Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du med LEGO idag? (ej officiella set)

Startat av sweMezza, 19 augusti 2010 kl. 01:28

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Eftersom jag saknar lite bitar till att färdigställa min del i TIE hangaren  (Bitar som ska vara på väg enligt mail från S@H) så byggde jag lite microspace skepp i grått igår eftersom alla mina ljusgrå bitar änd låg framme i vardagsrummet..

Det blev ett lite mindre skepp och så ett moderskepp..
Efter ett tag (ca 4-5 timmar) fick jag idén att dra ut längden på moderskeppet.. så att mitt skepp hade någonstans att docka ståndsmässigt..

Jag hade ju gott om panelbitar efter Lugbulken.. så skeppet växte och växte.. och växte (på mitten).. Började bli sugen på ett SHIP men stannade strax över halvägs. Klockan började närma sig väldigt sent.. och en gnagande känsla att utan inre ram i moderskeppet började jag nog närma mig CPML=clutch power maximum limit load på mittendelen.

Satt och prov-swhooshade innan jag skulle "avsluta" när jag insåg att det behöves lite mer geebles i nosen och pressade dit en sista bit lite hårt.. lite FÖR hårt....  Resultatet?

Ägnade nästa 10 min åt att lysa med ficklampa under soffan och fiska fram grå bitar,dammtussar och popcorn från fredagsmyset under tystnad för att därefter förpassa SS-FAIL till en kasse osorterat..

Nosdelen imploderade nämligen i en skur av delar och andra handen tog ett reflexmässigt stadigare tag kring mittendelen som kollapsade och skickade bakre delen med motorgondolerna rätt ner i parketetten..

Det är inte första gången ett bygge går i stöpet för mig på likande sätt.. men jag inbillar mig att nästa gång blir bygget ÄNNU bättre, problemet är väl bara att det ibland inte blir"en gång till".. har fortfarande inte byggt nån rejäl mech sedan mitt sista haveri och det är ändå snart mer än 5 år tillbaka.




?

swestar

Citat från: mechamike skrivet 26 augusti 2013 kl. 13:38
Satt och prov-swhooshade innan jag skulle "avsluta" när jag insåg att det behöves lite mer geebles i nosen och pressade dit en sista bit lite hårt.. lite FÖR hårt....  Resultatet?

Ägnade nästa 10 min åt att lysa med ficklampa under soffan och fiska fram grå bitar,dammtussar och popcorn från fredagsmyset under tystnad för att därefter förpassa SS-FAIL till en kasse osorterat..

Nosdelen imploderade nämligen i en skur av delar och andra handen tog ett reflexmässigt stadigare tag kring mittendelen som kollapsade och skickade bakre delen med motorgondolerna rätt ner i parketetten..
Har aldrig hänt mig  ;)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

swestar

#1922
Körde vidare med mina microscale rymd byggen. Någon sorts lots/bogsera rymdskepp blev det igår. Både greeble och SNOT tekniker blev inklämt i skapelsen  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

stej123

Inte så mycket byggande idag...istället river jag projektet jag hållit på med en tid eftersom jag insett att jag inte har bitresurserna att få det att bli som jag vill...Blir till att bygga nåt annat!

mechamike

Jag rev mina Hoth basplattor (eller nja jag lärde sambon vad en brick separator var för något och hon gjorde grovjobbet med rivningen).
Plattorna var dom som jag använde i Norrköping till  AT-AT displayen. Själv byggde jag upp plattorna igen "TIE fighter basplatta-style"
Dvs 1 brick +1 plate högre och med technic pin interface.. Han göra fyra st 32x32  plattor (AT-AT fotavtryck i snön tog en del tid) Har frigort "snö material" hemma till till åtminstone 2-3 till men det börjar sjunka i markant i min hög med vita bitar.
?

ulf_lindstrom

Första försöket att visa nått i byggväg här, hoppas gudarna är med.

Renderade senaste lastbilsbygget så datorn glödde. Som alla kan se, är stor inspiration hämtad från Selander, kanske orden plagiat och tjuvkopiering kan användas också ? Inspiration också hämtad från andra platser jag glömt detaljer om.

Modell för byget har varit en Scania R Highline med skåp inkl bakgavellyft, beställd av äldsta dottern för hästtransport. Återstår att se om bygget går att genomföra i verkligheten.


Klurfigur

#1926
Som den novis man nog fortfarande kan säga att jag är, så behöver jag komma igång med att bygga och valde därför att, med hjälp av nedladdade byggbeskrivningar, försöka bygga officiella modeller med det relativt få bitar som jag har hemma - just för att det är bättre att bygga än att inte bygga och för att få en chans att lära mig nya byggtekniker och helt enkelt för att komma igång. Tekniklego är det jag har mest av, så valet föll på dito modeller. Jag har tidigare skrivit om det i avdelningen för officiella modeller, men det känns som att det inte riktigt hör hemma där - och här hör det väl heller inte riktigt hemma!? Det är ju varken en rent officiell modell eller en ren egen skapelse. Var hör hybrider som dessa hemma?

Mitt senaste försök var och hittills det hybridprojekt som jag kommit längst med. Färgerna är, som synes, helt fel; jag försökte få till en viss enhetlighet, men bitarna tog tyvärr slut, så jag blev tvungen att blanda in lite vitt också. Veteranerna lär troligen inte höja på ögonbrynen, men, med novisens entusiasm, är jag ändå rätt nöjd med min version av flaket (bitarna räckte inte till något som såg ut som den officiella versionen, så då byggde jag något helt eget istället) och frontkylaren.

Transportfirmans konkurrenter smög en natt ut och svetsade fast det egentligen tippbara flaket... Vad som inte syns på bilden är att jag någon gång under byggets gång lyckades med konststycket att placera några bitar helt fel, vilket resulterade i att flaket fixerades i nedfällt läge. Oops! När jag tog bort några bitar fungerade dock flaket, så det går nog att fixa, men jag kommer troligen skippa det och istället gå vidare mot nya djärva mål ( ser rätt spännande ut).

Edit:
Lägg också märke till de svartstrålande lysena upptill...

Majkel

Igår knåpade jag ihop ett chassi, den första versionen av det som senare ska bli en lastbil med släp till den motoriserade grävmaskinen. Det blev inte tillräckligt vridstyvt och svängradien blev för snäv. Jag har använt delar från 9398, vilket bland annat innebar att jag satte de två L-motorerna i serie för att få tillfredsställande prestanda, det fungerar ganska bra men jag sneglar på XL-motorerna för bättre prestanda. Det blir till att göra om det hela för att öka på vridstyvheten och ordna en mer användarvänlig svängradie.

Klurfigur

Möjlig nybörjarfråga: Vad innebär det att "sätta motorerna i serie"?

Majkel

Citat från: Klurfigur skrivet 05 september 2013 kl. 18:00
Möjlig nybörjarfråga: Vad innebär det att "sätta motorerna i serie"?

Jag har satt dom så att två motorer driver en axel (kardanaxeln), inget mer spännande än så. Och som sagt: det gav ändå inte tillräckligt med kraft för att vare sig bränna gummi eller sladda, så större motorer står på önskelistan.

ByggareDan

Citat från: Majkel skrivet 05 september 2013 kl. 19:08
Citat från: Klurfigur skrivet 05 september 2013 kl. 18:00
Möjlig nybörjarfråga: Vad innebär det att "sätta motorerna i serie"?

Jag har satt dom så att två motorer driver en axel (kardanaxeln), inget mer spännande än så. Och som sagt: det gav ändå inte tillräckligt med kraft för att vare sig bränna gummi eller sladda, så större motorer står på önskelistan.

Nu är jag inte så hemma på dom här nya/moderna motorerna, men om du skulle sätta en motor till höger backdäck och den andra till vänster bakdäck då borde man väl kunna få den att sladda genom att driva den ena motorn framåt och den andra bakåt jmf snabbvändning med banddrift.
Kanske blir för stor belastning på motorerna om man kör båda full fart framåt och sen slår av den ena eller sätter den på full back. Bara en teori jag kom på, men verklighet och teori lirar väldigt sällan ihop  :o

/ByggareDan

Klurfigur

Citat från: Majkel skrivet 05 september 2013 kl. 19:08
Citat från: Klurfigur skrivet 05 september 2013 kl. 18:00
Möjlig nybörjarfråga: Vad innebär det att "sätta motorerna i serie"?

Jag har satt dom så att två motorer driver en axel (kardanaxeln), inget mer spännande än så. Och som sagt: det gav ändå inte tillräckligt med kraft för att vare sig bränna gummi eller sladda, så större motorer står på önskelistan.

Aha, tack, då har jag lärt mig något nytt idag. :) Jag tyckte att det såg ut så på bilden, men jag var inte säker. Jag måste testa det när jag får tillfälle (jag har inga motorer (än)).

Eigenbrötler

#1932
Citat från: Majkel skrivet 05 september 2013 kl. 08:40
Igår knåpade jag ihop ett chassi, den första versionen av det som senare ska bli en lastbil med släp till den motoriserade grävmaskinen. Det blev inte tillräckligt vridstyvt och svängradien blev för snäv. Jag har använt delar från 9398, vilket bland annat innebar att jag satte de två L-motorerna i serie för att få tillfredsställande prestanda, det fungerar ganska bra men jag sneglar på XL-motorerna för bättre prestanda. Det blir till att göra om det hela för att öka på vridstyvheten och ordna en mer användarvänlig svängradie.


festligt, jag slaktade min 9398 för ett tag sedan och byggde också en radiostyrd lastbil baserad på timmerbilen 9397, och så gjorde jag ett släp med tipp på till den, kan lägga upp bilder någon dag om det är någon som finner det intressant.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Klurfigur

Citat från: Eigenbrötler skrivet 05 september 2013 kl. 23:10
kan lägga upp bilder någon dag om det är någon som finner det intressant.

Jag får gärna en titt. Det händer ju annars inte så mycket på Technic-fronten här på forumet.

Eigenbrötler

#1934
Citat från: Klurfigur skrivet 06 september 2013 kl. 11:01
Citat från: Eigenbrötler skrivet 05 september 2013 kl. 23:10
kan lägga upp bilder någon dag om det är någon som finner det intressant.

Jag får gärna en titt. Det händer ju annars inte så mycket på Technic-fronten här på forumet.


ok här kommer lite halvdåliga mobilbilder :D

man kan koppla ifrån släpet via kontroll samt tippa det.



















Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.