)  Har dock några extra små förankringspunkter som ska stabilisera allt yttligare.

Nu är det bara sitta och vänta på ett ginormous paket med paneler och liftarms ( och pins)

Sen kan bygget fortsätta.

Så fort du sätter upp containergripen och börjar röra den så börjar resten att röra sig med  8)

Har du någon plan på en överliggare? Tycker att utriggaren har lite lutning nedåt

Något som kan hjälpa till är att spänna snören inuti ben och snedstag, det hjälper till att hålla ihop och minska glapp mellan panelerna.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

AndersI

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 25 januari 2019 kl. 08:56
Något som kan hjälpa till är att spänna snören inuti ben och snedstag, det hjälper till att hålla ihop och minska glapp mellan panelerna.

Eller kryss-stag, fast då går det åt ännu mer bitar, och blir ännu tyngre. Men stabilt...

mortil

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 25 januari 2019 kl. 08:56
Citat från: mortil skrivet 24 januari 2019 kl. 20:18

hahaha .  jo men något sånt. 

drog hem löjligt mycket paneler igår så förhoppningsvis så räcker det även till några containers.
You wish....

Citat från: mortil skrivet 25 januari 2019 kl. 00:05
Denna låda va ju full för nån vecka sen. de gick ju fort att ändra på .

Fått strukturen tillräckligt stabil åt själva rörelsehållet tror jag. måste göra lite tester :)  Har dock några extra små förankringspunkter som ska stabilisera allt yttligare.

Nu är det bara sitta och vänta på ett ginormous paket med paneler och liftarms ( och pins)

Sen kan bygget fortsätta.

Så fort du sätter upp containergripen och börjar röra den så börjar resten att röra sig med  8)

Har du någon plan på en överliggare? Tycker att utriggaren har lite lutning nedåt

Något som kan hjälpa till är att spänna snören inuti ben och snedstag, det hjälper till att hålla ihop och minska glapp mellan panelerna.

Förmodligen räcker panelerna inte nej :P

Japp det blir ju en torndel ovanpå med stag neråt.

Den lutar neråt för den är ledad så att den går att höja upp (precis som på riktiga)

Skulle kunna få den sjukt styv men då blir det ingen ledad bit och va fan, hur kul är det ? inga utmaningnar ?

På tal om att röra sig.  jo den kommer säkert gunga lite men det är ju inte så knepigt med tanke på storlek och att det är Plast.

Den är dock väldigt stabil nu jämfört med dom tidigare konstruktionerna jag testat.

Sen finns även fästpunkter för extra tvärstag som ska sättas dit :)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mortil

Citat från: AndersI skrivet 25 januari 2019 kl. 09:00
Citat från: pehter aka ibbe skrivet 25 januari 2019 kl. 08:56
Något som kan hjälpa till är att spänna snören inuti ben och snedstag, det hjälper till att hålla ihop och minska glapp mellan panelerna.

Eller kryss-stag, fast då går det åt ännu mer bitar, och blir ännu tyngre. Men stabilt...

Gjorde inte så stor skillnad som jag hoppades på :)  har testat :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

AndersI

Citat från: mortil skrivet 25 januari 2019 kl. 09:02Gjorde inte så stor skillnad som jag hoppades på :)  har testat :P

OK, bra att veta! Det är glappet mellan pin och technic-bit som står för huvuddelen av flexandet, alltså? Då kan ju faktiskt snören vara en bättre metod...

mortil

Citat från: AndersI skrivet 25 januari 2019 kl. 15:49
Citat från: mortil skrivet 25 januari 2019 kl. 09:02Gjorde inte så stor skillnad som jag hoppades på :)  har testat :P

OK, bra att veta! Det är glappet mellan pin och technic-bit som står för huvuddelen av flexandet, alltså? Då kan ju faktiskt snören vara en bättre metod...

Flexandet nu är nog från att lego är plast :P  på dom här avstånden så är det svårt få det stabilt utan några förstärkningar.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.