Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tips om prisvärt LEGO (inga auktioner)

Startat av shiftaltcmd, 04 mars 2009 kl. 18:35

Föregående ämne - Nästa ämne

Bulken

Nille i Norrköping har till halva priset, dvs 90 SEK.

Billigast på Prisjakt och BL verkar vara kring 150 SEK.

Kwagge

Citat från: Bulken skrivet 07 december 2014 kl. 13:20
Nille i Norrköping har till halva priset, dvs 90 SEK.

Billigast på Prisjakt och BL verkar vara kring 150 SEK.

Finns på Nille på Jägersro Center i Malmö med.

Ett ex av 2014 kalender fanns innan jag gick in..

Peter S

Citat från: scorfen skrivet 06 december 2014 kl. 20:52
Rusta i Upplands Väsby (InfraCity) har utöver som övriga har skrivit om även ett par andra prisvärda:

- 499
- 499

Verkar vara väldigt rabatterat jämfört med ordinarie (kollade Prisjakt). Det var kvar ett 20:tal av Ninjagobygget och 10 Seasonal Bakery vid 16-tiden iallafall. Fanns även et antal 70703:er kvar.
Tack för tipset! Det blev ett Winter Village Bakery, som jag inte hade tidigare.

spendabel

20-50% på allt Lego och fri frakt på lekmer.se idag. Såg inget som stack ut, inte för mig iaf.
Min BrickOwl butik.

Jonsson

#3304
Lucka 8 - CDON - minst 20% rabatt på allt Lego. Kanske finns något fynd.


Edit:

Eller kanske inte ändå..hittade Hobbit Elronds råd för 249:- (50%) vilket för den oinvigde (läs mig) lät som ett bra pris, men det verkar som de fulat sig som vanligt och höjt ursprungspriserna innan rabatten dragits...blir så trött på detta beteende.  >:(
http://cdon.se/leksaker/lego-the-hobbit-elronds-rad-p23879272

spendabel

Citat från: Jonsson skrivet 08 december 2014 kl. 08:04
Lucka 8 - CDON - minst 20% rabatt på allt Lego. Kanske finns något fynd.

Är lekmers sortiment, fraktfritt på lekmers hemsida med koden LEGO, några kronor billigare :)
Min BrickOwl butik.

o0ger

Jag orkar inte titta på Lekmers (CDONs) reor längre. Knappt ens på Toys R Us eller BR heller.

Ni som har koll på konsumentlagen, är det verkligen tillåtet att göra så här? Höja priserna och sen säga att det 30% rabatt?

Några exempel (Jag bara sorterade på högst rabatt och tog några av de första som dök upp):

- Lavals stridsvagn. På Prisjakt ligger den runt 350kr. CDON säjer den för 249, MEN de hävdar att det är 50% rabatt på den. Alltså shit, vilket kap tänker alla. Visst, det är förvisso ett ganska bra pris, men den har ALDRIG kostat 500. Inte ens för två år sen när det var en ny produkt. Man ljuger alltså om det korrekta priset för att kunna påstå att man har 50% rea.

- Samma sak gäller LEGO Star Wars Homing Spider Droid. 349 kr på lekmer(CDON) efter 30% rabatt! Grymt. Eller? Kolla prisutvecklingen senaste året på prisjakt. Den har legat mellan 300-350kr hela året. 500kr hävdar lekmer(CDON) är rätt pris för den här produkten. Ljug.

- Sen tar vi LEGO Hero Factory, DRAGON BOLT. 199kr på lekmer (CDON) efter 33% rabatt! Wow. Vad prisvärt. Den ska jag köpa till mina barn Eller? Detta är en produkt från 2013. Den har legat ganska konstant på 200kr i snittpris på prisjakt det senaste året. Varit nere på 160 kr några gånger. Men nejdå, 250 kr kostar den vanligtvis tydligen. Den stoltserar också med en badge "Billigast på prisjakt!" No shit Sherlock!? Om du har 33% rabatt på en produkt så SKA den ju per definition vara billigast på prisjakt. Eller? (egentligen ska ju inte ens prisjakt se det rabatterade priset tycker jag)

Okej, jag vet, det är bara de stackars butikerna som försöker gå runt. De måste ju sälja sin produkter, annars får de som jobbar där ingen lön. Jag vet. Jag förstår det. Men detta är ohederligt tycker jag. Man ljuger för konsumenten för att det ska se ut som att man minsann är så väldigt genereös med rabatterna, fast egentligen har man samma priser som vanligt.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Risgrynsgrot

Är faktiskt ganska säker på att Elronds Råd faktiskt har RRP 499 kr i Sverige.. Och att Lavals Stridsvagn också har 499 i RRP.. Likaså Homing Spider Droid... Ja det stämmer, på S@H ligger dom på de priserna..

Priserna är helt enkelt löjligt överdrivna i Sverige, sen så har inte alls alla butiker på prisjakt RRP (brukar vara typ BR och någon mer som ligger betydligt dyrare än genomsnittet)

o0ger

hmm, okej, då var mitt utspel ganska onödigt :)

Men men, det kändes lite uppiggande så här på morgonkvisten.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Jag tycker dock så här:

När du anger rabatt på den vara, så ska man inte utgå från riktpriser, utan från det priset som varan hade i din butik dagen innan du satte rabatten. Det är vad jag tänker när jag hör ordet rabatt, och det var verkligen det jag trodde att det betydde.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Ashman

#3310
Citat från: o0ger skrivet 08 december 2014 kl. 09:45
Jag tycker dock så här:

När du anger rabatt på den vara, så ska man inte utgå från riktpriser, utan från det priset som varan hade i din butik dagen innan du satte rabatten. Det är vad jag tänker när jag hör ordet rabatt, och det var verkligen det jag trodde att det betydde.
Håller med och jag är mer eller mindre säker på att det är så man ska göra. Annars är det ingen rea. Kollade på på CDON och den verkar helt plötsligt ha kostat 2199 och sen 20% så det blir 1750. Här måste de höjt och sen satt ut en rabatt. Men de har inte tagit bort den gamla så den ligger kvar för 1849, vilket jag antar är det pris som den egentligen kostade före kampanjen.
http://cdon.se/leksaker/lego-technic-mobilkran-mk-ii-p24725091
respektive
http://cdon.se/leksaker/lego-technic-mobilkran-mk-ii-42009-p27

Ashman

#3311
Här är prisutvecklingen på p CDON enligt prisjakt:

2014-12-08   -20:-     1 759:-    LEGO Technic, Mobilkran MK II
2014-11-04     +20:-   1 779:-    LEGO Technic, Mobilkran MK II
2014-10-27   -20:-     1 759:-    LEGO Technic, Mobilkran MK II
2014-10-16   -420:-     1 779:-    LEGO Technic, Mobilkran MK II
2014-10-15     +400:-   2 199:-    LEGO Technic, Mobilkran MK II
2014-07-28     +40:-   1 799:-    LEGO Technic, Mobilkran MK II
2014-07-22   -40:-     1 759:-    LEGO Technic, Mobilkran MK II
2014-04-03    Nytt pris   1 799:-    LEGO Technic, Mobilkran MK II

Man kan se att den 15 oktober så höjde de den med 400 kr för att sen sänka den med 420 dagen efter. Möjligt att de gjort något liknande nu igen.

Oavsett så har den, förutom under 1 dag, inte kostat 2199, utan legat runt det pris den nu har på kampanjen i stort sett hela 2014. Då är det fel att sätta 2199 som ordinarie pris.

Prisutveckling Lavals stridsvagn på CDON:

2014-12-08   -129:-     250:-    LEGO Chima, Lavals kungliga stridsvagn
2014-05-27     +30:-   379:-    LEGO Chima, Lavals kungliga stridsvagn
2014-05-23   -30:-     349:-    LEGO Chima, Lavals kungliga stridsvagn
2014-05-13     +80:-   379:-    LEGO Chima, Lavals kungliga stridsvagn
2014-05-10   -80:-     299:-    LEGO Chima, Lavals kungliga stridsvagn
2014-04-03    Nytt pris   379:-    LEGO Chima, Lavals kungliga stridsvagn

Risgrynsgrot

Är ganska säker på att Technic Crane för 1849 var Roliga Prylars: http://www.roligaprylar.se/LEGO-Technic-Mobilkran-MK-II-42009.html

De säljer också saker via LEGO, undrar varför den är borta nu dock.. Håller iallafall med om att rabatten borde dras på priset det var innan, inte på RRP, klart då så låter det väl mindre och då säljs det mindre också..

Ashman

Citat från: Risgrynsgrot skrivet 08 december 2014 kl. 10:05
Är ganska säker på att Technic Crane för 1849 var Roliga Prylars: http://www.roligaprylar.se/LEGO-Technic-Mobilkran-MK-II-42009.html

De säljer också saker via LEGO, undrar varför den är borta nu dock.. Håller iallafall med om att rabatten borde dras på priset det var innan, inte på RRP, klart då så låter det väl mindre och då säljs det mindre också..
Det är möjligt, för som jag visade i inlägget ovan har den i stort sett alltid kostat under 1800 på CDON.

pacc

Citat från: o0ger skrivet 08 december 2014 kl. 09:02
Jag orkar inte titta på Lekmers (CDONs) reor längre. Knappt ens på Toys R Us eller BR heller.

Gnäll, en hel del lyckades ju fixa starwars-cantinan på lekmer och T'rU drog ju 25% på redan rabatterade saker.

Men är det inte 25 meter kö och du ensam går fram och snällt frågar affärsägaren om du får dubbla rabatter så kan du ju gissa svaret,
Lekia gillade inte det på 3 för 2 black friday och gruvan/x-wing och nu cykelaffären på leklust vet jag har varit gömda bakom disk och inte sålts om man inte köpt något annat också...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.