Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Tintin på månen

Startat av Godtfred, 12 april 2015 kl. 16:43

Föregående ämne - Nästa ämne

lindyhep


Godtfred

Jag som trodde att det måste finnas minst en kaffekopp i varje seriöst bygge, kanske missuppfattade det... En whiskyflaska ser inte så snyggt ut. Han kan ju dricka, jag tog bort visiret på hjälmarna för att man skulle se ansiktena bättre.

Och visst ska den swosha iväg till Visby! Lite meckigt att flytta på den, blir inte till någon lunchträff tyvärr, det var ett helt företag att bara flytta den till vardagsrummet för fotograferingen...

Har jobbat med bygget från och till under ett år. Designen av själva kroppen med tilesen utåt kom jag fram till ganska snart. Efter det började titta på andra byggen på nätet, och såg att alla byggde mer normalt ner och upp på traditionellt vis, även de som var ännu större.

Storleken bestämdes av att det går exakt 24st 2x2 tiles runt överst och nederst på schackrutorna. Det var det minsta som gick att bygga med den principen med en extra rad med tiles som ligger mot bakom och fyller ut springorna.

Designen av de böjda benen värktes fram i ett sent skede utifrån behovet, lyckades inte få till något med olika kombinatoner av kurvade slopes. Syns inte så bra, men under fötterna sitter den lite ovanliga biten: 47676

Det är nästan 100st  gångjärn/leder av olika typer i bygget om någon är intresserad. Stödet bakom tjockaste delen av kroppen finns beskriven här: http://www.swebrick.se/index.php?topic=7058.msg126747#msg126747

Upptill och nertill av mittendelen har varsin ring av 12st av de nya mindre kullederna. Hade skissat på en lösning med många fler gångjärn, men sedan kom jag över ett stort gäng kulleder på en partsdraft på en lunchträff, fick en aha-upplevelse när jag kom hem och plockade med bitarna, det blev perfekt.

Slutsatsen är att det har inte funnits någon del som varit enkelt med det här bygget, i vilket fall inte för mig, men det är ju det som är roligt, att uppfinna och tänja på vad som är möjligt.

Det som jag vet kan bli bättre är väl månlandskapet, kanske får till lite kratrar och mer månliknande struktur vad det lider...

Magnus den store

Jag gillar hur du fått till kurvorna. Imponerad av att den håller ihop. Om mocen inte hamnar hos TBB vet jag inte vad som ska till.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

stej123

Sjukt häftigt bygge. Ska bli väldigt intressant att titta närmare på den i Visby :)

Tur att nån tog tag i att bygga en riktig månraket och inte en puttfnuttig som min  ;D

CopMike

Supersnyggt! En liten fråga bara, varför kör du inte med rymdhjälmen 61287?

ByggareDan

Riktigt fin och stooor raket du byggt och riktigt bra foton.
Gillar ju Milou i rymddräkt, gillar även att du byggt ett månlandskap som tillbehör det lyfter ju hela modellen (dessutom gör det att det är lättare att förstå storleken)
Snart får vi i Swebrick (stej123 o du) ihop Tintin's alla äventyr om ni fortsätter såhär.


/ByggareDan

o0ger

Det är ett fantastiskt och smått galet bygge! Det är så stort.

Tycker att du har lyckats bra med månens yta också. Behöver inte ändras nåt enligt mig. Lite större kanske? :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Peter S


AndersI

Detta är en Tintin-raket!
Wow!

Ozp

Instämmer i hyllningskören. Ska bli kul att kika på den i Visby.

jalex

Riktigt snyggt! Bra byggt!
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Kvarnbacka

Imponerande byggteknik, det kan inte ha varit lätt att komma fram till den. Snyggt blev det också!

Skrytsson

#28
Fantastiskt! Hatten av!

Min enda fråga är, varför har inte Brothers-brick bloggat detta? (Har du lagt ut bilderna på Flickr?)

Vibora

#29
Citat från: Skrytsson skrivet 15 april 2015 kl. 19:58
Min enda fråga är, varför har inte Brothers-brick bloggat detta? (Har du lagt ut bilderna på Flickr?)
Förmodligen för att den inte finns på flickr med rätt taggar och kontaktnät? Den saknar nog punkt tre i listan?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.